Sv: PROBLEM uteritt.
Jäkla stök, men han flippar ju inte helt - mest en massa backande och trams, något hopp/bock här eller där men ingen jättedramatik. Jag förstår att det blir krångligt att rida om han håller på så hela turen.
Det är ju jättelätt att vara tangentryttare med massa åsikter
, so here it goes - tänkte att när han tar steg framåt får han vid iaf två tillfällen små tag bakåt i munnen, samma när han försökte trava åt rätt håll någonstans mitt i filmen (på vägen). Inga stora rörelser men en stissig häst reagerar på småsaker. Han stannar till ett par gånger och står, sedan börjar han fjolla igen så fort du lägger till skänkel -vänta en lite längre stund kanske, så han får tänka lite?
Hästis höll på en hel del med sådant där i början, vägra gå/tvärvända/racerbacka/skutta och hota. Använde spö om han gick i relativt gott tempo från början, och inte hade hunnit slå i handbromsen helt. När han väl nitat var det ingen idé, då blev han bara ännu mer enveten av spö. Hoppade inte heller av (häst 1.70, ryttare 1.57, för lat för att klättra av/på i onödan), utan försökte i möjligaste mån försigkomma honom
innan han slog i backen. Lättare sagt än gjort ibland. Mitt i ett flipp när han backade in i granar, ned i diken, etc så var fokus på att få stopp på backandet. När han stod still fick han stå en stund, sedan skänkel fram - började han backa/hoppa igen då så fick han fortsätta på halvlång tygel, tills han stannade igen - vänta. Kunde ta ett tag att hålla på så. Att gå/springa/hoppa/snedda framåt = beröm. Riktningen är det viktiga, inte tempot/formen.
Jag är ingen ovän av spö, men det är ingen idé om hästen bara låser sig ännu mer och stressen går upp. På filmen tyckte inte jag att din ponny såg särskilt rädd ut, mest "Näää, vill Inte!", och stressad.