Lavinia
Trådstartare
Hej!
Där jag jobbar har vi en anställd på en annan avdelning som i perioder inte verkar må så bra. Ungefär 1 gång/månad blir hen mer retlig än vanligt och det är inte ovanligt med regelrätta utbrott. De flesta i företaget (litet företag) har fått en släng av sleven. Det kan vara att hen tycker att man stör, att någon gjort nåt fel eller gud vet vad. Och hen blir verkligen helt orealistiskt arg. I våras fick jag en släng av den sleven när jag påpekade att arbetsplatsen hen tagit faktiskt tillhörde någon som skulle komma tillbaka från semester om 2 dagar och då skulle behöva sin arbetsplats. Utskällningen jag fick var verkligen inte rimlig i jämförelse med problemets storlek (jag hade faktiskt gått därifrån när hen kom efter och började skrika och skälla). När hen gav sig på mig sa jag naturligtvis vad jag tyckte (oacceptabelt beteende på arbetsplats mm vilket kanske inte var så smart). Tills slut klev VDn in och försökte medla (genom att släta över det hela). Till slut skrek hen något om att hen inte hade tid att stå här och skrika och gick iväg och satte sig och mumlade vid sin arbetsplats. Några dagar senare hade jag ett samtal med VDn där hen förklarade att "vi har jobbat med denna person så länge och det är bara så den här personen är"). Någon ursäkt från utskällaren fick jag inte heller och det har ingen annan heller fått.
Nu tycks hen ha det extra jobbigt för senaste 2 veckorna har hen exploderat 2 gånger och skällt ut personer. Stämningen på kontoret blir såklart ganska tryckt och vi tassar på tå och kan inte utföra vårt jobb så bra som vi skulle kunna om vi vågade prata med personen när vi behövde.
Min fråga är nu om det finns något vi kan göra, utöver såklart hålla oss undan. Finns det något arbetsgivaren kan/bör göra?
/Lavinia, som egentligen inte ska bry sig alls men har svårt att låta bli när det tar tid från vårt jobb...
Där jag jobbar har vi en anställd på en annan avdelning som i perioder inte verkar må så bra. Ungefär 1 gång/månad blir hen mer retlig än vanligt och det är inte ovanligt med regelrätta utbrott. De flesta i företaget (litet företag) har fått en släng av sleven. Det kan vara att hen tycker att man stör, att någon gjort nåt fel eller gud vet vad. Och hen blir verkligen helt orealistiskt arg. I våras fick jag en släng av den sleven när jag påpekade att arbetsplatsen hen tagit faktiskt tillhörde någon som skulle komma tillbaka från semester om 2 dagar och då skulle behöva sin arbetsplats. Utskällningen jag fick var verkligen inte rimlig i jämförelse med problemets storlek (jag hade faktiskt gått därifrån när hen kom efter och började skrika och skälla). När hen gav sig på mig sa jag naturligtvis vad jag tyckte (oacceptabelt beteende på arbetsplats mm vilket kanske inte var så smart). Tills slut klev VDn in och försökte medla (genom att släta över det hela). Till slut skrek hen något om att hen inte hade tid att stå här och skrika och gick iväg och satte sig och mumlade vid sin arbetsplats. Några dagar senare hade jag ett samtal med VDn där hen förklarade att "vi har jobbat med denna person så länge och det är bara så den här personen är"). Någon ursäkt från utskällaren fick jag inte heller och det har ingen annan heller fått.
Nu tycks hen ha det extra jobbigt för senaste 2 veckorna har hen exploderat 2 gånger och skällt ut personer. Stämningen på kontoret blir såklart ganska tryckt och vi tassar på tå och kan inte utföra vårt jobb så bra som vi skulle kunna om vi vågade prata med personen när vi behövde.
Min fråga är nu om det finns något vi kan göra, utöver såklart hålla oss undan. Finns det något arbetsgivaren kan/bör göra?
/Lavinia, som egentligen inte ska bry sig alls men har svårt att låta bli när det tar tid från vårt jobb...