Z
zandra
Det är så att jag har väldiga problem med min häst när det gäller att rida ut själv , eller rida själv i huvud taget. Han kom till mig för några månader sen och nu är han 8år, dom tidigare åren i hans liv har han bara blivit riden ca 3 år sammanlagt, och inte riktigt left efter några regler, så han vet inte riktigt var som är rätt och fel och har nästan ingen respekt när det gäller strömmen i staketet, hovslagaren m.m Han är väldigt otålig, kan inte stå i box eller hage själv utan att trampa runt och slänga med huvet och börja "gräva" med framhoven. Han är så beroende av sällskap att han inte kan gå själv utan kompis, vet inte riktigt hur jag ska vänja av han det här och hur ja ska lägga upp framtiden för oss, hur ja ska bära mig åt och så. Provat rida ut med han själv en gång , han gick själv upp till hagen sen tvär stannade han, och bad ja han gå så ställde han såg på bakbena och vände med hagen, fick han inte där ifrån så ja fick hoppa av han och leda han. Vi gick en ganska lång bit sen provade ja hoppa upp igen och de första han gör är att ställa sig igen och ska hemmåt, så ja ramlar av och han i fullfart hem. Så nu vågar ja inte riktigt rida ut på han själv igen förns det börjar bli en förrändring. Rider jag ut med andra sköter han sig helt exemplariskt! då kan han till och med gå först i ledet så jag vet inte hur jag ska ta mig till. Vill verkligen att det ska bli nånting av honnom, och jag kräver inte så mycket av han heller när ja är ute med han Och är det någon som har några bra longeringstips för unghästar ?