Problem med två hästar

Sar24BB66

Trådstartare
Hej! Jag har ett problem med mina två hästar. Jag har två stycken hästar, ena är min egen, andra är till låns för ett år som sällskap till min häst. De står i ett litet två-hästars stall på vår egen gård. Båda är lite äldre, min egna häst får gå i pension nu medan jag rider hästen som vi har till låns lite aktivare. Jag brukar ofta få hjälp av en flicka eller mina föräldrar när båda hästarna ska ridas och vi rider ut tillsammans, eller, om jag inte får hjälp av någon, så lämnar jag min häst i stallet och rider den som är till låns. Min häst klarar bra av att stå ensam en stund i stallet, så länge han har mat framför sig. :) Men ibland skulle jag vilja motionera honom också, eftersom trots att han nu är i pension, blir han styv om han inte får komma ut lite och röra på sig ibland, och dessutom är han så vild trots sin ålder att hans huvud behöver det. ;) Jag får dock inte alltid någon att hjälpa mig med att motionera hästarna, det passar inte alltid för flickan som brukar följa med och rida ut i skogen och mina föräldrar hinner inte alltid. Jag kan inte lämna hästen jag har till låns ensam i stallet medan jag motionerar min egen häst, eftersom hon blir helt tokig. Jag vågar inte ens försöka vänja henne vid att stå ensam en stund, eftersom för det första blev hon skadad som yngre när hon blev lämnad ensam och i panik försökte ta sig ut ur boxen, och för det andra är hon inte min häst, och jag vill inte att något ska hända henne. Det finns inte heller någon ridplan nära vårt stall som jag skulle kunna motionera min häst på så att hästen jag har till låns skulle kunna se oss från sin box, utan närmaste ridplan är en bit från vårt stall, utom synhåll för den ensamma hästen. Så mitt problem är alltså hur jag skulle kunna motionera min häst själv, utan hjälp av någon annan om ingen hinner komma och hjälpa mig, och utan att behöva lämna hans sällskapsdam ensam och orolig. Själv kommer jag inte på någon lösning, men tänkte att någon här kanske har en idé. :)
Mvh. Sara
 
Sv: Problem med två hästar

Går det inte att ha pensionären som handhäst ?
Eller gå ut och promenera med dom .
Hon kanske inte vill vara pensionär ännu ?

Hej från Hambo
 
Sv: Problem med två hästar

KAnske kan lära henne att följa med som handhäst?

Hambo hann före :D
 
Senast ändrad:
Sv: Problem med två hästar

Försöker hon ta sig ur hagen om hon blir ensam där? Min gamla pålle sparka sönder stallet när hon blev lämnad ensam där men i hagen sprang hon en stund och sen lugnade hon ner sig. Detta behöver inte alls fungera men våran gamla tyckte att det var mycket bättre att springa några varv i hagen när hon blev ensam.
 
Sv: Problem med två hästar

Försöker hon ta sig ur hagen om hon blir ensam där? Min gamla pålle sparka sönder stallet när hon blev lämnad ensam där men i hagen sprang hon en stund och sen lugnade hon ner sig. Detta behöver inte alls fungera men våran gamla tyckte att det var mycket bättre att springa några varv i hagen när hon blev ensam.
våran gammelman gjorde likadant. Klättrade som en tok i boxen, lugn som en filbunke i hagen. Han sprang inte ens runt :)
 
Sv: Problem med två hästar

Jag hade samma problem en gång men det löstes när ena hästen fick springa lös och leka hund. ;)
 
Sv: Problem med två hästar

Oj tack för alla svar! :) Jo jag har funderat på om jag skulle rida ena och ha andra hästen som handhäst, problemet är bara att min häst är ganska sprallig (trots sin ålder, därför måste jag ändå motionera honom regelbundet trots att han är pensionär :) ) och kanske inte den lugnaste och säkraste att rida med handhäst/ha som handhäst. Men kanske det ändå är värt ett försök? :)
Jag skulle kanske också kunna testa att lämna stoet ensam i hagen istället för stallet? Vet inte hur hon skulle reagera, men man vet ju inget förrän man har testat...:)
 
Sv: Problem med två hästar

Om du testar att ha den i hagen så släpp ut hästen först så det inte är den som blir lämnad utan att det är den som lämnar. Det brukar fungera. Alltså ta in båda hästarna först och sen släpp ut den som inte ska ridas. Dom flesta hästar funkar bra att vara ensamma i hagar sålänge dom inte blir lämnade där, det är ju oftast det som är problemet.

Min häst är egentligen kolugn i hagen men tillomed han kan bli stressad om han ser att dom andra ska gå in, däremot att gå ut själv är inga som helst problem.
 
Sv: Problem med två hästar

Om du testar att ha den i hagen så släpp ut hästen först så det inte är den som blir lämnad utan att det är den som lämnar. Det brukar fungera. Alltså ta in båda hästarna först och sen släpp ut den som inte ska ridas. Dom flesta hästar funkar bra att vara ensamma i hagar sålänge dom inte blir lämnade där, det är ju oftast det som är problemet.

Min häst är egentligen kolugn i hagen men tillomed han kan bli stressad om han ser att dom andra ska gå in, däremot att gå ut själv är inga som helst problem.

Är samma i stallet tycker jag. Att ta in en häst ensam i stallet är lättare än att ta in två och sen ta ut en, då blir den som är ensam mycket oroligare. Då jag hade min unghäst på boxvila i vintras så gjorde vi tom i ordning de andra hästarna i hagen för ridtur, allt för att han skulle slippa stress-momentet när de andra gick ur stallet.
 
Sv: Problem med två hästar

Okej, tack för tipsen! Nu då jag tänker efter så är det nog faktiskt så. :) Skulle kunna testa om det skulle fungera, skulle ju vara en enkel och bra lösning...:)
 
Sv: Problem med två hästar

När du provar att ha hästen ensam i hagen så se till att någon har ordentlig koll på hästen. Min häst slutar inte springa utan har skadat sig när hon blev ensam i hagen.
Henne är det däremot inga problem att lämna ensam i stallet tack och lov.
 
Sv: Problem med två hästar

Pröva i små steg att lämna/släppa ut den ena ensam i hagen. Börja t.ex. med att bara borsta den ena utanför hagen och släppa in den igen. Gången därefter ge lite hö i hagen och gå en kort promenad inom synhåll med den ena. Då ser du hur hästen reagerar. Förläng promenaderna beroende på hur det går. Gå en kort stund utom synhåll första gången/gångerna.

Skulle det gå att ha ett litet sällskap? Shettis, får, get eller nåt annat litet?

Kan du hägna in en fyrkant i hagen om det finns jämn mark och longera/rida där?
 
Sv: Problem med två hästar

Nästa gång du lånar en häst- ta reda på om den kan vara ensam annars blir din häst ett sällskap som inte får röra sig från den andra.

lämna den andra från dag ett- att det blir en rutin.

de lär sig att den andra kommer tillbaka.

Jag föredrar att lämna hästen i stallet eller hagen om den inte springer som en galning.
Har oxå någon hemma som vaktar den.
då rider man varje dag tills den fattar att den inte kommer bli ensam.
Om den hela tiden slipper vara ensam för att den spelar ut ett tantrum så lär den sig det o det blir bara värre.

Det underlättar om ens egen häst inte skriker på den andra- betér sig vuxet;)
 
Senast ändrad:
Sv: Problem med två hästar

Min häst kunde heller inte bli lämnas ensam. Hagen hoppade han ur, till en början gick det bra att ha honom i boxen men sen gick inte det heller.
Jag började med att höja staketet så han absolut inte skulle hoppa över, och så rejält med ström. På med benskydd för säkerhets skull. Till en början började han galoppera omkring bara hans kompis kom utanför hagen, när det gick bra så gick vi lite längre bort eller bakom ett hus. Nu är det inga problem att bli lämnad längre:) Det tog tre månader och mycket träning men var värt varenda timme.
 
Sv: Problem med två hästar

Tack för alla bra svar!
Har tränat med stoet nu att bli lämnad ensam, i början höll hon på att komma genom väggen på boxen bara jag tog ut min valack i stallgången. Hon är ju inte min häst, så man vill inte att något händer henne, därför är jag väldigt försiktig. Men sakta har hon gjort framsteg, lyckades gå en liten länk med valacken utan att det var något större problem att lämna henne ensam. Är bara rädd om jag går på en längre länk med valacken, att stoet plötsligt "märker" att hon är ensam, och blir galen, och jag då är långt borta med valacken så det tar tid att komma hem. Jag har förstås alltid någon att kolla henne när hon lämnas ensam. Nu har vi dessutom en till häst, tre st alltså sammanlagt, men hon bryr sig inte om man lämnar den nya valacken hos henne.
I hagen vågar jag inte lämna henne, när hon hade brunst för någon månad sedan och det blev bråk mellan pojkarna var vi tvugna att sätta henne skillt, vi satte henne så att hon såg de andra hela tiden, men ett par timmar senare hade hon sprungit genom trådarna och stod hos killarna. Så hon kommer igenom trådarna utan att blinka om hon vill.
Jag vill inte heller rida valacken i hagen med henne lös, eftersom jag vill bara gå och skritta honom, lite trava då han som sagt är pensionerad, och det blir tråkigt i längden om man bara går omkring i hagen.
Men, vi får bara fortsätta att lämna henne ensam och träna, vi är ju på rätt väg iaf! :) och hon har börjat acceptera den nya valacken sakta men säkert, så kanske hon inser så småningom att där står en kompis bredvid henne som håller henne sällskap. :crazy: har dessutom fått mera hjälp nu med att rida hästarna, så nu går vi ofta med alla tre och rider. :)
 
Sv: Problem med två hästar

Det kanske löser saken för dagen om man tar med den- inte lär den.

Man får ha ngn som ser till den medan man rider o var borta en god stund o ignorera den när du kommer tillbaka.

Jag var o tävlade hela dagen o min val. hjälpte mig genom att inte svara den när vi åkte iväg:bow::love: Mogen;)
 

Liknande trådar

Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 230
Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 201
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 850
Senast: Miiikaela_
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 096
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp