Problem vid klippning

B

Bartley

Mitt kära sto är stencool i stortsätt alla situationer, dock inte vid klippning. Nu när det snart börjar nalkas mot dessa tider, tänkte jag fråga er om det är någon som har något bra tips på hur jag ska hantera henne vid klippningen. Hon är inte rädd för att maskinen låter lite, men så fort jag håller den mot henne går hon runder och får lite lättare panik. Värst är det på halsen. upp mot huvudet är det nästan omöjligt att komma åt.

Någon som vet hur man ska göra ?

Sv: Problem vid klippning

KBT-kognitiv beteendeterapi :D dvs gör det till en daglig rutin att du sätter på maskinen och håller den mot hästen (utan att klippa), ge gärna lite godis också.

Sv: Problem vid klippning

det där funkar ju inte på en häst som verkligen är rädd. min ena får panik bara han ser och hör mig klippa den andra hästen. ju mer jag har försökt vänja honom ju värre blir det.

visst, testa att vänja in efter alla konstens regler, men fungerar det inte så ta ut vet. och ge lugnande om du nu måste klippa. vissa hästar går helt enkelt inte att vänja då deras rädsla är så stark. då är det bättre att dom får sova..

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 038
Senast: tessan.g
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 695
Senast: Tonto
·
Hundträning Hjälper ett ungt par som har en tvåårig fralla, hane. Paret har precis skaffat sitt första barn. För "säkerhets skull" fick inte hunden...
Svar
9
· Visningar
1 482
Senast: Tuggben
·
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 836
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar