Problem vid hundmöten

TeamLundVer

Trådstartare
Åh jag orkar snart inte mer så nu behöver jag verkligen er hjälp.

Lite bakgrund först kanske:

Vi har en 1½år gammal schäfer. Vi har tidigare bott på landet och således inte träffat så många hundar mer än föräldrarnas eller de på hundklubben. Föräldrarnas har alltid gått jättebra. på hundklubben har det gått bra med de i gruppen (utom precis när man kommit för då har hon dragit/ hoppat och velat leka), andra hundar på klubben har det dock varit lite jobbigt med. Det har dock funkat att säga till henne. Sätta henne eller lägga henne.

Vi flyttade till villa i augusti och möter således betydligt fler människor på våra promenader nu. Från början var det svårt med alla möten då det är en väldigt social hund. nu funkar det dock med gående, cyklande osv. Hon kastar lååånga blickar efter dem bara. Hundar däremot..

Hundmötena går bara sämre och sämre. Det spelar tydligen inte ngn som helst roll vad jag gör, Det dras, morras, hoppas, reses ragg, skälles och viftas på svansen. Allt på en gång. Tar jag tag i henne ordentligt för att kunna sätta henne så skriker hon som om hon håller på att slaktas :crazy:

I morse lyckades hon dessutom fälla mig i farten..

Vad ska jag göra??

Vi går inte på hundklubben längre då vi flyttat för långt bort och hundklubben häromkring verkar inte ha några lediga platser alls för de svarar inte på förfrågningar. :grin:

Det jag upplever som det sora problemet är att det inte går att få kontakt med henne när hon är sådan här. Vi kan sekunden innan tränat sättande eller läggande under gång helt perfekt. Fullt fokus på mig och sedan ser hon en hund och så är det kört..

Sv: Problem vid hundmöten

Har hon några hundkompisar som hon får träffa mer fritt regelbundet? Min förra hund hade ett stort behov av att umgås med andra hundar och fick han inte det behovet tillfredsställt så bubblade han över på promenaderna och var rent hemsk. Men fick han bara leka med någon kompis en gång i veckan så gick det i alla fall att träna /hantera/ få kontakt med honom, även om han förstås gärna hade lekt med hela världen om han hade fått. :P

Sen är det ju den åldern också.. Pappas schäfrar har alla haft en period mellan 1-2 år då de börjat göra utfall och allmänt dumma sig ute. Det har gått över med mognad och träning.

Om någonting inte funkar så får man prova något annat. Har du nycklar att kunna påverka din hund i andra situationer? Vad fungerar på henne när det hoppar upp en hare, eller när hon får syn på något annat intressant på långt avstånd? Bygg på det som redan fungerar. Skaffa en säker träningskompis så att ni kan avdramatisera situationen, träning på det avstånd som fungerar och så med tiden förhoppningsvis kunna minska avståndet. Aldrig hälsa på andra hundar ute. Däremot gärna umgås med andra hundar som ni känner och det fungerar bra med, men inte i scenariot att ni har gått emot varandra i koppel tills ni till slut möts och det blir hälsa.

I själva mötessituationen, gå åt sidan, gör en omväg och visa hunden att du ignorerar den andra hunden totalt. Ha GOTT godis. Akta så att du själv inte blir spänd och triggar din hund att falla ut. Hela din attityd är "det där sk*ter vi totalt i", inte "oj, där kommer det en hund, hur ska det gå den här gången, bäst att hålla i ordentligt".

Förhoppningsvis mognar hon ur det hela med tiden.

Canis har en gratis mail-clickerkurs där de presenterar en hundmöteslösning som jag verkligen tycker verkar riktigt vettig!:)

Träna henne med klicker och skvallerträning. Visa att du är säker på situationen. Du börjar med att en annan hund är på jättelångt avstånd, efterhand som det fungerar så korta av avståndet. Om du inte har klickertränat alls innan så börja hemma på köksgolvet, sen precis utanför ytterdörren osv. Varje gång hon tittar på dig så klickar och belönar du med GOTT godis som varieras. Det kommer att ta tid och tålamod, men om du gör rätt så kommer du att få en hund som, när hon får syn på en annan hund
bara tittar på dig.

Eftersom hon visar osäkerhet när hon "gör allt på en gång" så ska du inte "ta tag i" henne, det blir det inte bättre av. Det bara triggar/hetsar istället. Bättre då att hon får göra något helt frivilligt som skvallerträning. Tills hon har lärt sig så är det nog bäst att vända och gå åt andra hållet innan hon går igång. Inga kommentarer mer än ett glatt "kom så går vi här" t ex.

Låter som en helt normal schäfer på 18 månader. Alla jag känner har hållit på så i den åldern. Det finns ju heller inga som kan skrika så mycket som schäfrar bara man nuddar ett hårstrå.

Mitt råd är att bara vara konsekvent och fortsätta kräva det du vet att hon kan. Om hon kunnat sitta förut så kan hon det nu med. Bli inte upprörd, gå inte in i frustration. Ta bara lugnt hunden och sätt den ned, om det nu är vad ni brukar göra vid hundmöten. Strunta i om den gapar för full hals.

Jag vet att vissa direkt kommer tolka det här som osäkerhet, men i mina ögon är det typiska tonårstendenser hos en Schäfer. Det har inget med grundläggande otrygghet att göra egentligen. Hade det varit en annan ras däremot, då hade jag kunnat resonera annorlunda.

Skvaller- och klickerträning som tidigare föreslagits fungerar också, men kan ge bakslag om man råkar ha den varianten av schäfer som växer och testar genom den här typen av beteende. Då kan man råka stå där med ett monster 18 månader senare som inte tar order från någon.

Det positiva är att om du bara orkar igenom den här perioden och är konsekvent vilken metod du än väljer så kommer det ge sig. En kompis hund var ett jäkla helvete vid 18 månader. Ett halvår senare, betydligt trevligare. Kompisen gjorde då inget speciellt för att träna bort beteendet. Hon var bara konsekvent och lugn.

Vilket i praktiken kan innebära att promenaden tar två timmar istället för en kvart som tänkt, om det kommer många hundar just den promenaden.

Jag är inte emot tankesättet, men att hålla på så jämt blir i praktiken ohållbart. Man kan inte styra över var och när man ska möta hundar och ska man iväg och jobba kan en kvart inte utökas till en timme.

Träna henne med klicker och skvallerträning. Visa att du är säker på situationen. Du börjar med att en annan hund är på jättelångt avstånd, efterhand som det fungerar så korta av avståndet. Om du inte har klickertränat alls innan så börja hemma på köksgolvet, sen precis utanför ytterdörren osv. Varje gång hon tittar på dig så klickar och belönar du med GOTT godis som varieras. Det kommer att ta tid och tålamod, men om du gör rätt så kommer du att få en hund som, när hon får syn på en annan hund
bara tittar på dig.

Eftersom hon visar osäkerhet när hon "gör allt på en gång" så ska du inte "ta tag i" henne, det blir det inte bättre av. Det bara triggar/hetsar istället. Bättre då att hon får göra något helt frivilligt som skvallerträning. Tills hon har lärt sig så är det nog bäst att vända och gå åt andra hållet innan hon går igång. Inga kommentarer mer än ett glatt "kom så går vi här" t ex.

Jag hade mycket problem med hundmöten när min hund var yngre. Han ville hälsa på alla hundar och leka. Men det har blivit jättebra och nu funkar det nästan alltid bra. Lite kan bero på hur den mötande hunden reagerar också.
Jag provade sätta hunden och locka han att titta på mig och ge han godis när han gjorde det. Kontaktövning. Ibland slängde jag ut godis. Jag gick också mycket fot med han vid hundmöten och hade en godis i handen som han kunde nosa/slicka/gnaga på men inte fick förrän vi gått förbi. Jag började då innan han fått fokus på hunden. Jag la också in det vid andra tillfällen så det inte bara blir vid hundmöte. Ibland har han tittat på mig ändå när det närmar sig en hund och då har han fått godis.Nu är det också väldigt sällan han hälsar på hundar när vi är ute på promenad eftersom han ville hälsa på alla. Det vill han säkert fortfarande men har insett att han inte får.
jag började för ca ett halvår sen ge blodpuddingbitar när vi tränar och det älskar han. Fungerar bra vid hundmöten också, eftersom han tycker det är så gott. ::) Men nu behöver jag inte alltid locka med godis.

Visst kan man styra över allting. De rundor man har bråttom till något går man medvetet en runda där man av erfarenhet vet att man möter så få hundar som möjligt. Så kan man arrangera hundmöten med hjälp av någon annan t ex granne eller kompis när man har gott om tid. Och när man då medvetet tränar så är man inte heller stressad så träningen funkar bättre. Det kommer inte heller några "glada" överraskningar bara någon meter ifrån.

Det finns inte en människa i hela världen som kan ha sin omgivning under full kontroll och för att få optimalt resultat av vända-och-gå så ska man ha möjlighet att vända varje gång man möter en annan hund. Och det ska också kunna ske på så långt avstånd som hunden behöver för att inte stressa upp sig, vilket kan innebära hundra meter. Det i sig blir problematiskt om du kommer runt ett gathörn och helt plötsligt står en annan hund där. Eller om det kommer en lös hund över ett fält. Vips så har du backat några steg i träningen. Möter du fel hund och inte har någon strategi för att hantera det kan all träning vara omintetgjord. För även om det normalt sett inte brukar vara någon hund på just den rundan så kan det just idag komma en gående.

Jag är därför inte emot det som en långsiktig träningsmetod men man bör också ha en plan B för de tillfällen när något oförutsett inträffar. För det gör det alltid, om man inte bor i urskogen.

*kl*

lite lustigt, men kan hjalpa, borja jogga, prata glatt, vid hundmoten. Jag har funnit det ganska effektivt att fa fokus pa mig/den som haller hunden.

ingen garanti, inte ultimat, men kan funka helt ok de ganger man inte har sa mycket val.

Har hon några hundkompisar som hon får träffa mer fritt regelbundet? Min förra hund hade ett stort behov av att umgås med andra hundar och fick han inte det behovet tillfredsställt så bubblade han över på promenaderna och var rent hemsk. Men fick han bara leka med någon kompis en gång i veckan så gick det i alla fall att träna /hantera/ få kontakt med honom, även om han förstås gärna hade lekt med hela världen om han hade fått. :P

Sen är det ju den åldern också.. Pappas schäfrar har alla haft en period mellan 1-2 år då de börjat göra utfall och allmänt dumma sig ute. Det har gått över med mognad och träning.

I dagsløget har hon inga hundkompisar nu efter det att vi flyttat. Har pratat med en på stallet dock och vi skulle prova att släppa ihop våra odågor en dag så får vi hoppas att de accepterar varandra som kompisar. :D

(Hon har en 8mån schäfer så de är ju lika intensiva iaf)

Om någonting inte funkar så får man prova något annat. Har du nycklar att kunna påverka din hund i andra situationer? Vad fungerar på henne när det hoppar upp en hare, eller när hon får syn på något annat intressant på långt avstånd? Bygg på det som redan fungerar. Skaffa en säker träningskompis så att ni kan avdramatisera situationen, träning på det avstånd som fungerar och så med tiden förhoppningsvis kunna minska avståndet. Aldrig hälsa på andra hundar ute. Däremot gärna umgås med andra hundar som ni känner och det fungerar bra med, men inte i scenariot att ni har gått emot varandra i koppel tills ni till slut möts och det blir hälsa.

I själva mötessituationen, gå åt sidan, gör en omväg och visa hunden att du ignorerar den andra hunden totalt. Ha GOTT godis. Akta så att du själv inte blir spänd och triggar din hund att falla ut. Hela din attityd är "det där sk*ter vi totalt i", inte "oj, där kommer det en hund, hur ska det gå den här gången, bäst att hålla i ordentligt".

Förhoppningsvis mognar hon ur det hela med tiden.

I andra situationer t ex med kaniner eller fåglar så reagerar hon men släpper det typ sekunden efter så vi kommer inte i ngn sådan situation i övrigt.

Eller jo när det passerar hundar utanför trädgården och Loppan är ute :grin: Det blir plank samtidigt som vi ska dränera huset. Vill kunna ha henne ute utan att hon möter problemet sas. Vill kunna möta det på mitt bevåg.

Det går inte att motivera henne med godis övht. På hundklubben brukar jag ha 3 olika sorters tuber + allt möjligt annat men intresset tappas typ direkt

Visst kan man styra över allting. De rundor man har bråttom till något går man medvetet en runda där man av erfarenhet vet att man möter så få hundar som möjligt. Så kan man arrangera hundmöten med hjälp av någon annan t ex granne eller kompis när man har gott om tid. Och när man då medvetet tränar så är man inte heller stressad så träningen funkar bättre. Det kommer inte heller några "glada" överraskningar bara någon meter ifrån.

Problemet är att vårt hus ligger utmed ett populärt hundstråk. Skulle tippa på att det passerar en 300 hundar om dagen så det blir svårt att undvika dem :(

Jag kan bara berätta hur jag gjorde med min lantishund när vi flyttade till stan :D, också en schäfer.

Han fick fullt upp med alla hundar vi mötte, och det enda jag gjorde, var att ha lite större avstånd med den mötande hunden, för oftast så ser man att det kommer nån framför, så jag gick helt lugnt ut på gräsmattan/skogen som om det vore helt normalt, att vi skulle gå där.

Och var det lite bredare mellan oss och den mötande hunden, så var det lugnt.

Vart efter så kortade jag mellanrummet, och nu bryr han sig knappt, kan vara om vi möter nån som är lite muckig. Men då kan jag kräva av honom att sköta sig eller sitta helt still, för jag vet att han kan.

Inga ryck eller slit eller gap, vi bara flyttade på oss helt lugnt och tyst.

Vi mötte hundar på landet också, men inte som här, här har alla nästan 3 hundar var, och man möter alltid någon. Lösa och ouppfostrade, kopplade och ouppfostrade.

Åh jag orkar snart inte mer så nu behöver jag verkligen er hjälp.

Vi går inte på hundklubben längre då vi flyttat för långt bort och hundklubben häromkring verkar inte ha några lediga platser alls för de svarar inte på förfrågningar. :grin:

.
Kan du inte på hundklubbens hemsida se om de har någon fast kväll i veckan för öppen träning och då bege dig dit?

Jag har inte läst igenom alla svar du fått så jag hoppas jag inte upprepar allt för mycket vad andra redan skrivit men kan rekommendera en sådan sele som du visade.

Den har fungerat jättebra som hjälp för min hund, när dom drar (tex mot en annan hund) så vänds dom ju mot en själv och då belönar jag. I början har jag jättegott godis (eller nån annan väldigt bra belöning, tex lek) och börjar på ganska långt avstånd från den andra hunden så det inte blir för svårt i början.

Efter ett tag började i alla fall min hund ta kontakt med mig då han såg en annan hund och då fick han belöning och sen kunde vi gå närmare och närmare den andra hunden medan han fortfarande hade fokus på mig :)

Det som jag tyckte var viktigt var att inte göra det för svårt i början, jag började som sagt på långt avstånd varje gång vi såg en hund. Är man sen tvungen att gå förbi varandra så krävde jag inte att han skulle ha fokus på mig hela vägen det blev för svårt utan oftast började han ändå skälla och göra utfall då vi kom närmare men då ignorerade jag bara och antingen satte ner honom eller bara gick vidare trots att han höll på, han fick ALDRIG hälsa på andra hundar på promenaden. Sen kan man minska avståndet eftersom som hunden ska uppföra sig.

Har även tränat in ett ord för kontakt, varje gång han självmant kollat på mig under promenaden har jag sagt "här" och belönat, vilket jag eftersom utvecklat till att "här" betyder att han ska gå vid min sida och ha ögonkontakt med mig.

Men det som jag märkte var viktigt för min hund var att det var ingen ide att korrigera eller ge kommandon då han redan gjorde utfall innan han riktigt fattat vad som krävdes utan då gick jag bara på och ignorerade att han höll på. Nu kan jag peta till honom för att "påminna" då han fortfarande kan göra utfall vid vissa möten, men gjorde inte det innan vi tränat ganska länge på så att jag var hyffsat säker på att han förstod vad jag ville.

Lycka till! :)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 701
Senast: fixi
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 421
Senast: Ragdoll
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 090
Senast: Liran
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
6 007
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka