Problem vid ridning av min ponny!

Z

zandra

Det är så att jag har väldiga problem med min häst när det gäller att rida ut själv , eller rida själv i huvud taget. Han kom till mig för några månader sen och nu är han 8år, dom tidigare åren i hans liv har han bara blivit riden ca 3 år sammanlagt, och inte riktigt left efter några regler, så han vet inte riktigt var som är rätt och fel och har nästan ingen respekt när det gäller strömmen i staketet, hovslagaren m.m Han är väldigt otålig, kan inte stå i box eller hage själv utan att trampa runt och slänga med huvet och börja "gräva" med framhoven. Han är så beroende av sällskap att han inte kan gå själv utan kompis, vet inte riktigt hur jag ska vänja av han det här och hur ja ska lägga upp framtiden för oss, hur ja ska bära mig åt och så. Provat rida ut med han själv en gång , han gick själv upp till hagen sen tvär stannade han, och bad ja han gå så ställde han såg på bakbena och vände med hagen, fick han inte där ifrån så ja fick hoppa av han och leda han. Vi gick en ganska lång bit sen provade ja hoppa upp igen och de första han gör är att ställa sig igen och ska hemmåt, så ja ramlar av och han i fullfart hem. Så nu vågar ja inte riktigt rida ut på han själv igen förns det börjar bli en förrändring. Rider jag ut med andra sköter han sig helt exemplariskt! då kan han till och med gå först i ledet så jag vet inte hur jag ska ta mig till. Vill verkligen att det ska bli nånting av honnom, och jag kräver inte så mycket av han heller när ja är ute med han :( Och är det någon som har några bra longeringstips för unghästar ? :)

Sv: Problem vid ridning av min ponny!

Och du har köpt honom för att..??

Han går inte att rida ut själv med och du vill ha longeringstips. Tja, köp två inspänningar en longerlina och longera. Jag är inte helt säker på att det hjälper dig.

Känner du att du har kunskapen att redan ut era problem?

Skulle rekommendera att du tar och bygger lite på eran relation, att ni litar på varandra och att hästen ser dig som ledare och känner sig trygg med dig. Kolla in alla trådar om NH och ledarskap så kan du få lite tips. Ta det lugnt och gör inte saker du inte är säker på, då är det bättre att ta hjälp. Och börjar från marken, finns det ingen respekt eller trygghet på marken kommer det inte finnas någon i sadeln heller.

Om du inte har något vettigt att skriva behöver du inte skriva alls! Jag har inte köpt honnom, jag försöker bara rädda hans liv men de kanske är fel?
Jag vet väl hur man longerar en häst, frågade bara om någon hade nå bra tips!
Och ja , ja tror ja kommer att fixa det här med tiden annars hade ja väl inte lagt ut så mycket tid och pengar på det

Tack Ballis! :) Ska jobba på det!

Jag tror att det är för tidigt för er att rida ut ensamma ännu, jobba först med att få honom trygg i stallet, boxen, gången, hagen m.m Jobba mkt med ledarskapet, gå promenader själva, bara runt stallet så att han verkligen känner sig trygg med dig.
När han känner sig mer trygg i sig själv och med dig som kommer det säkert att fungera att rida ut själva, men ge hästen mer tid, och gå väldigt långsamt fram så ni inte skrämmer varandra,
Lycka till!

hej! jag har en ponny som stämmer precis in på din.. eller han har gjort iaf :) Och jag lovar att det går att jobba med och få bra resultat! några tips är att just träna att ha honom själv, ta med honom ut på promenader, prova gå in i stallet själv utan att några andra hästar är där, ställ in i boxen en stund, stå på stallgången en stund. Men bara korta stunder i början.. sedan längre och längre. Han kommer ju aldrig lära sig ifall han inte får göra det :) Jag tränar fortfarande dessa saker med min häst för han är också lite kinkig med att lämnas ensam. Jag tar in honom själv en stund i stallet varje dag innan de andra och borstar honom just för att träna detta. Då får han stå fastbunden på stallgången tills han står lungt. Men det kan ju vara lite svårt men en häst som får panik och försöker slita sig å så...
Min ponny var lite trixig att rida ut själv på i början också, och kan fortfarande vara.. ! Han tvärstannade, reste sig och vände hemmåt. Jag blev självklart osäker i början och red alltid ut med kompisar. Men efter ett tag blev jag så förbannad och tyckte att han borde kunna gå kortare rundor ensam på mark som han känner väl till liksom. Så jag bara satt kvar, vände tillbaka honom åt rätt håll och gick på honom.. om och om igen och tillslut gick han hela rundan. Och ville han fortfarande inte gå frammåt så tvingade jag honom att backa en bit åt "rätt håll" tills han tänkte gå frammåt istället. Det var som ett kliv uppåt för oss, att jag vågade sitta kvar och vara bestämd trots att han reste sig, kastade sig omkring och höll på å stökade runt. Och jag tror han fattade då att jag inte tänkte vara osäker mer. Jag får ofta ta den här fighten precis när vi ska lämna gården när vi rider ut själv nuförtiden också.. men mer sällan ju längre tiden går.

Komihåg att var inte rädd att ta hjälp! Själv hade jag mamma som följde med och gick bakom i början när jag tränade att rida ut själv på min ungponny. När han tvärstannade kunde hon morra till lite där bak och det funkade bra :) haha! Och som någon skrev tidigare; tar det varsamt i början.. träna på mer bacis saker som att ha honom själv först och få honom att lita på dig. Då ska det nog gå bra :)

Senast ändrad av en moderator:

Tycker du har fått bra tips. Promenader är ett bra sätt att träna på först och främst. Gjorde själv misstaget att hoppa upp på min häst 1v efter att jag köpt honom, rida ut själv. Gick bra i 200 m, sen vägrade han gå framåt, ville vända hem. Envis som jag var manade jag bara på. Vilket resulterade i att hästskrället sticker hem - ingen stopp. Hoppade dessutom över ett dike så jag trillade av. :o

Efter det red jag på en inhägnad plats och var mycket ut och promenerade istället. Gärna på mycket nya ställen där det kan komma lite läskiga saker. Viktigaste är nog att vara LUGN och bestämd. Ha träns på hästen när du leder så du har bättre kontroll. Vill hästen vända hem, snurra den på en liten volt och fortsätt sen framåt. Tappa inte tålamodet för då blir det bara värre. Låt aldrig hästen bestämma vart och hur långt den vill gå, men det vet du väl;)

Du behöver ta hjälp av en hästkunnig person för att reda ut dina problem med hästen.
Det låter inte som några oöverkomliga problem som du och din häst har, snarare att du är för osäker och oerfaren. Ta hjälp både på backen och vid ridning, så kan du förhoppningsvis komma till en lösning.

/V

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 213
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 133
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag miste min häst akut för 2 mån sen. Världens snällaste, finaste och gulligaste kompis sedan 10 år tillbaka.Så älskad.Så saknad.❤️...
Svar
9
· Visningar
879
Senast: yamyam
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 891
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama