Problem med sitsen

Faith

Trådstartare
Vad gör ni för att få till eran sits?
Vad för övningar eller tips har hjälpt dig?
Jag har problem som kommer och går. Väldigt irriterande.
Har fått höra av en tränare att jag är ett smalt bäcken vilket för att mina knän pekar ut och tårna likaså? kan det vara så?:)

Jag tappar stigbyglarna, hamnar lätt framåtlutnad i lättridningen och svankar väldigt mycket. Men har ingen aning om vad jag ska göra för att ta itu med mitt problem. Hjälper barbackaridning?

Får också ont i vänster fotled, precis där foten vinklas upp i stigbygeln.
Vad kan det bero på? Har funderat på saker som att jag lutar mig eller lägger mer vikt i det benet. Har till och med funderat på om det benet är längre och borde länga ett hål längre på den sidan..
 
Sv: Problem med sitsen

Vad gör ni för att få till eran sits?
Vad för övningar eller tips har hjälpt dig?
Jag har problem som kommer och går. Väldigt irriterande.
Har fått höra av en tränare att jag är ett smalt bäcken vilket för att mina knän pekar ut och tårna likaså? kan det vara så?:)

Jag tappar stigbyglarna, hamnar lätt framåtlutnad i lättridningen och svankar väldigt mycket. Men har ingen aning om vad jag ska göra för att ta itu med mitt problem. Hjälper barbackaridning?

Får också ont i vänster fotled, precis där foten vinklas upp i stigbygeln.
Vad kan det bero på? Har funderat på saker som att jag lutar mig eller lägger mer vikt i det benet. Har till och med funderat på om det benet är längre och borde länga ett hål längre på den sidan..

Hur man ser ut fysiskt påverkar självklart hur vi sitter naturligt, så att ditt bäcken gör det svårare är säkert möjligt. Men självklart kan man ju alltid lära sig sitta bra/bättre ändå.

Det låter som mig, och beror antagligen på att du spänner dig någonstans (i benen om du tappar stigbyglarna). Svankande kan bero på att du går lite svankande även på marken och det är ditt "naturliga läge" helt enkelt, eller så beror det också på att du spänner dig och kompenserar med att svanka. Barbackaridning eller rida utan stigbyglar borde hjälpa, då blir man liksom lite tvingad att sitta mer rätt och avslappnat för att det ska fungera.

Jag får också ont i fotleden ibland :D bara ibland och bara på några få hästar (oftast ponnyer) så jag gissar på att formen på hästen och sadeln spelar in och kanske gör att foten hamnar i en lite jobbig vinkel. MEN jag tror även det har en del med sits/avspänning att göra. Jag sitter bättre nu än för något år sedan, och råkar numera mer sällan/mindre ut för det. Så jag antar att det också är något som förvärras om man spänner sig i benen, så har du tur blir det lite bättre automatiskt med tiden som du blir bättre.

Känn efter noga när du sitter upp, slappna av och sträck ner benen ordentligt och se hur långt nedanför stigbyglarna du är med fotsulan (självklart med jämna stigbyglar). Då bör du märka om dina ben är lika långa, är de inte det så får du ändra på någon sida.
 
Senast ändrad:
Sv: Problem med sitsen

Stretching, av höftböjare (film) och insida lår (film), så du lättare kommer ner i sadeln tror jag är nyttigt, sedan träna bukmuskulaturen så att du rätar på dig (att hamna framlänges kan också vara ett tecken på att man är svag i bukmuskulaturen). Kort höftböjare är ofta boven till svank-dramat och vanlig hos ryttare - är vad jag läst mig till : P

"Ett bra test för att se om höftböjaren är för kort ska vara att ligga på rygg på golvet, dra upp ena knäet mot magen. om det andra benet lyfter från golvet har man för korta höftböjare!" Hittade jag i en gammal tråd, värt att testa!

Har du möjlighet kan du också prova andra sadlar, dom är ju också byggda för olika bäcken, kan hända att du sitter på en sadel som är lite bred för dig?
 
Sv: Problem med sitsen

just get, fotleden. Kan bero på att du är sned (som att det bara kommer i ena sidan) och att du trampar mer på yttersidan med foten, tänk att du ska stå mer på ''stortånsbenen''. Om man hamnar på yttersidan av foten sas, kan det bero att man är svag i fotleden. Finns också särskilda stigbygelplattor som kan hjälpa till med att räta upp en.

Hittade lite text på Hippson = )

"Känn stortån i stigbygeln
- Om du hamnar snett i sadeln kan du ha nytta av att hitta ditt lod, säger Birthe.
Stå i stigbyglarna och dra in rumpan så att du hamnar över framvalvet. För underskänklarna bakåt och håll händerna i en korrekt position. Blunda och låt någon trycka på dina axlar, från höger respektive vänster, framifrån respektive bakifrån. Hitta balanspunkten och känn efter vilken muskel som reglerar den. Tryck också ut benen från sadeln och känn att du får kontakt med stortåns "grunddel", partiet där tån fäster. För att få stabilitet i din yttersida är du beroende av att hitta din balanspunkt och att ha tryck på stortåns grunddel.
Om det är svårt att komma över framvalvet med rumpan kan det bero på korta höftböjare, då är det bara att stretcha! Då kommer det också att bli lättare att ha skänkeln rakt under dig.
- Den här övningen är lättast att göra på en sadelbock, men fungerar även på hästryggen, tillägger Birthe.
Stortån är viktigare än man kanske tror, berättar Birthe. Om man har tryck på stortåns grunddel i stigbygeln blir fotleden stabil och kan böjas både uppåt och nedåt. Har man istället trycket på lilltån blir fotleden låst och stum. Sneda stigbygelplattor kan hjälpa den som har svårt att få trycket över stortån.
Du ska ha kontakt i båda stigbyglarna, även på böjt spår.
- För den som sitter snett i sadeln är det bättre att fokusera på lika mycket tryck i bägge stigbyglarna, än på att flytta över tyngden. Om du inleder ridpasset med att i skritten stå upp i stigbyglarna och hitta kontakten med stortårna, kommer du att sitta både bättre och mer avspänt sedan. Rotera gärna lite från sida till sida medan du står upp, och behåll trycket.
...
Ryttare behöver stretcha höftböjaren
- Nästan alla ryttare är för korta i den djupa höftböjaren, som är en ridspecifik muskel, säger Birthe.
En kort höftböjare gör att om man rätar upp sig så åker även skänkeln upp. När du rider på en volt kommer den korta höftböjaren att göra att du hamnar på utsidan. Har du dessutom en "tittig" häst som hoppar till ofta kommer det att göra att du hela tiden har lite aktivitet i höftböjaren och att den blir ännu kortare. Birthe tipsar om en väldigt bra övning för att töja sina höftböjare.
- Ställ fyra stolar på rad bredvid varandra. Lägg dig på mage över stolarna med ett ben liggande rakt på stolarna och det andra i 90º vinkel med foten i golvet. Håll ryggen plan, så blir höftböjaren längre. För extra stretch kan man även lyfta det liggande underbenet lite.
Du kan också be en kompis att hjälpa till genom att pressa ner bäckenet lätt. Övningen är dessutom bra mot ischias, och om man är trött i ryggen."
 
Sv: Problem med sitsen

När jag red och tränade inför hästskötarexamen så red jag väldigt mycket utan stigbyglar och även mycket på longerlina utan både stigbyglar och tyglar (tyglarna var ju där, men jag höll inte i dem ) . Tränar även balansen väldigt mycket! :p Dock så måste man ha en häst som inte busar allt för mycket...
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har problem med knän och fotleder, får en malande smärta runt knäskålen, och i bland även fotknölen. Har relativt långa stigläder...
Svar
15
· Visningar
1 861
Senast: WBanna
·
Kropp & Själ Jag har under en kortare tid (kanske lite drygt tre månader) märkt av att jag blivit fumlig. Slår i saker, dörrposter, trösklar osv. Ska...
10 11 12
Svar
239
· Visningar
43 083
Senast: Trasdocka
·
Ridning Jag har aldrig haft problem med knäna, eller andra leder (utöver ett bråkande bäcken och därtill rygg). Däremot har jag så långt jag kan...
Svar
16
· Visningar
2 293
Senast: Ponnytant
·
Hästmänniskan Har hela mitt liv haft problem med fotleder och knän,gick hos ortopeden när jag var ung,och hade läkarintyg på att jag inte fick vara...
Svar
12
· Visningar
4 302
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp