Problem med sluta

Sv: Problem med sluta

Det kan vara lättare att utnyttja en hörnpassering, men om det är så att man inte har tillräckligt bra och stadig böjning, bör man nog arbeta mer på den innan man börjar med sluta.

Vilken suverän förklaring! :bow: :bow:

Nu har jag suttit här på min snurrbara datorstol och förstår mycket bättre hur hjälperna fungerar. :) :bump:

Hej
Nu har du ju ren fått en massa bra svar och beskrivningar, men jag kan inte låta bli att tillägga, att för mej funkar det bäst att inleda slutan vid hörnpasseringen. Då är hästen färdigt böjd åt rätt håll. Sen räcker det med att föra ytterskänkeln bak för att hålla bakdelen innanför spåret, och trampa ner i innerstigbygel för att hästen ska börja röra sej sidvärtes. Låter enkelt, men det funkar på min häst iaf Lycka till! ;)

Jag brukar tvärtom trampa ner innerstigbygeln vid öppna. Fast det kanske beror på vilken tyngdpunkt man lägger också?

Tycker också du har fått många bra råd och det där med snurrstolen var ju strålande!

Det jag vill tillägga är att när jag skulle lära in min förra häst, som inte fattade något :confused: , satt min tränare upp och hjälpte oss över tröskeln. Vad han gjorde var att han skolade yttersidans hjälper och överdrev, så han började med att bara be om att hästen skulle flytta in bakdelen eller trampa in med ytterbak utan att bry sig om böjning. Ryttaren vinklade sitt bäcken osv, la även på ytterskänkel för att göra det övertydligt och om hästen inte flyttade in bakdelen la han på spöt som förstärkning på yttersidan. Så när hästen lätt förflyttade bakdelen kunde han lägga på böjningen. Fördelen är att hästen då förstår att han ska flytta bakdelen och då krävs inte så mycket fokus på det utan man kan koncentrera sig på böjning, eftergift etc. Blir mycket enklare då. Jag, som själv inte riktigt hade koll innan, satt upp och gjorde sluta lekande lätt :love: Kanske svårt att göra själv men jag upplevde det som att min häst inte riktigt "ville förstå" för att han insåg att det skulle bli ganska jobbigt. Det var också väldigt bra att få hjälp i det svåra inlärningsmomentet av någon som hade stenkoll.

Kanske inte något som passar er men ett tips.

Lycka till!

Känner igen det där med inte ville förstå ;)
På den ena hästen jag haft fick jag också hjälp med att komma över tröskeln vilket var väldigt bra för att träna upp sin egen känsla och timing, när man visste att hästen kunde om man säger så. På den andra fick jag ingen hjälp, men timingen och känslan för hur det ska kännas och se ut satt kvar vilket var stooor hjälp!. Var bara att fortsätta övertala kusen tills den insåg att det var trevligare att göra som man ville, hur elakt det än låter.

Det enklaste sättet att få slutan riktigt bra tycker jag är att växla mellan öppna & sluta tätt, tätt, tätt - så att det bara blir några steg av varje - då blir slutan så där läckert luftig - så det nästan ser ut som hästen svävar fram av allt tryck från bakdelen - mycket enklare att hålla hästen i den böjning du vill också - när den "flyter" in i dina hlälper.

Jag brukar tvärtom trampa ner innerstigbygeln vid öppna. Fast det kanske beror på vilken tyngdpunkt man lägger också?

Tyngdpunkten ska vara mitt över hästen i öppna. Men du ska gå med i rörelsen vilket jag tycker innebär mer ytter än inner tänk:confused:

Enligt vem och varför?

Enligt mej:smirk: eftersom det är lättast för hästen att utföra rörelsen då, i balans på ett lätt , och korrekt sätt. Dessutom som jag skrev ska du gå med i rörelsen och det blir en aning yttertänk snarare än inner.

Dessutom har jag lärt mej så, inom vanlig dressyr. HUr vill du ha det då?:confused:

Jag vet inte om det är lättare för hästen. När jag rider öppna har jag tyngden en aning mer på inner sittben eftersom det är så jag böjer min häst. Dessutom riktar jag överkroppen inåt, eftersom det är där jag vill ha hans framdel. Höfterna är riktade rakt fram (både hans och mina :) )

Men nu kanske vi pratar bredvid varann igen; jag lutar ju inte inåt, men inner sittben har en större del av tyngden.

Vad som är korrekt eller inte är ju en definitionsfråga, beroende på vad man vill uppnå. Vill man ha 8 poäng på en tävlingsbana rider man på ett sätt, vill man ha en styrketräning av hästens inre bakben genom att föra in det inder hästens tyngdpunkt rider man kanske på ett annat.

KL
Det verkar som vanligt vara så att vi har olika bakgrund och inställning till hur saker bör göras. Och vi kan omöjligtvis veta vem som gör det bäst utifrån en text här på forumet. Men som AR-intresserad använder jag samma taktik som CillaW. Belastar inner sittben då det är hjälpen (enligt oss) för böjning, och oavsett vad ni andra anser om att rida hästen böjd är det grunden i AR och därför känns det som att slå huvudet mot väggen att argumentera det.
Det bara är så vi vill göra. För det tycks fungera för oss i nuläget:)

Iofs så eftersom det där med att belasta lite mer på inre stigbygeln är till för böjning så kan man säkert använda det både vid öppna och sluta. bara att jag själv haft lite problem med att hästen fallit in för mycket med framdelen och då har jag haft svårt att få till en bra öppna. Min tränare (som både använder centrerad ridning och AR) tipsade om att bara titta på innerörat och trampa ner lite på inre stigbygeln vilket funkade skitbra. Har man en känslig häst är uttrycket "less is more" förmodligen passande.

Jag belastar inte stigbygeln utan sittbenet; dels för att det är omöjligt pga att jag för tillfället är "mellan sadlar", dels för att jag böjer hästen genom att belasta sittbenet på den sida som ska böjas.

Kan ju bara meddela, om nu ngn skulle vara intresserad, att de problem vi haft med sluta och tidigare även i öppna troligen inte har den orsaken som jag tidigare trott - mig själv eller hästens medfödda samarbetsvilja/kapacitet.

Hade Equiterapeuten ute igår, pållen har gått så himla knackit tycker jag, dåligt musklad och vill inte bära bak osv.

Han fick en massiv behandling kan man väl säga! Rejält ont i och i området omkring SI-leden på båda sidor! Vilket naturligtvis som följd också har gett en spänd muskelatur i i stort sett hela överlinjen.

Detta förklarar ju en hel del, och jag är glad att jag ändå anlitade henne så pass snabbt istället för att avvakta som man ofta annars gör tyvärr.

Hoppas att denna inflammation lägger sig och att han blir ridbar igen:confused: Någon som har erfarenhet kring detta område?

Hejsan.

Jag har väldigt svårt att förklara hur jag gör och varför jag gör det jag gör, har alltid varit så. Blir mer ridning på känsla..

Men i stora drag så ber jag hästen att flytta sin framdel, inte sin bakdel.

/P

Jag har alltid tänkt mej att det där med att belasta innerstigbygeln mer, är för att få till stånd sidvärtesrörelsen, men nu blir jag osäker:eek:
Fast jag tycker att det fungerar så i praktiken på min häst, rider jag på volt och vill förstora volten, trampar jag lite mer i ytterstigbygeln så söker hästen sej utåt. Trampar jag i innerstigbygel förminskas volten etc
På samma sätt fungerar slutan med att föra in bakdelen med ytterskänkel och trampa i innerstigbygel så börjar hästen röra sej sidvärtes.
Eller är jag helt ute och cyklar?:confused:

På samma sätt fungerar slutan med att föra in bakdelen med ytterskänkel och trampa i innerstigbygel så börjar hästen röra sej sidvärtes.
Eller är jag helt ute och cyklar?:confused:

Du kan alldeles säkert göra sluta på det viset. Men det finns andra sätt också.
Jag gör det genom att ha min häst böjd med hjälp av inner sittben, sedan flyttar jag in bakdelen med hjälp av att vrida mina egna höfter.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 246
Senast: lirco11
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
852
Skola & Jobb Jag behöver era goda råd. Jag hade tänkt fråga om det är någon här som är bra på konflikthantering, men jag tror nog inte det är där som...
2
Svar
33
· Visningar
2 748
Senast: Tora
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 126
Senast: tessan.g
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vilket är ert favoritgodis?
  • Sytråden del 4
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur