Hej! Jag har ett problem med mina två hästar. Jag har två stycken hästar, ena är min egen, andra är till låns för ett år som sällskap till min häst. De står i ett litet två-hästars stall på vår egen gård. Båda är lite äldre, min egna häst får gå i pension nu medan jag rider hästen som vi har till låns lite aktivare. Jag brukar ofta få hjälp av en flicka eller mina föräldrar när båda hästarna ska ridas och vi rider ut tillsammans, eller, om jag inte får hjälp av någon, så lämnar jag min häst i stallet och rider den som är till låns. Min häst klarar bra av att stå ensam en stund i stallet, så länge han har mat framför sig. Men ibland skulle jag vilja motionera honom också, eftersom trots att han nu är i pension, blir han styv om han inte får komma ut lite och röra på sig ibland, och dessutom är han så vild trots sin ålder att hans huvud behöver det. Jag får dock inte alltid någon att hjälpa mig med att motionera hästarna, det passar inte alltid för flickan som brukar följa med och rida ut i skogen och mina föräldrar hinner inte alltid. Jag kan inte lämna hästen jag har till låns ensam i stallet medan jag motionerar min egen häst, eftersom hon blir helt tokig. Jag vågar inte ens försöka vänja henne vid att stå ensam en stund, eftersom för det första blev hon skadad som yngre när hon blev lämnad ensam och i panik försökte ta sig ut ur boxen, och för det andra är hon inte min häst, och jag vill inte att något ska hända henne. Det finns inte heller någon ridplan nära vårt stall som jag skulle kunna motionera min häst på så att hästen jag har till låns skulle kunna se oss från sin box, utan närmaste ridplan är en bit från vårt stall, utom synhåll för den ensamma hästen. Så mitt problem är alltså hur jag skulle kunna motionera min häst själv, utan hjälp av någon annan om ingen hinner komma och hjälpa mig, och utan att behöva lämna hans sällskapsdam ensam och orolig. Själv kommer jag inte på någon lösning, men tänkte att någon här kanske har en idé.
Mvh. Sara
Mvh. Sara