Du kan använda mat för att betinga in känslor i en häst. Men det måste vara längre måltider och inte kortare tugg som godisar ger.
Jag ville tex skynda på tryggheten i läggningarna när jag började sånt med min förra häst. Han var på pappret urgammal. Så även om han var frisk viste man ju aldrig om han skulle dö om en vecka. Han hade mycket flykt i sig och var en envis sak(Islänning). Alltså gav jag mat när jag lagt honom för att få honom att vilja ligga kvar längre.
Han fick aldrig annat än hö annars. Så det han fick skulle bli speciellt.
Jag fick då se till att hålla hans uppmärksamhet långa stunder med godiset och inte bara ge bitarna.
Man fick dra ut på det och ge många. Sen träna in olika saker kring godiset tex att han skulle kolla bort för att få etc.
Nu levde hästen förvisso en massa år till. Men det kunde jag inte veta då. :P
Såna saker kan hjälpa till att betinga in "good feelings".
Men annars är jag med dig i att jag vill ha så "rena/ärliga" signaler som möjligt i all djurträning.
Godis kan också trigga uppspelhet. Så man kan få en rubbad energi av godis. Den energin är inte lämplig för inlärning/träning.
Jag tycker alltid det är intressant att läsa dina inlägg Tua!
Furagering är ju lugnande, så inte alls konstigt att det funkade när han fick tugga en längre stund.
Uppspelthet inför godis är användbart i många situationer (tänker hund) - jag håller inte med om att inlärningen rubbas av det. Det beror helt på vad jag vill ska hända. Däremot om jag ska träna passivitet vill jag inte ha det - såklart. Eller om jag har en halvsvulten individ som nästan får ett EP-anfall av att se godiset.