problem med ryggning!

Nominous

Trådstartare
jag har ett varmblodssto som är 9 år, hon är riden i 6 mån. har nu börjat "skola" henne (i ca 3 mån) lite lätt till en början. halt, igångsättningar, sidförande hjälper, förhållningar, böjning och form etc sitter som det ska, men ryggningen är "omöjlig".
från marken går det helt suveränt att be henne rygga, på alla vis. men så fort att någon sitter på henne(även om det finns en mska på marken för att hjälpa) så vägrar hon rygga. :crazy: hon blir bara sur och grinig - totalt stum hela hon. jag har försökt allt, frågat olika ryttare och ridlärare - provat alla förslag men det går bara inte...
snälla, är det någon som har ett förslag???
hjälp mig!!!!
MVH jennie

Prova be människan på ryggen luta sig lätt framåt och se om hon reagerar annorlunda, samt absolut inte dra i tyglarna. / Å

en tips som min kompis fick när hon hade problem med ryggningen var att titta upp i taket när hon gjorde det...

Har du provat att någon står på marken samtidigt som du ber om ryggning?
Jag och min häst hade problem med det förut, backa på kommando från marken var inga problem, men uppsutten gick det inte alls.
Min ridlärare stog på marken och sa back, samtidigt som hon tryckte honom fram på bringan med handen. Samtidigt gjorde jag hjälperna uppifrån.
Efter några gånger gick det kalas utan hennes hjälp.

Enligt min ridlärare så ska man inte smacka när man ber dom rygga eftersom det betyder framåt, men min häst funkar det på ändå :D
Men det är väl lite olika vad dom är vana vid.

Lycka till!

jasså?!?! hur kan det hjälpa? men det är helt klart värt att prova... öppen för ALLA förslag!!!

det funkar inte även när det står någon på marken och hjälper till. tyvärr! om ingen sitter på henne så ryggar hon om jag säger backa, eller om jag pekar på bringan, eller om jag lägger handen på nosryggen, eller om jag tar lite i bettet bakåt. men så fort någon sitter på henne så funkar INGENTING va dem. även om den som sitter på henne och inte gör någet och den på marken sköter allt, vägrar hon rygga. eller om den som sitter på ger komando + den på marken ger komando, hon ryggar inte!
jag blir galen snart. så fort man kräver lite så frustar hon och visar nästan ögonvitorna och kastar istället med huvudet och slänger sig helt om, eller blir helt stel...

okej om hon hade haft en dålig upplevelse om jag bråkat med henne för att få henne att rygga, men det har aldrig hänt (vad jag vet).

kan det vara otäckt för henne??

det enda som har fungerat någorlunda, det är om jag rider ner henne i ett "dike" rakt ner med huvudet mot träden. sedan ge henne ryggkomando när jag sitte på henne (ensam), då ryggar hon upp ur diket. men sen när det är plant och tomt runt henne funkar det inte!
vad skall man hitta på? ska det vara så himla svårt??

Vill inte vara elak eller så.. Men jag har hört att när man ryggar kan man kontrollera hur pass lösgjor hästen är..
Din häst kanske inte är så lösgjord, därför tycker den att det är obehagligt??

Det kanske är så att sadeln hindrar henne på något sätt. Att den känns obehaglig när hon ska rygga osv. Jag antar att du inte prövat med att rygga med sadel på men från marken. Du kanske kan börja med det tills hon kan/vill det eller så kan du ju också pröva att sitta barbacka med någon som hjälper från marken också.

jo jag har ryggat henne från marken med sadel på... sen har jag provat barbacka (rider mycket barabacka) åxå, men det är exakt samma sak.

Om du sitter lite lätt i sadeln ngt framåtlutad, sänker och breddar handen något kanske det fungerar? Sedan kan det vara lättare om man försöker rygga lite i zickzack från början, då får man lättare hästen att röra sig! Tänk lite framdelsvändningsaktigt alltså! Fortsätt att ha ngn på marken som kan trycka lite på hästen och säga backa.

Lycka till! :D

men om jag skall vara ärlig så tror jag inte att hon kan vara mera lösgjort på slutet av passen än vad hon är, hon går helt underbart i form, arbetar jättemycket med ryggen och är så avslappnad och fin. känns tydligt eftersom hon är så stel och kantig i början.

jag upplever henne mest som tjurig, inte att det är obehagligt. det kanske har att göra med att travhästar absolut inte får backa, då blir dom tillrättavisad. jag vet att hon var väldigt stökig som unghäst(hon la sig med vagn och ibland vägrade gå frammåt - backade) så hon kanske har minnen från dess... vem vet men det kan ju vara så eftersom jag inte hittar några anndra svar.

men om det är så att dom skall vara lösgjorda för att kunna rygga, varför värmer många hoppryttare sina hästar med ryggning, iallafall på den klubben jag ridit på.
sen så går det ju alldeles utmärkt att rygga henne 200m på stallgången om jag skulle vilja, men då är hon ju absolut inte lösgjort!

jag får helt enkelt inte pusselbitatna på plats...

MEN TACK ALLA FÖR SVAR!!! vill gärna höra flera röster och åsikter!!

Kan det vara så att hon har ont i ryggen då, jag menar det blir ju belastning när någon sitter på och eftersom de sätter under sig när de ryggar kanske det är det som besvärar henne? Låter som att något hindrar iaf.. :confused:Var bara en tanke.. När min häst hade ont i ryggen så vill han inte gärna rygga med mig uppsutten men från marken gick det galant.. :)

Hoppas ni får ordning på problemet iaf! :)

Liknande trådar

Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 304
Senast: TinyWiny
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 510
Senast: Imna
·
Hästhantering Behöver handfasta råd (eller tips på videoklipp) hur man kan träna en femåring som står i en kuperad sjukhage och som inte får lämna den...
2
Svar
26
· Visningar
4 547
Senast: axel
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok På grund av att min skadade/inflammerade axel börjat göra allt mer ont så gjorde jag ett bryskt avbrott i all styrketräning...
Svar
0
· Visningar
667
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama