problem på uteritter

D

dezir

hej.
jag är medryttare på ett 23 år gammalt engelskt fullblod, föredetta ridskolehäst sen ca. 2 år. han är trygg och orädd i de allra flesta situationer och när man rider ut på honom så går det hur bra som helst - OM han går efter en annan häst. han är väldigt osjälvständig, och är otroligt jobbig att rida ut på själv (utan någon annan häst eller ledande människa) då han hoppar till för minsta sak, ser "spöken" och vägrar att gå/backar om han anser att något är för läskigt att gå förbi. har vid allt för jobbiga tillfällen lett honom förbi de läskiga partierna - är det korrekt eller felaktigt? har inte känts som jag har haft något annat val än att vända hem och alltså låta honom få som han vill då han kan bli väldigt envis också.
han är ständigt på spaning efter läskiga saker och jag tycker att det är otroligt synd eftersom det blir tråkigt att bara rida ridbanan.
när man rider honom själv i hagen går det dock bra. där känner han sig uppenbarligen trygg, endå så har han gått dessa uterittsrundor som vi försöker rida honom ett oräknerligt antal gånger. han har stått på samma stall i ca. 15 år.

jag skulle bli oerhört tacksam om någon har tips på vad man kan göra för att öka självständigheten och dämpa rädslan.

/cissi
 
Sv: problem på uteritter

Jag har exakt samma problem med min pålle. Lugn som en filbunke (eller ja nästan iaf) när vi rider tillsammans med kompis/arna. Men blir så harig så fort jag sitter upp och rider ut från stallplanen själv. Rätt irriterande då våra uterittskompisar snart ska byta stall :( . Men jag har börjat att smått rida Runt stallet ensam och fortsatt en bit på grusvägen för att vända och rida hem igen. Visst han är lika harig ändå men jag hoppas att han vänjer sig med att vara ensam ibland. Fast jag antar att de har med att göra att hästen inte ser dig som en flockledare. Utan att du har ett svagt psyke som hästen kan bryta ner. Vilket inte ska vara en egenskap hoss flockledaren. Det tränas flitigt av mig och pållen, Att de är JAG som bestämmer och inget annat. Små saker som att låta hästen vänta innan fodret ges. Eftersom att DU ska vara ledaren är de DU som ska äta först. Och sen är det Hästens tur. Om du förstår vad jag menar. Träna hästen på ridbanan genom att tex. låta hästen kliva över en pressenning. Du först och hästen efter. Det visar att du är ledaren genom att du vågar kliva över även fast de prasslar och låter. Fler tips kan ges om så skulle behövas. eftersom jag har samma problem så kan vi bolla tipsen fram och tillbaka :D .. Men Lycka Till och hoppas att allt går bättre
 
Sv: problem på uteritter

åke skrev:
Hur fungerar han när du är ute och går med han?


då går det bra. det är just när jag sitter på hästryggen och han får gå först på egen hand som problemen kommer.

han var ledare över ridskolehästarna när han gick med dem i hagen, så man kan samtidigt tycka att det inte borde vara några problem att ta sig fram. eller är jag helt ute och cyklar?
 
Sv: problem på uteritter

jag tror inte att problemet ligger i att han inte ser mig som ledare, för det markerar jag tydligt för honom hela tiden. om jag t.ex. ska leda honom på en runda så går det bra, utan några problem. han kan följa efter mig som en hund, i hagen och när man leder honom och det ser jag som ett tecken på att han ser mig som ledare. har jag rätt eller fel?
och det är inte bara jag som besväras av detta problem, även ägaren och andra som ridit ut på honom själva.


ett par gånger har jag försökt få honom på andra tankar på uteritten, t.ex. arbeta med form, lägga små halvhalter, halter och volter osv. men det verkar inte fungera riktigt. nåt som du kanske skulle kunna prova?
 
Sv: problem på uteritter

Det är mycket möjligt att han inte ser dig som en tillräckligt stark ledare. Även om han låter dig leda honom utan problem så behöver inte de betyda att han ser dig som stark och modig. För att de är ju så att ju mer han litar på dig och ditt omdöme. Desto bättre kommer det att gå. Vet du om han någonsin har vart "säker" på att rida ensam? eller är de något som kommit under senare tid? Min pålle tex, har aldrig klarat av att gå själv. Utan blir hispig och nervös så fort vi lämnat stallplan. Han vänder gärna om och vill vandra tillbaka, Men att vända honom sen är ett stort problem för mig då han snurrar, backar, stegrar sig osv. Bättre går de nu när vi tränat ledarskap. Men jag tror aldrig att han kommer att vara avslappnad när vi rider ut själva.
 

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 593
Senast: MiniLi
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 699
Senast: Anonymisten
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 394
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 323
Senast: Trassel12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp