Problem, någon som varit med om samma sak?

Haflinger_97

Trådstartare
För någon vecka sen när jag skulle ta ut min häst ur hagen för att gå en promenad, (vi var borta ca 30min) och när jag kommer tillbaka till stallet så har grannens häst som står i samma hage och stall som min fått panik och sprungit igenom staketet, och detta har ALDRIG varit ett problem tidigare! Dagen efter när jag skulle ta in gjorde jag precis som vanligt och tog mina 2 hästar först, och när jag skulle gå ut från stallet och ta in grannens häst hade hon sprungit igenom staketet igen och hade panik. Dum fråga egentligen, men någon som vet hur jag ska göra? Grannens häst hade både mat och sällskap i hagen och som sagt har hon inte gjort såhär förut.

Sv: Problem, någon som varit med om samma sak?

Jag har ingen bra lösning så, men till att börja med skulle jag i alla fall prata med din granne och se vad denne säger om saken.

Vi hade för många år sen en staket-sprängare (trots sällskap kvar i hagen och bra "kräm" på tråden o inget täcke) - vi tog till slut till en rätt okonventionell lösning...

Hon fick en "brösta" av eltråd på sig, gick emot staketet o fick en redig kyss över framdelen - o sen dess stannar hon innanför...

Kanske inte en metod att rekommendera - men med landsväg tätt inpå o chaufförer som inte ens lättar på gasen för ridande ekipage - så blev vi till slut rätt desperata av att aldrig veta om vi skulle hitta henne i dikeskanten med brutna ben! :(

Hoppas ni får bukt med problemet snarast - för allas skull!

Är det ens lagligt??? Låtet som en vidrig lösning, förstår att man vill skydda hästen frpn vägen men den metoden gjorde mig illa till mods

Låter om en bättre lösning än ståltråd i grimman iaf.

Ts:
Hur ser stängslet ut? Antal trådar?
Är trådarna jordade ordentligt? Utan jordning ingen ström.
Är hästen skodd? Ska tydligen hjälpa en del.

Har en gammal häst på foder. När hon kom för 2 år sen fick alla hästarna (4st) vara ifred 4-5 dagar för att flocken skull "sätta sig". Hon var ganska orolig av sig, ville ha koll på alla. Efter 4-5 dagar tog jag in en av mina hästar för att rida. Då går gammelhästen igenom 2 st elgrindar, skenar in i stallet, snor in sig i grimaskaften den andra hästen står uppbunden med och sliter loss han, sen skenar bägge ut och tillbaka till hagen. Jag fångar in båda och ställer gammelhästen i en box, rider iväg (nu är hon alltså helt själv och ser inga andra hästar), det brakar loss och sen blir det knäpptyst. Trodde hon slog ihjäl sig, men när jag kommer tillbaka efter ridturen står hon helt stilla i boxen, oskadd.

Hon har inte gått igenom nåt staket efter det :p

Kanske det är en lösning att sätta in hästarna i boxarna medans jag är ute :) denna hästen bryr sig inte om ström i staketet.. Hon får bara panik för att min häst försvinner. Grannen säger ingenting om det..

Om det inte är alderless för mycket jobb för dig så skulle jag helt enkelt göra så. Ta in grannens häst först och sen din/dina. Även om hästen stressar i boxen så är skaderisken så mycket mindre där än att gå igenom hagar och springa runt...

Min gamla shettis gjorde sådär. fart han väntade tills vi var halvägs på uterundan och kom galopperande ikapp :crazy:
Han blev instängd i boxen medans jag red ut och fick gå ut i hagen igen när vi kommit tillbaka.

Man vill ju inte att det händer för många gånger så att det blir något inlärt beteende.
Bäst är ju att försöka bryta det så snart som möjligt.

Jag hade tagit in hästen som tar sej lös och låtit den vara inne. Iaf tillfälligt.

Den är inte brunstig så den blir extra vaktig om vart flocken är?

Har också en häst som visat tendenser att spränga sej ut om man tar ut en häst från hagen. Jag har löst det så att jag tar in alla hästarna för lugnets skull. Bara för att inte få något oönskat beteende.
Jag får gå vidare därifrån sen.

Ska jag åka iväg är hästarna inne, jag lastar den som ska åka och släpper sen ut de andra. Just för att man inte tar ifrån någon ur flocken från hagen med risk för rymning.
Nu springer den här hästen som en tok ändå men 'ska inte efter' utan springer mer planlöst för att det fattas någon. Hon har inget mål sas. Hon lugnar sej sen.

Hon fick en "brösta" av eltråd på sig, gick emot staketet o fick en redig kyss över framdelen - o sen dess stannar hon innanför...

He he, uppfinningsrikt! Stöten är ju dessutom under bråkdelen av en sekund så det är ju ingen fara alls och konventionell eltråd till hästar har ganska dålig ledningsförmåga. Som ägare har man ett ansvar att ens häst inte befinner sig på vägen och i värsta fall orsakar en olycka med dödlig utgång. Tycker du gjorde helt rätt!

He he, uppfinningsrikt! Stöten är ju dessutom under bråkdelen av en sekund så det är ju ingen fara alls och konventionell eltråd till hästar har ganska dålig ledningsförmåga. Som ägare har man ett ansvar att ens häst inte befinner sig på vägen och i värsta fall orsakar en olycka med dödlig utgång. Tycker du gjorde helt rätt!
Möjligen uppfinningsrikt men klart ett brott mot djurskyddslagen. Som bl a säger att el inte får användas för att uppfostra eller styra djurs beteende. Men också att man inte får göra så att man förstärker effekten av elstaket.

Det är ju klart att man ska skydda hästen ifrån att komma ut och orsaka olyckor. Men det ska man göra genom att göra staket som hästen inte springer igenom eller se till att inte lämna den ensam om det hjälper. Tyvärr tror många hästägare att enkla elstaket är det enda som finns, troligen för att det är det billigaste sättet. Men det finns ju andra alternativ som håller inne de flesta hästar om de rätt utformade.

...Så el får inte styra djurs beteende???
då får man ju inte ha elstaket eftersom de styr djuren att stanna på den plats vi bestämt och inte vandra fritt.
det var det dummaste jag har hört!

...Så el får inte styra djurs beteende???
då får man ju inte ha elstaket eftersom de styr djuren att stanna på den plats vi bestämt och inte vandra fritt.
det var det dummaste jag har hört!
Man kan ju alltid tolka allt som man själv vill. Men om du sätter dig och läser förarbetet till djurskyddslagen så kommer du att förstå vad som menas. Vilket blir betydligt enklare än att jag ska försöka förklara för dig. Men det är så att för kunna tolka en lagtext rätt måste man läsa förarbetet där står vad som avses. För en lekman som bara läser paragrafen kan det då bli väldigt fel. Men t ex antenner i grimman och blöta täcken ingår i det som inte är OK. Vilket så också kommer att gälla för den som gör en "sele" av eltråd just för att förstärka effekten av staketet.
Det finns i dagsläget också ett fall som är på väg upp i domstol (om det inte redan varit där) där djurskyddet anmält en djurägare för brott mot djurskyddslagen för antenner i grimman.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 479
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 176
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 675
Senast: Ajda
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 218
Senast: lirco11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024