Problem vid apportering nivå 1... HJÄLP!

Bansan

Trådstartare
Jag har slut på idéer... Min rottistik VÄGRAR ta och hålla fast apporten och jag har fastnat totalt & kommer inte förbi det.

Någon som kan tipsa om hur jag får henne att tycka att det är kul & dessutom förstå att hon inte får tugga på den sen?

Steg 2 kan hon, alltså hämta in apporten & komma & lämna in den till mig :crazy:

Sv: Problem vid apportering nivå 1... HJÄLP!

antingen kan du jobba vidare på avlämnandet och lära henne sitta vid din sida en längre stund efter att hon hämtat apporten. tugg betyder i väääldigt många fall att hunden är osäker och inte riktigt vet vad den ska göra. bli alltså inte arg på en tuggande hund. plockar hon upp den även om den ligger precis framför eller är det jakten som triggar?

eller så kan du börja om från början. då finns det väl egentligen bara tre alternativ, men det tredje är tvångsapportering och det tänker jag inte gå in på. de andra två är klickerträning och lydnadsapportering.

om du väljer att klickerträna hunden så börja från noll, dvs klicka allt intresse, även att hunden bara tittar på apporten som du håller i handen. så småningom vill du ha lite mer för ett klick, som att hunden ska sätta nosen mot apporten och till slut öppna munnen öven apporten. när hunden väl håller i apporten finns det olika kriterier som du ska träna efter, som tid och "icketugg". jag hade nog valt icketugg först, men huvudsaken är att du bara tränar för ett kriterium i taget. tänk hela tiden på vad det är du tränar. kommandot kommer alltid sist, när hunden kan hela momentet. obs att det är helt okej att hunden släpper apporten efter klicket!

lydnadsapporteringen går ut på att du öppnar hundens mun, trycker in apporten och stänger hundens mun. håll under hakan så att hunden inte kan spotta ut den, men inte med våld. beröm. så småningom tillkommer kommando innan du öppnar munnen på hunden, och när den förstått vad det hela går ut på, och att den inte kommer undan, tar den apporten själv.

Tvångsapportering är det som varit mest effektivt om jag haft någon hund med dessa problem. Men det har varit hundar med "klös" i och när du säger rottistik så blir jag mer tveksam till den metoden. Min erfarenhet av rottistikar är att de ofta är rätt veka plus att "råttor" är extremt envisa:Dså då kan det behövas list av annan typ kanske.

Skulle du vara intresserad av tvångsapportering så rek jag att du tar kontakt med en bra tjänstehundsinstruktör för på SBK har jag inte sett någon som vågar stå för att de använder metoden.
Observera att det inte rör sig om någon våldsam metod även om många tycks tro det.

Men som sagt, "råtta" o tik då kan du behöva ta till ngt annat så att du inte "sänker" henne för mycket. Jag har ngn gång faktisk gått över på metallapport och struntat i träapport för att undvika uppmuntran till tugg. Har i början tejpat några varv runt metallen, men inte för mycket så att det blir lika tuggvänligt som trä!
Sen har jag sett till att vara i rörelse, under fotkommando, inte så långa sträckor men ändå. Jag tycker att hundar med tuggtendens eller som vill släppa i regel håller apporten lugnare o bättre om de är i rörelse. Det är mkt träning som behövs...

Har heller ALDRIG lärt in apportering med någon form av lek, apporten ska inte lekas med; den ska hämtas, bäras och avlevereras. Lek kan man ta efter momentet.

"riktig" tvångsapportering (alltså inte lydnadsapportering) går ju faktiskt ut på att tillfoga hunden smärta så att den inte släpper apporten.

Jag har tränat in apporterinmgen lite liknande som med klicker fast utan...

Jag håller apporten samt godis utanatt säga något åt hunden. Såfort hunden visar intresse får den en belöning. Efterhand belönar jag mer avancerat beteende, nos på apporten, ett försiktigt bett, lyfter apporten osv. Tillslut håller hunden apporten och då kommer kommandor "apport" in.

det ÄR klickerträning :). man måste inte ha dosan, jag slarvar jämt bort mina så jag har gett upp. det får bli utan.

Skitsnack, det är såna uttalanden som figurerar på SBK:s kafferep...

Smärta, jag vet inte om du anser en dressyrlänk/stryplänk tillhöra dessa oerhörda smärtframkallande redskap? Det som användes vid vår tvångsapporteringsträning var; en st metallapport + en stycken vanlig halskedja/stryplänk.

Det tvång som användes är ett tryck med stryplänken, inte svårare än så. Men du kanske har varit med om andra typer av tvångsapportering då eller?

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 864
Senast: Anonymisten
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 161
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 610
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Pankreatit, sänka 100, anemi, noll blodplättar, inflammerad tarm. Snabb förklaring. Under påsken ringde hundvakten och sa att hunden...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
11 833
Senast: solrose00
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka