Problem på jobbet

Lavinia

Trådstartare
Hej!

Där jag jobbar har vi en anställd på en annan avdelning som i perioder inte verkar må så bra. Ungefär 1 gång/månad blir hen mer retlig än vanligt och det är inte ovanligt med regelrätta utbrott. De flesta i företaget (litet företag) har fått en släng av sleven. Det kan vara att hen tycker att man stör, att någon gjort nåt fel eller gud vet vad. Och hen blir verkligen helt orealistiskt arg. I våras fick jag en släng av den sleven när jag påpekade att arbetsplatsen hen tagit faktiskt tillhörde någon som skulle komma tillbaka från semester om 2 dagar och då skulle behöva sin arbetsplats. Utskällningen jag fick var verkligen inte rimlig i jämförelse med problemets storlek (jag hade faktiskt gått därifrån när hen kom efter och började skrika och skälla). När hen gav sig på mig sa jag naturligtvis vad jag tyckte (oacceptabelt beteende på arbetsplats mm vilket kanske inte var så smart). Tills slut klev VDn in och försökte medla (genom att släta över det hela). Till slut skrek hen något om att hen inte hade tid att stå här och skrika och gick iväg och satte sig och mumlade vid sin arbetsplats. Några dagar senare hade jag ett samtal med VDn där hen förklarade att "vi har jobbat med denna person så länge och det är bara så den här personen är"). Någon ursäkt från utskällaren fick jag inte heller och det har ingen annan heller fått.

Nu tycks hen ha det extra jobbigt för senaste 2 veckorna har hen exploderat 2 gånger och skällt ut personer. Stämningen på kontoret blir såklart ganska tryckt och vi tassar på tå och kan inte utföra vårt jobb så bra som vi skulle kunna om vi vågade prata med personen när vi behövde.

Min fråga är nu om det finns något vi kan göra, utöver såklart hålla oss undan. Finns det något arbetsgivaren kan/bör göra?

/Lavinia, som egentligen inte ska bry sig alls men har svårt att låta bli när det tar tid från vårt jobb...
 
Hej!

Där jag jobbar har vi en anställd på en annan avdelning som i perioder inte verkar må så bra. Ungefär 1 gång/månad blir hen mer retlig än vanligt och det är inte ovanligt med regelrätta utbrott. De flesta i företaget (litet företag) har fått en släng av sleven. Det kan vara att hen tycker att man stör, att någon gjort nåt fel eller gud vet vad. Och hen blir verkligen helt orealistiskt arg. I våras fick jag en släng av den sleven när jag påpekade att arbetsplatsen hen tagit faktiskt tillhörde någon som skulle komma tillbaka från semester om 2 dagar och då skulle behöva sin arbetsplats. Utskällningen jag fick var verkligen inte rimlig i jämförelse med problemets storlek (jag hade faktiskt gått därifrån när hen kom efter och började skrika och skälla). När hen gav sig på mig sa jag naturligtvis vad jag tyckte (oacceptabelt beteende på arbetsplats mm vilket kanske inte var så smart). Tills slut klev VDn in och försökte medla (genom att släta över det hela). Till slut skrek hen något om att hen inte hade tid att stå här och skrika och gick iväg och satte sig och mumlade vid sin arbetsplats. Några dagar senare hade jag ett samtal med VDn där hen förklarade att "vi har jobbat med denna person så länge och det är bara så den här personen är"). Någon ursäkt från utskällaren fick jag inte heller och det har ingen annan heller fått.

Nu tycks hen ha det extra jobbigt för senaste 2 veckorna har hen exploderat 2 gånger och skällt ut personer. Stämningen på kontoret blir såklart ganska tryckt och vi tassar på tå och kan inte utföra vårt jobb så bra som vi skulle kunna om vi vågade prata med personen när vi behövde.

Min fråga är nu om det finns något vi kan göra, utöver såklart hålla oss undan. Finns det något arbetsgivaren kan/bör göra?

/Lavinia, som egentligen inte ska bry sig alls men har svårt att låta bli när det tar tid från vårt jobb...

Arbetsgivaren kan ju säga upp personen av personliga skäl? Givet att de vill säga upp personen, och har påtalat problemet och gett personen stöd och hjälp och upprepade möjligheter att bättra sig. Alternativt strunta i att påtala problemen innan och köpa ut personen, men det kan såklart bli dyrt.
 
Arbetsgivaren har jobbat med hen i åratal och hen är lite av en nyckelperson i företaget, så avsked/köpa ut känns tyvärr inte aktuellt :-(. AG känns mer som om de anser att det är normalt att hen beter sig såhär.:-(

/L


Arbetsgivaren kan ju säga upp personen av personliga skäl? Givet att de vill säga upp personen, och har påtalat problemet och gett personen stöd och hjälp och upprepade möjligheter att bättra sig. Alternativt strunta i att påtala problemen innan och köpa ut personen, men det kan såklart bli dyrt.
 
Får intrycket att arbetsgivaren värdesätter medarbetarens komptens, och vill ha denna medarbetare kvar. Annars hade väl problemet varit löst för länge sedan. Ett medarbetarsamtal under den korta stubin-tiden och vederbörande lär säga upp sig...
 
Arbetsgivaren har jobbat med hen i åratal och hen är lite av en nyckelperson i företaget, så avsked/köpa ut känns tyvärr inte aktuellt :-(. AG känns mer som om de anser att det är normalt att hen beter sig såhär.:-(

/L

Då låter som att frågan inte så mycket är vad arbetsgivaren kan/bör göra, som vad arbetsgivaren vill göra? Om arbetsgivaren tycker det funkar, så kan du ju möjligtvis påtala att du tycker det är jobbigt, men annars är det väl mest att hitta en strategi för egen del. Ta utbrotten med en nypa salt, en del människor skäller värre än de bits, och sluta tassa på tå, utan var som vanligt, och så får väl utbrotten komma när de kommer. Man har ju ingen skyldighet att stanna kvar och lyssna på en utskällning, utan börjar personen gasta opåkallat så kan man faktiskt gå. Och välja sina strider lite grann - jag skulle t ex inte påpeka att om två dagar kan du faktiskt inte sitta där längre (det skulle nog många kunna ta illa upp, utan att vara särskilt koleriska) eftersom a) det kanske personen redan visste, och tänkte flytta när kollegan kom tillbaka och b) det är väl egentligen inte din business hur dina kollegor sitter, så länge de inte sitter på din plats och orsakar problem för dig?

Är personen lika kolerisk mot alla, händer det t ex att VD får en utskällning? Om inte, så tyder det ju på att personen har någon möjlighet att behärska sig, och då kan man ju som en alternativ lösning markera, inte backa, eller på annat sätt försöka se till att man blir en av de personer som kollegan behärskar sig inför.

Och sen, om möjligt, försöka göra en båge runt kollegan, och så långt det är möjligt välja andra att samarbeta med istället.
 
Hej!

En gång/månad beror enligt VD/arbetsgivare och hen själv på att det är mycket att göra just då. Senaste tiden har vi anställt en person till att hjälpa hen, men utbroten kommer oftare då. Och de hörs över hela kontoret, trots skilda rum och stängda dörrar. Det påverkar alla som hör det, även om man inte själv är den som får utskällningen. Företagets inställning verkar vara att bara släta över, "hen är sån" och att de inget kan göra för att hjälpa. Vi är flera som påtalat problemet, men inget görs "för vi kan inget göra".

Angående arbetsplatsen så lånades den ut till annan än hen med löfte om att vi skulle få tillbaka den till oss när den som använde den kom tillbaka från semestern. Det var alltså inte hens arbetsplats att ta från första början och hen hade flyttat alla sina saker dit och hade inga planer på att flytta igen.

För den personen vars arbetsstation det var hade det varit besvärligt att inte längre ha någonstans att sitta, eftersom den personen hade en stationär dator och behov att att sitta i samma rum som övriga den jobbar med. Det hade påverkat inte bara mig utan även alla andra i vårt rum och försvårat vårt arbete. Utöver då såklart att den personen kommit tillbaka från semestern och känt att vissa på företaget är viktigare än andra och att om man inte är där är risken att man kommer tillbaka och får sitta på golvet och arbeta.

Att unvika Hen är svårt då en del av vårt jobb är att göra hens jobb enklare:-(.

Min fråga är mer om AG kan hjälpa hen på något sätt, eller om det finns någon typ av "tvång" för att få hen att ta tag i sina problem.

/Lavinia, som försöker stå utanför allt detta, men hellre skulle se att det gick att hjälpa hen må bättre
 
Arbetsgivaeen tycks ha gjort vad den är beredd att göra och vill ha kvar personen, du kan välja att leva med det eller söka ett annat jobb. En tredje väg är att sätta press pä arbetsgivaren via facket/som enskild eller hela gruppen att denne ska göra något. Ställer du till för mycket bråk i arbetsgivarens ögan kan det bli du som betrqktas som den besvärliga.

Jag håller med om att det inte är din sak att ta itu med arbetsplatsernas fördelning och vem som sitter var om du inte har just det ansvaret, vilket det jnte verkar som.

Vad har du egentligen tänkt dig för typ av svar när det rör sig om en viktig person för förefaget som de redan arbetat länge med för att försöka hjälpa? Det känns inte som vi har en chans att komma med något vettigt som AG kan vilja göra.
 
Viktig medarbetare eller inte, jag är lite förvånad över att ledningen faktiskt accepterar att någon tillåts påverka arbetsklimatet på det sättet om vederbörande gör. Särskilt som personen har arbetat länge och tydligen visat samma beteende hela tiden. Det hade jag aldrig accepterat som ledare och satt ner foten långt tidigare. Det kan inte vara meningen att resten av arbetsstyrkan skall behöva välja mellan att finna sig i detta eller byta arbetsgivare. Jag tycker inte det verkar som om hen har fått verklig hjälp utan att man har följt minsta motståndets lag. Jag kan naturligtvis ha fel men det är konklussionen jag drar av Lavinias beskrivning.

Jag hade krävt att vederbörande genomgick anger management behandling, om nödvändigt på företagets bekostnad. Det hade jag sett som en god investering om det rör sig om en nyckelperson. Om personen hade vägrat, ja då hade jag nog sagt att det inte är förhandlingsbart. Jag kan inte ha en helt företag som mår dåligt för att en inte kan tygla sitt humör.

Föreslå för VD att hen får anger management behandling och se vart det leder.
 
Tack!

Det är såna tips jag skulle vilja ha. Högsta hönset i företaget har hittills aldrig lett ett företag, utan har bara startat dom och sen gått vidare så jag vill ha tips på vad jag kan säga att det finns för vettiga alternativ eller åtminstone få tips på vilka krav en arbetsgivare kan ställa på sin personal.

Företaget har hittills drivits enligt den som är intresserad tar på sig ansvaret för saken, detta har såklart inte funkat alls och bara blivit mer och mer uppenbart ju fler vi blivit.

/L
QUOTE="Thomasine, post: 17227918, member: 52311"]Viktig medarbetare eller inte, jag är lite förvånad över att ledningen faktiskt accepterar att någon tillåts påverka arbetsklimatet på det sättet om vederbörande gör. Särskilt som personen har arbetat länge och tydligen visat samma beteende hela tiden. Det hade jag aldrig accepterat som ledare och satt ner foten långt tidigare. Det kan inte vara meningen att resten av arbetsstyrkan skall behöva välja mellan att finna sig i detta eller byta arbetsgivare. Jag tycker inte det verkar som om hen har fått verklig hjälp utan att man har följt minsta motståndets lag. Jag kan naturligtvis ha fel men det är konklussionen jag drar av Lavinias beskrivning.

Jag hade krävt att vederbörande genomgick anger management behandling, om nödvändigt på företagets bekostnad. Det hade jag sett som en god investering om det rör sig om en nyckelperson. Om personen hade vägrat, ja då hade jag nog sagt att det inte är förhandlingsbart. Jag kan inte ha en helt företag som mår dåligt för att en inte kan tygla sitt humör.

Föreslå för VD att hen får anger management behandling och se vart det leder.[/QUOTE]
 
Tack!

Det är såna tips jag skulle vilja ha. Högsta hönset i företaget har hittills aldrig lett ett företag, utan har bara startat dom och sen gått vidare så jag vill ha tips på vad jag kan säga att det finns för vettiga alternativ eller åtminstone få tips på vilka krav en arbetsgivare kan ställa på sin personal.

Företaget har hittills drivits enligt den som är intresserad tar på sig ansvaret för saken, detta har såklart inte funkat alls och bara blivit mer och mer uppenbart ju fler vi blivit.

Det verkar som om ni inte bara har ett personalproblem utan också problem med ledningsstrukturen i företaget.

Har ni någon företagshälsovård? Om ja, så kan dom tipsa om anger management behandling och förmedla kontakt på lämplig behandlare. Jag föreslår att du kontaktar din företagshälsovård och rent generellt frågar om vad dom kan bidra med och lägger fram ett förslag på åtgärder till VD. Som chef skulle jag bli glad om en av mina medarbetare visade på problemlösning och det skulle vara helt i linje med min highlight i citatet ovan, för övrigt en princip som jag personligen inte har någon tro på.

@vallhund Ditt förslag om skyddsombudet är också en väg att gå. Samarbete mellan hälsovården och skyddsombudet är väl värt att pröva.

Lycka till Lavinia!
 
Nope, ingen företagshälsa. Skyddsombud tror jag vi har på pappret men ingen som tar det seriöst, "vi är så små och allt funkar braså det behövs ej".

Ledningen tycker organisera gör man när vi blivit större :-(.

/L som iaf tänker ta upp anger management med närmsta chefen.

Det verkar som om ni inte bara har ett personalproblem utan också problem med ledningsstrukturen i företaget.

Har ni någon företagshälsovård? Om ja, så kan dom tipsa om anger management behandling och förmedla kontakt på lämplig behandlare. Jag föreslår att du kontaktar din företagshälsovård och rent generellt frågar om vad dom kan bidra med och lägger fram ett förslag på åtgärder till VD. Som chef skulle jag bli glad om en av mina medarbetare visade på problemlösning och det skulle vara helt i linje med min highlight i citatet ovan, för övrigt en princip som jag personligen inte har någon tro på.

@vallhund Ditt förslag om skyddsombudet är också en väg att gå. Samarbete mellan hälsovården och skyddsombudet är väl värt att pröva.

Lycka till Lavinia!
 
Viktig medarbetare eller inte, jag är lite förvånad över att ledningen faktiskt accepterar att någon tillåts påverka arbetsklimatet på det sättet om vederbörande gör. Särskilt som personen har arbetat länge och tydligen visat samma beteende hela tiden. Det hade jag aldrig accepterat som ledare och satt ner foten långt tidigare. Det kan inte vara meningen att resten av arbetsstyrkan skall behöva välja mellan att finna sig i detta eller byta arbetsgivare. Jag tycker inte det verkar som om hen har fått verklig hjälp utan att man har följt minsta motståndets lag. Jag kan naturligtvis ha fel men det är konklussionen jag drar av Lavinias beskrivning.

Jag hade krävt att vederbörande genomgick anger management behandling, om nödvändigt på företagets bekostnad. Det hade jag sett som en god investering om det rör sig om en nyckelperson. Om personen hade vägrat, ja då hade jag nog sagt att det inte är förhandlingsbart. Jag kan inte ha en helt företag som mår dåligt för att en inte kan tygla sitt humör.

Föreslå för VD att hen får anger management behandling och se vart det leder.

Men hur ska man som medarbetare kunna kräva att företaget bekostar diverse åtgärder/behandlingar som man tycker andra medarbetare borde genomgå? Jag ser inte hur man som medarbetare är den som kan bestämma vad andra medarbetare ska genomgå, och vad företaget ska betala för.

Vad händer annars? Annars säger jag upp mig, eller annars vadå? Där skulle ju AG helt enkelt kunna säga varsågod, hejdå!

Även om du hade gjort annorlunda med detta om du hade varit chef, så är det ju fortfarande så att du inte är det. Om VD tycker det funkar, så vet jag inte vad mer man kan göra mer än att påtala problemet med VD och som psykosocialt arbetsmiljöproblem med facket. Men man är inte i en position att kräva och bestämma.
 
Hej!

En gång/månad beror enligt VD/arbetsgivare och hen själv på att det är mycket att göra just då. Senaste tiden har vi anställt en person till att hjälpa hen, men utbroten kommer oftare då. Och de hörs över hela kontoret, trots skilda rum och stängda dörrar. Det påverkar alla som hör det, även om man inte själv är den som får utskällningen. Företagets inställning verkar vara att bara släta över, "hen är sån" och att de inget kan göra för att hjälpa. Vi är flera som påtalat problemet, men inget görs "för vi kan inget göra".

Angående arbetsplatsen så lånades den ut till annan än hen med löfte om att vi skulle få tillbaka den till oss när den som använde den kom tillbaka från semestern. Det var alltså inte hens arbetsplats att ta från första början och hen hade flyttat alla sina saker dit och hade inga planer på att flytta igen.

För den personen vars arbetsstation det var hade det varit besvärligt att inte längre ha någonstans att sitta, eftersom den personen hade en stationär dator och behov att att sitta i samma rum som övriga den jobbar med. Det hade påverkat inte bara mig utan även alla andra i vårt rum och försvårat vårt arbete. Utöver då såklart att den personen kommit tillbaka från semestern och känt att vissa på företaget är viktigare än andra och att om man inte är där är risken att man kommer tillbaka och får sitta på golvet och arbeta.

Att unvika Hen är svårt då en del av vårt jobb är att göra hens jobb enklare:-(.

Min fråga är mer om AG kan hjälpa hen på något sätt, eller om det finns någon typ av "tvång" för att få hen att ta tag i sina problem.

/Lavinia, som försöker stå utanför allt detta, men hellre skulle se att det gick att hjälpa hen må bättre

Ja, arbetsgivaren kan ju tvinga kollegan, men du har ingen makt att tvinga arbetsgivaren eller kollegan. Det är klart ag kan sätta in en massa olika åtgärder för att hjälpa, men om ag tycker det är ok som det är? Och så verkar det ju vara, kruxet är inte att det inte finns något ag kan göra, utan vad ag vill göra.
 
För ev. framtida utbrändhet/annat som kan drabba er kollegor med tiden:

Jag anser att en anmälan om arbetsskada p.g.a psykosocialt arbetsmiljöproblem ( det påverkar dig/er med stress / oro och att tassa på tå, lyssna på utbrott, ev. fula ord osv) varenda gång personen får utbrott, är högljudd eller använder härkarteknik (om det händer med?)

Det är den anmälande personens känsla/upplevelse som avgör anmälan och den mentala hälsan är viktig!

Dokumentation är alltid bra, ingen tackar en den dagen man kraschar för att kollegor inte kan sköta sig, var er själva närmast!!

Ta kopia på anmälan innan den lämnas in till arbetsgivaren då risken är stor att den kan "försvinna" misstänker jag då chefen inte tar tag i kollegan känns risken stor!
Ring facket och bolla, fråga de har tystnadsplikt och är ditt stöd!
 
Men hur ska man som medarbetare kunna kräva att företaget bekostar diverse åtgärder/behandlingar som man tycker andra medarbetare borde genomgå? Jag ser inte hur man som medarbetare är den som kan bestämma vad andra medarbetare ska genomgå, och vad företaget ska betala för.

Vad händer annars? Annars säger jag upp mig, eller annars vadå? Där skulle ju AG helt enkelt kunna säga varsågod, hejdå!

Även om du hade gjort annorlunda med detta om du hade varit chef, så är det ju fortfarande så att du inte är det. Om VD tycker det funkar, så vet jag inte vad mer man kan göra mer än att påtala problemet med VD och som psykosocialt arbetsmiljöproblem med facket. Men man är inte i en position att kräva och bestämma.

Jag påstår inte att Lavinia kan kräva någonting av arbetsgivaren. Hon bad om inspel till hur hon kunde försöka påverka situationen och efterlyste förslag. Jag gav henne mitt syn, baserat på hennes upplysningar i inlägget och mina egna erfarenheter. Jag har varit inblandad i ett analogt tillfälle och efter ett tätt samarbete mellan företaget, hälsovården och facket bestämde sig företaget för att betala för denna behandling på samma sätt som man tidigare bidragit till behandling för alkoholrelaterade problem. Nu var detta ett större företag med större resurser och med en helt annan inställning till arbetsmiljö relaterade problem.

Jag har aldrig sagt att man som medarbetare kan bestämma varken behandling eller finansiering men man kan komma med förslag. Om VD vill lyssna, fine, om han inte vill så har man i alla fall försökt.
 
Nope, ingen företagshälsa. Skyddsombud tror jag vi har på pappret men ingen som tar det seriöst, "vi är så små och allt funkar braså det behövs ej".

Ledningen tycker organisera gör man när vi blivit större :-(.

/L som iaf tänker ta upp anger management med närmsta chefen.

Är det inte lag på att ha ett skyddsombud på företag med personal över 5 anställda? Är ni fler än 5 anställda?

För övrigt tror jag det är olagligt att bete sig så på en arbetsplats. Vredesutbrott som riktar sig mot medarbetare är inte tillåtet vad jag vet. I synnerhet inte om det är återkommande. Att det är olagligt hörde jag av en person som arbetar med företag i kris, så det är inget jag vet, men har hört. Någon som vet?!

Jag tycker hela organisationen osar svagt ledarskap och okunskap.
Lycka till ändå och låt oss höra hur det går.
 
Hej!

Jo, det är lag på det och vi har säkert en "på pappret". Sen att den inte gör något är en annan sak. Vi är över 5 anställda.

Jag håller med om svagt ledarskap och okunskap och därför letar jag efter saker jag kan föreslå till min närmsta chef, så hen kan ta upp det med VD. Jag tänker att bara säga att "gör nåt åt det" kommer ju inte hjälpa, att faktiskt komma med konstruktiva förslag ger ju en liten chans till förbättring.

Själv är jag på väg tillbaka efter sjukskrivning i olika grad hela detta år. Jag försöker ställa mig utanför och inte engagera mig i problemen, men det är svårt när jag hör hur hen skriker och skäller och det också pratas om det i min närhet. Vi vill ju kunna trivas på jobbet. Min närmast chef vill göra nåt åt det men är av tron att "man kan inte tvinga någon". Och det kanske stämmer, men som AG bör man väl iaf kunna göra mer än bara konstatera att "hen är sån".

Låter intressant att det skulle vara olagligt med utbrott.

/Lavinia

Är det inte lag på att ha ett skyddsombud på företag med personal över 5 anställda? Är ni fler än 5 anställda?

För övrigt tror jag det är olagligt att bete sig så på en arbetsplats. Vredesutbrott som riktar sig mot medarbetare är inte tillåtet vad jag vet. I synnerhet inte om det är återkommande. Att det är olagligt hörde jag av en person som arbetar med företag i kris, så det är inget jag vet, men har hört. Någon som vet?!

Jag tycker hela organisationen osar svagt ledarskap och okunskap.
Lycka till ändå och låt oss höra hur det går.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
27
· Visningar
2 557
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 964
Senast: Anonymisten
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 593
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 221
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp