Problem :(

Zaphira

Trådstartare
Hej! Jag är en tjej som verkligen äääälskar att hoppa, och min 7-åriga D-poony gör också det. Jag födde upp henne själv (tsm med mamma) och vi har ridit in henne med hjälp av tränare. Hon är sjuukt duktig och vi har hoppat ett enstaka hinder på 1.30.
Men jag har ett litet problem... För ett tag sedan testade hon mig och stannade hela tiden. Jag tog hjälp av tränare och vi jobbade bort det. Det ända är att min hjärna inte har jobbat bort det... Varje gång jag styr mot ett hinder som är 1 m, eller högre är jag 100 % säker på att hon ska stanna. Zaphira är en sån häst som "speglar" sin ryttare. Är jag minsta lilla rädd blir hon rädd för allt, är jag självsäker är hon lugn som en 30 årig promenadhäst, osv.
Jag behöver verkligen alla tips jag kan få om hur man tränar bort det! Jag är inte det minsta lilla rädd för själva språnget/hindret, det är bara att jag är inställd på att hon ska stanna, och då gör hon det...
Snälla hjälp mig! :bow:

Sv: Problem :(

Rid på lägre hinder som du känner dig säker på. Se till att bygga upp självförtroendet på dem. När du sedan har en strålande dag kan du höja 5 centimeter. Intala dig om att de 5 centimetrarna faktiskt inte gör någon skillnad, för de gör det ju inte :) .

Jag hade samma problem innan, gick från att hästen rusade på hinder och hoppade allt, till att jag bromsade in i hindret för att sen trycka iväg henne försent = brakade ini hindret el så vägrade hästen. Hade en bra tränare men var fast i att jag trodde hon skulle vägra.
var iväg på en terräng träning sen för första gången och fick en helt annan häst, hon hade så roligt att hon skett i om jag fegade en millisekund på första hindret, resten av banan flög vi över som om vi aldrig gjort ngt innan. Efter det så föll allt på plats och jag kunde rida som vanligt utan att jag el hästen tvekar.
Så testa att göra ngt nytt, ha roligt på en ok höjd.
Nu hoppar jag inte heller mer än struts och låga serier hemma, just för att om jag klyddar till det igen med att bromsa in i hindret så är jag lätt fått där igen, hoppar bara bana och högre hinder hos tränaren eller på tävling. Fungerar bäst för mig.

Rid på lägre hinder som du känner dig säker på. Se till att bygga upp självförtroendet på dem. När du sedan har en strålande dag kan du höja 5 centimeter. Intala dig om att de 5 centimetrarna faktiskt inte gör någon skillnad, för de gör det ju inte :) .

Jag har försökt med det men det funkar inte... På 60 cm eller lägre är Zaphira så rädd för hindret att hon inte änns vågar gå fram till det, 70 fungerar utan tvekan, 80 river Zaphira heela tiden, och 90 fungerar som en glans - även om jag tror att hon ska stanna. Det är när vi kommer till 1 m som hon behöver pushas lite för att komma över, och det klarar jag inte av...

Höja 5 cm kan jag prova :) Det har jag aldrig gjort :D Höjer alltid 10-20 cm i taget x)

Tack för tipset ♥

Jag hade samma problem innan, gick från att hästen rusade på hinder och hoppade allt, till att jag bromsade in i hindret för att sen trycka iväg henne försent = brakade ini hindret el så vägrade hästen. Hade en bra tränare men var fast i att jag trodde hon skulle vägra.
var iväg på en terräng träning sen för första gången och fick en helt annan häst, hon hade så roligt att hon skett i om jag fegade en millisekund på första hindret, resten av banan flög vi över som om vi aldrig gjort ngt innan. Efter det så föll allt på plats och jag kunde rida som vanligt utan att jag el hästen tvekar.
Så testa att göra ngt nytt, ha roligt på en ok höjd.
Nu hoppar jag inte heller mer än struts och låga serier hemma, just för att om jag klyddar till det igen med att bromsa in i hindret så är jag lätt fått där igen, hoppar bara bana och högre hinder hos tränaren eller på tävling. Fungerar bäst för mig.

Jaaa! Tack så heemskt mycket!! I stallet där jag stod när jag hoppade in henne fanns en liten terrängbana, som bara låg på 30-70, men jag ska bygga upp den i sommar och då ska vi träna där! :idea: Hon blir alltid tookig där och man bara hänger med! Tack så heeeemkst mycket! :bow: Nu gav du mig allt hopp jag förlorat :D :bump: Taaaack! och återigen Taack! ♥

ha med en annan häst som draghjälp och en medhjälpare el tränare på marken och ta allt i lagom takt(är ju ändå fasta hinder), allt ska vara enkelt. få det att flyta på och tvinga inte över hästen. få hoppningen att bli skit rolig igen!
tycker du det är enkelt och roligt så får du hästen på bättre humör och när hästen har roligt så kan inget stoppa er :p.

fram tills du kan komma ut på terräng banan så kan du ju alltid ta med små hinder och stutsar på vanliga träningen, dvs upphöjda kavaletti osv att ha och träna sits, att ha hästen framför skänklen hela vägen och bara flyta på över. du behöver inte träna på 1m hinder varje vecka, ta ett uppehåll och träna på dressyren en månad eller 2, så blir det en nystart när du väl höjer upp hinderna igen.

ha med en annan häst som draghjälp och en medhjälpare el tränare på marken och ta allt i lagom takt(är ju ändå fasta hinder), allt ska vara enkelt. få det att flyta på och tvinga inte över hästen. få hoppningen att bli skit rolig igen!
tycker du det är enkelt och roligt så får du hästen på bättre humör och när hästen har roligt så kan inget stoppa er :p.

fram tills du kan komma ut på terräng banan så kan du ju alltid ta med små hinder och stutsar på vanliga träningen, dvs upphöjda kavaletti osv att ha och träna sits, att ha hästen framför skänklen hela vägen och bara flyta på över. du behöver inte träna på 1m hinder varje vecka, ta ett uppehåll och träna på dressyren en månad eller 2, så blir det en nystart när du väl höjer upp hinderna igen.

Tack igen! :) draghjälp funkar inte då Zaphira inte riktigt litar på någon annan än sin mamma...

Jag har provat att låta henne vila, men det hjälpte inte mer än att hon tappa musklerna inom hoppningen... Men tack ändå! :D

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 999
Senast: zarmino
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
942
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 384
Senast: Blyger
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 349
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve