PROBLEM uteritt.

Sv: PROBLEM uteritt.

du har nog bara mycket häst med mycket vilja i en liten kropp.
:D

har faktiskt inga råd till dig, möjligen bettet, men ser egentligen inte hur det skulle hjälpa till nått bättre...

är han uttråkad? gör han på samma sätt om du jobbar honom?

Han är likadan med hackamore, grimma (Svårare att styra/parera i) och på skarpare bett. Han älskar att jobba (i paddocken) hjälper inte ute.

Gör det, oavsett om du behåller honom eller lånar ut så lär det ju vara bra om det går att rida ut på honom också :)

De är ju nere här i typ 10 dagar där i månadsskiftet, så då kanske de kan komma vid fler tillfällen, kan tänka att det kan behövas.

Lycka till! Och du kan väl uppdatera oss här också?

Självklart kan jag göra det. Kan ju säga att han har gått på smärtstillande och han är kollad av veterinär+et i rygg och nacke och han ska vara frisk som en nötkärna.

Jo, sen tror jag iofs inte att det skulle ta en månad för honom att acceptera dem, men oavsett så tar de inte betalt typ 5000 kr per månad oavsett hur man tränar, utan man kan ju ställa dit den på typ bete först en månad med bara minimalt med hantering, och sedan ökar man träningen efter hur hästen svarar. Blir inte så dyrt faktiskt.

Bara så du vet :)

Ja, har ser både frisk och rörlig ut :rofl:
Ser verkligen ut som att han bara inte VILL, men han har garanterat en bra orsak. Kanske är han faktiskt såpass osäker på att vara ute att han hellre vill vara på ridbanan där allt är tryggt.

Kan du inte berätta lite om bakgrunden?
Hur gammal är den? Hur länge har du haft den? Har det aldrig gått att rida ut? Oavsett ryttare/ägare? Har man testat att ta den med som handhäst? Tömkört?

Han går gärna första gången utan problem men även med sällskap finns tillfällen som dessa. Han har alltid tyckt det varit tråkigt ute när jag haft honom och i vintras reds han inte ut alls då det var för mycket snö. Går han 7 gånger i veckan över en timme går det lite bättre men inte smärtfritt. Han är född 2002, jag har haft honom snart ett år. Ingen annan vill rida honom (:D) så jag vet inte exakt hur han reagerar ute i skogen, gissar på värre men på banan är han inte rolig mot dom nya. Tömköra går bra på banan men han är likadan ute som han är med ryttare på. Vågar inte köra honom ute längre då han en gång fastnade med tömmen runt bakbenet när han kickade lite och fick panik. Kunde gå riktigt illa. Kommer inte ut i skogen om jag inte går över en väg där dom kör ganska fort. Hans gamla ägare sa att han inte var en barnponny men snäll att rida ut på själv, värre med sällskap (köpte honom osedd) men jag ska prata med henne igen!

Prata absolut med förra ägaren, finns kanske bra tips där. Bor gamla ägaren i närheten kanske de kan komma och hjälpa/visa hur snäll han är att rida ut på? :angel:

Hur är han om du leder honom ut på en promenad då? Funkar det?
Om det funkar, kan du typ låta honom gå lite före, så att du går typ vid bogen eller sadelläget och han ändå går på framåt?

Jäkla stök, men han flippar ju inte helt - mest en massa backande och trams, något hopp/bock här eller där men ingen jättedramatik. Jag förstår att det blir krångligt att rida om han håller på så hela turen. :crazy:

Det är ju jättelätt att vara tangentryttare med massa åsikter :D, so here it goes - tänkte att när han tar steg framåt får han vid iaf två tillfällen små tag bakåt i munnen, samma när han försökte trava åt rätt håll någonstans mitt i filmen (på vägen). Inga stora rörelser men en stissig häst reagerar på småsaker. Han stannar till ett par gånger och står, sedan börjar han fjolla igen så fort du lägger till skänkel -vänta en lite längre stund kanske, så han får tänka lite?

Hästis höll på en hel del med sådant där i början, vägra gå/tvärvända/racerbacka/skutta och hota. Använde spö om han gick i relativt gott tempo från början, och inte hade hunnit slå i handbromsen helt. När han väl nitat var det ingen idé, då blev han bara ännu mer enveten av spö. Hoppade inte heller av (häst 1.70, ryttare 1.57, för lat för att klättra av/på i onödan), utan försökte i möjligaste mån försigkomma honom innan han slog i backen. Lättare sagt än gjort ibland. Mitt i ett flipp när han backade in i granar, ned i diken, etc så var fokus på att få stopp på backandet. När han stod still fick han stå en stund, sedan skänkel fram - började han backa/hoppa igen då så fick han fortsätta på halvlång tygel, tills han stannade igen - vänta. Kunde ta ett tag att hålla på så. Att gå/springa/hoppa/snedda framåt = beröm. Riktningen är det viktiga, inte tempot/formen.

Jag är ingen ovän av spö, men det är ingen idé om hästen bara låser sig ännu mer och stressen går upp. På filmen tyckte inte jag att din ponny såg särskilt rädd ut, mest "Näää, vill Inte!", och stressad.

Vi har haft värre stunder, där försökte jag vara neutral för att lugna livrädda farmor. Det är inte alls meningen att ta honom i munnen och jag försöker alltid ge eftergift när han går fram men jag är absolut inget proffs. Har klippt bort en del där han har fått stått minutervis tills han börjar bråka på långa tyglar och hängande ben. Att hoppa av eller ge upp finns inte i mitt huvud (och inte i hans heller). Där är han inte ett dugg rädd, bara överkokad i huvudet. Han påminner om ett barn med ADHD. Magnesuim ska tydligen funka som medicin för liknande barn. Konstigt att andra hästar med inprincip samma foderstat funkar så bra då.

skuggi: 7 timmar bort bor hon. Att gå med honom funkar bra. Han kan få för sig att göra samma sak när vi ska gå för hand in i spolspiltan (brukar backa in honom uppsuttet där :D för då går det minsann att rida men inte leda)

Man kan ju prova i alla fall. Vet inte hur magnesium påverkar de övriga mineralerna, om det försvårar upptag av något annat. Men det går ju att kolla upp, eller fråga någon påläst människa.

Tycker aboslut inte att du ska ge upp. En variant är ju att rida honom i manege först, och sedan ut när han blivit av med en del energi och är mer fokuserad. Angående småfel så gör vi väl alla sånt... det är inga konstigheter ; ), men kan ju påverka just när han är uppe i varv - även om han är på väg framåt så kan en liten grej få honom att slå i backen igen och tjoff står man man där ytterligare tjugo minuter. *talar av egen bitter erfarenhet*

Ett sätt att undvika sådant är att prata mycket, smacka istället för att driva med skänkel. Beröm med rösten. Du minskar risken att han retar upp sig på hjälperna. Nu sitter du med skänklarna rakt ut för att inte störa när han fjantar, men när han ska fram lägger du till dem - och han backar. Håll om hela tiden och visa vägen utan att trycka. Men du kanske testat att vara mer verbal?

Jag håller med dig om att han gissningsvis gjort detta till en grej och hetsar upp sig själv. Liksom det såklart är lättare att komma med vettiga råd om man sett er, eller känner hästen. Tycker bara att han i sitt beteende är rätt lik hästis :D, men i mindre format. Väldigt söt ponny!

Jag har provat att bara sitta o smacka när han stannar (långa tyglar) och han blir uttråkad tillslut så han börjar backa. Har provat att hålla om hela tiden men släppa lite när han börjar gå. Svårt dedär.

Om han gillar att hoppa men tråkigt att gå i skogen, kanske lägga ut bommar/låga cavaletti på vägen? För att få suget framåt? Ingen aning, bara en tanke..

...Jag är inte rädd och känner inget måste att rida ut. Har en annan ponny om jag nu skulle få viljan tillbaka. Rider ut för att jag "måste", han kan ju inte gå på banan 7 dagar i veckan. ...

Hade det varit min häst hade jag skitit i att rida ut på ett tag. Hästen fungerar bra på banan och du rider ut "för hästens skull". Hästen verkar dock inte tycka att uteritten är jättekul.

Bara för att man rider på banan behöver man ju inte rida runt runt på volten varje dag. Det går att rida mer dressyr vissa dagar och mer intervaller eller liknande på största möjliga spår andra dagar.

Det blir gärna en ond cirkel. Jag känner inte dig, men vet från mig själv att det är väldigt svårt att sätta sig upp på hästen och starta från början varje gång. Hästen har krånglat tusen gånger, så man räknar instinktivt med att hästen kommer att krångla även den tusenförsta uteritten och rider därefter.

Kanske kan du bryta problemet genom att bara strunta i det ett tag och sedan försöka lugnt igen, kanske börja med att försöka skritta ut en bit (på långa tyglar om det går) efter ett ridpass på banan då hästen är tillfreds? Då tillsammans med någon annan på en stadig och trygg häst.

Går någon med spö bråkar han mer pga av rädsla. Rider jag själv (eller med sällskap) tror jag det är istadighet

På vilket sätt bråkar han pga rädsla? Vad är liksom skillnaden? Jag tycker det ser ut som en häst som helt enkelt blir väldigt arg och gjort en stor grej av ingenting.

Vad händer om man bara snurrar runt honom då när han försöker vända eller backa eller liknande? Det är ju ett sätt också att få honom att stanna på samma ställe och sen testar man att gå framåt igen. Vänta ut och börjar den bråka igen så snurra runt tills han står still.

Det fungerar också på en del. Många som ger upp ganska så fort då eftersom dom faktiskt inte kommer någonstans och väljer den enklare vägen vilket blir framåt.

Magnesiumtillskott och sånt fungerar ju bara om hästen har brist på det. Jag tror mer att den har fått en dum ide.

Härlig häst! När du fått ordning på honom har du en vän för livet. Har haft liknande problem innan med min storhäst. Som du beskriver känns det som en släng av adhd eller likn bokstavskombination!

Jobba på marken vid hand med att han ska ha tålamod, och vänta på dina signaler. Är han "mycket" häst även i stall o övrig hantering?

Bra att du lade ut en film. Det jag tänker på är din blick. Vart är den? Titta dit du ska! Fram, fram, fram. Han ställer sig o backar mot målet, fortsätt backa tills han stannar. Vänd och gå mot målet med huvudet fram. Vänder han igen be han fortsätta backa och vänd när han tröttnat på backandet. Så länge han rör sig mot målet.

Med din balans och din fina tidning kommer du att klara ut det här! har han hållt på sen du köpte honom?

Senast ändrad:

Har låtit bli att rida ut och han blir inte bättre av det.
worthless: Om man springer bakom och viftar med spö blir han sjävklart rädd men börjar bråka på andra sätt.
Lihna: Både ja och nej, han gick att rida ut på vissa dagar men andra ville han inte alls. Jag har backat genom turen men det hjälper inte det heller.
Han är snäll att hantera men får dessa utfall även vid spolning i det stallet vi står i nu. Som jag tidigare nämnt brukar jag rida in i spolspiltan för där går det inte att leda in honom om man är själv.

Måste rekommendera dig att kolla med Janne Kalma om han kan hjälpa er.

Googla på hans namn så kan du få upp lite av vad han jobbar med.

Jag har provat att bara sitta o smacka när han stannar (långa tyglar) och han blir uttråkad tillslut så han börjar backa. Har provat att hålla om hela tiden men släppa lite när han börjar gå. Svårt dedär.

Ja - man får testa sig fram, och försöka en längre period med en metod så att den blir tydligt för hästen vad som förväntas.

Han struntar alltså i att hänga med flocken om ni är flera som rider ut? Kan varken gå först/mitten/sist utan att tramsa?

Som worthless sa - driva runt på volt? Det är inget som funkat för mig, har bara orsakat löddrig skärrad häst och massa stress - han går efter ett tag med tvärnitar igen efter tio steg. Men det kanske funkar på din.

Annars kanske detta funkar ;):
http://www.youtube.com/watch?v=-PVFBGN_zoM

Filmen har varit uppe tidigare, men jag tycker den är gullig och förtjänar en revival. :D

Liknande trådar

Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 875
Senast: Ajda
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 296
Senast: lirco11
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 196
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 903
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar