Problem med medryttarhäst

Papayan

Trådstartare
För ett par veckor sedan blev jag medryttare till ett sto på 8 år. Hon har den senaste tiden inte blivit riden regelbundet utan har i dagsläget dålig kondition. Hon är dessutom något överviktig och trivs bra med att strosa runt i hagen om dagarna.

De första gångerna jag red var ägaren med och allting gick bra även om hon var något seg. Efter ett par gånger började jag rida ensam och då började hon att bocka gånger flera. Till en början tänkte jag att hon var pigg eftersom hon hade stått ett tag så jag och ägaren kom överens om att jag skulle longera henne innan ridningen. Även om jag longerar så bockar hon men om ägaren är med så sköter hon sig bra. Enligt ägaren testar hon mig och vad jag går för. Nu bockar hon nästintill varje gång jag rider henne. Det kan komma i så väl skritt som trav. Jag är själv ringrostig pga långt uppehåll i ridningen och våra ridpass är inte särskilt krävande. Min fråga är då vad jag kan göra eller ska tänka på för att försöka få henne med att sluta upp med bockningarna.

Likaså när vi rider ut så har vi våra duster om vart vi ska, hon vänder på diverse sätt och vill tillbaka till stallet medan jag vill fortsätta på vår runda framåt. Även här känns det som testing som pågår men känns tråkigt att våra uteritter skall innehålla dessa kamper.

Förutom detta är hon hur snäll som helst, står snällt och stilla när man ryktar, sadlar, kommer snällt i hagen osv.

Tips på hur jag på bästa sätt får henne att respektera mig vid ovan stående problem tas tacksamt emot!

Sv: Problem med medryttarhäst

Det är bara att kämpa på, och ge dig inte. Bestäm en runda du ska rida och sen rider du den, även om hästen försöker busa och smita undan så är du hela tiden konsekvent och gör det du bestämt sedan innan :)

Sen är det ju så att en del hästar inte är så förtjusta i att ridas ut ensam, min ena är sådan. Varje gång (jag har haft honom 1,5 år) ska han försöka vända /backa/studsa och vill gå hem. Han vinner aldrig utan vi rider alltid den tänkta rundan, men lik förbannat är han likadan under nästa ridtur. Rids han på banan eller har någon med sig i skogen går det toppen. Men nu är nog inte detta ditt problem för ägaren rider den själv i skogen utan problem eller?

Lösningen är troligen så enkel som att inte ge dig, någon gång. Ägaren kan troligen rida den utan problem eftersom hästen vet att det inte är lönt att försöka med några hyss, men med dig är det annorlunda, och det enda som kommer hjälpa är att hästen får samma inställning som den har när ägaren rider. Dvs var envis och bevisa för hästen att det inte lönar sig att spela små spratt och försöka gå hem. Rid den rundan du tänkt rida, sen får det ta den tid det tar (se till att du har god tid på dig i början då det kan ta en ganska lång stund beroende på hur envis hästen är). Med tiden kommer det gå bättre och bättre och till slut kan du förhoppningsvis rida en hel runda utan en enda fight.

Förstår precis hur du känner dig - Har själv haft problemet.

Har varit medryttare till 3 hästar hittills och alla tre har testat mig. Det brukar ungefär gå till som för dig --> De bockar, stegrar, duster om vart man ska gå, när man ska gå och stanna uppkommer mm.

Det gäller att inte ge sig, samt att vara ganska hård och bestämd, men naturligtsvis på ett sätt som inte gör hästen eller dig själv ont.

När du känner att hon är påväg att bocka, försök få upp huvudet på henne och driv på ordentligt framåt. Det är liksom bara att bestämma sig - Ska vi framåt så ska vi, och det ska ske på mina villkor.

Som ovanstående skrev så kommer det ta tid. Men tålamod är en viktig del när vi handskas med hästarna ;)

För ett par veckor sedan blev jag medryttare till ett sto på 8 år. Hon har den senaste tiden inte blivit riden regelbundet utan har i dagsläget dålig kondition. Hon är dessutom något överviktig och trivs bra med att strosa runt i hagen om dagarna.

De första gångerna jag red var ägaren med och allting gick bra även om hon var något seg. Efter ett par gånger började jag rida ensam och då började hon att bocka gånger flera. Till en början tänkte jag att hon var pigg eftersom hon hade stått ett tag så jag och ägaren kom överens om att jag skulle longera henne innan ridningen. Även om jag longerar så bockar hon men om ägaren är med så sköter hon sig bra. Enligt ägaren testar hon mig och vad jag går för. Nu bockar hon nästintill varje gång jag rider henne. Det kan komma i så väl skritt som trav. Jag är själv ringrostig pga långt uppehåll i ridningen och våra ridpass är inte särskilt krävande. Min fråga är då vad jag kan göra eller ska tänka på för att försöka få henne med att sluta upp med bockningarna.

Likaså när vi rider ut så har vi våra duster om vart vi ska, hon vänder på diverse sätt och vill tillbaka till stallet medan jag vill fortsätta på vår runda framåt. Även här känns det som testing som pågår men känns tråkigt att våra uteritter skall innehålla dessa kamper.

Förutom detta är hon hur snäll som helst, står snällt och stilla när man ryktar, sadlar, kommer snällt i hagen osv.

Tips på hur jag på bästa sätt får henne att respektera mig vid ovan stående problem tas tacksamt emot!

OJ! Det där var som om jag skrivet det själv xD Stoet som jag är medryttare på har fler hovar i luften än marken under igångsättning, och jag började rida henne i början av igångsättningen.. Efter mycket strejkande, backande, stillastående, bockande, stegrande och trippande så har vi nu normala ridturer. Det var bara att bita ihop och ta sig igenom det, vänligt men bestämt! :)

Se till så att det inte är Att ex. sadeln hamnar fel när du sadlar, exempelvis, behöver ju inte va det, men ett förslag, men annars, ge dig aldrig, du ska se sen att hon kommer slappna av :)

Se till så att det inte är Att ex. sadeln hamnar fel när du sadlar, exempelvis, behöver ju inte va det, men ett förslag, men annars, ge dig aldrig, du ska se sen att hon kommer slappna av :)

Troligtsvis inte problemet då hästen respekterar ryttaren när ägaren är med.

TS:
Kan bara berätta dig om hur jag gjorde igår när min stora medryttarhäst började bråka.

FÖr att korta ner historien:
-Han är 5 år, inte van att ridas ut själv
- Jag har bestämt mig för att vi ska träna på detta
-Provade första gången igår, gick delvis jättebra!
-Travade iväg hemåt från min "markperson" som är med om något skulle hända.
-Vände och travade tillbaka till markpersonen bortåt.
-Travade hmåt
-Skulle vända bortåt igen . DÄR tog det stopp.

Han ville alltså inte och började kasta med huvudet. Jag tryckte till honom lite och då rann det över. Han började bocka/stegra, backa, springa i sidled, you name it. Som ryttare på hans 1.75 cm kan det kännas lite obehagligt om man inte får kontrollen, så det gäller att vara konsekvent.

Jag bankade på honom lite, gapade att " Nej nu får du lägga av" och försökte hela tiden att vända honom åt det håll som JAG hade tänkt mig.

Nu blir det ju en del studsande och kan upplevas som läskigt, jag vet inte hur pass van du är och hur du upplever situationer som dessa?

Jag känner iallafall att det är bäst att hålla lugnet och inte stressa upp sig eller bli orolig. För är man bara konsekvent hela tiden så ger de sig tillslut. Visst, det kan bli ganska ordentliga språng att hänga med i. Men har du balansen på rätt ställe, och är beredd så är det bara att kämpa på.

Skulle vara kul med uppdatering om hur det går :)

Tusen tack för era svar! :)

Misstänkte att jag inte är ensam om att ha en häst som testar en och jag tacksam över era tips!

Jag blir inte rädd av att hon bockar och studsar men eftersom det var längesen jag red så har jag inte världens bästa balans just nu. Första gången jag red henne själv åkte jag i backen flera gånger men nu går det bättre och bättre. Sist flög jag "bara" av en gång. Tur att balansen har blivit bättre ;) Hon testar mig inte lika mycket på ridbanan utan nu är det vid uteritterna som vi inte är riktigt sams. Bra tips att ha ordentligt med tid, och sen ska jag vara konsekvent! Jag vet att det är ett övergående problem men det känns ändå skönt att prata om det. :)

Testa att jobba lite med henne från marken så att ni får lära känna varandra? Se till att hon lyssnar på och accepterar dig. T.ex. att du kan flytta henne, att hon går bredvid dig när du leder och inte springer på dig, att hon kommer när du ropar, stannar och vänder när du vill och sånt. Brukar vara roligt att arbeta med hästen från marken, man lära känna varandra och man kan använda det i ridningen sen.

Idag blev det en tur ut i skogen, med en person med som stöd. Det gick sisådär på vägen bort från stallet. Som vanligt larvar hon sig mycket och försöker på diverse sätt att vända hemåt alternativt beger sig ut över stock och sten åt sidorna. Hon följer med fint när min stödperson leder henne eller om jag hoppar av och leder henne från marken.

När vi väl vände hemåt hann jag knappt reagera förrän hon satte av i full galopp och skenade hela vägen hem. Det gick inte att stoppa henne! Det var inte den bästa upplevelsen av dagen direkt.

Jag börjar fundera på om det är så att pållen är mer än vad jag reder ut med mina kunskaper och erfarenheten...

Du kanske kan fråga ägaren om hästen var likadan med henne i början? Då kan du få ett hum om vilken typ av test hästen gör med dig.

Jag tycker inte du ska ge upp riktigt än :) Kan du kanske komma ut oftare under en period? Vet inte hur många dagar i veckan du rider, men det kanske hjälper om du är ute flera dagar på raken under ett par veckor.

Att longera för att hästen ska göra sig av med överskottsenergi tror jag inte är en så bra idé. Hästen kommer bara få bättre kondis och springa mer och snabbare för varje gång, alltså får du hålla på längre och längre tid för varje gång.

Istället borde du be hästen att korsa benen för det sätter igång hjärnan och får den att inte tänka på spring hit och dit. Korsa benen innebär alltså sidvärtsrörelser och flytta fram- och bakdel från marken. Viktigt att hästen korsar benen och inte bara flyttar sig åt sidan, det korsande benet ska vara framför det andra (inte bakom).
Det är mentalt utmattande och då kommer du även märka tydligare hur hästen (antagligen) blockerar dig när du försöker göra det ena eller det andra. Ofast är de inte särskilt pigga på att flytta framdelen så benen korsas (alls). Då märker du om hästen istället går rakt på dig, flyter iväg bort från dig, backar, hugger eller protesterar på något annat sätt.

När hästen kan göra de enkla sakerna från marken kan det vara dags att hoppa upp och se om det blir någon skillnad på allt du gör där. Glöm inte att andas och att inte straffa hästen för att den inte gör som du vill (vilket är lätt hänt när man blir frustrerad eller rädd).

har exakt samma problem med min medryttarhäst ! hon bockar och sparkar bakut i alla gångarter, speciellt i galoppen. redan från när man förbereder fattningen och sen iprincip oavbrutet. i och för sig har jag bara ridit henne två gånger ännu, men vet att hon gör så med ägaren också, även fast hon kanske inte håller på exakt lika mycket. har i allafall varit påväg att fara i backen ett x antal gånger, båda gångerna. senast höll vi på att gå omkull i galoppen också för att hon var så fokuserad på att bocka och glömde benen. och det är när man lägger på skänkeln eller spöt som hon är som värst. hon är relativt nyköpt så hon är nyligen besiktigad och genomkollad så hon har inte ont någonstans. sen är det ju vår också och hon är ungsto :p men med henne gäller det bara att få fram henne fort, så att hon inte ska hinna bocka. men sen tar det ju ett tag innan man kommer dit också :grin:

Jag tycker du ska ta och prata med ägaren om det och ta reda på mer hur hästen var tidigare!

Sedan när du rider, tänk hela tiden framåt! En häst som går fram kan inte bocka i lika stor utsträckning. Ett annat alternativ kan vara att sätta fasta inspänningar från bettet och upp till de små ringarna i sadeln på framvalvet (hänger du med?), alltså helt lösa men att de tar emot när hästen kör ner huvudet.

kl

Jag tror att det är viktigt att hela tiden ge hästen något att tänka på. Halter, volter, halvhalter, skänkelvikning alt sluta/öppna, tempoväxlingar. Lite mer intressant för hästen helt enkelt.

läste i en tråd i morse om en som hade samma problem, och dennes häst bockade (om jag minns rätt) i galopp hela tiden, pga övervikt och helt enkelt inte orkade annars (beteendet försvann när hästen gick ner i vikt och fick bättre kondis). kan tänka mig att det är så med min medryttarhäst också för hon är rätt mycket överviktigt och läste att din också överviktig, så det kanske kan ha nåt med det att göra?

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 625
Senast: Freazer
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 390
Senast: Roxy
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 820
Senast: JohannaB
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 031
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama