Problem med manryckning,

C

Camilla-M

Jag behöver hjälp. Min häst som jag köpte för ett år sedan är extremt jobbig när det gäller manen. Hon skakar på hela halsen så fort man rör den lite, och den börjar bli lång och ovårdar. Jag vill helst inte klippa då den är tjock och det bli ojämt men det känns som att det är svårt att lära henne att man måste rycka manen ibland.

Och när jag väl rycker manen blir det ojämt för jag ser inte vad jag gör eftersom hon skakar runt manen. Det jag undrar är om någon har haft samma problem som gått över och vilka metoder som är bra att använda. För jag vill verkligen fixa manen, NU! :eek:

Sv: Problem med manryckning,

Klipp med en sådan där sax *vad-den-nu-heter*. Du vet en sådan där
med räfflor så att det inte blir spikrakt.
Din häst är troligen håröm. Känns lite elakt att utsätta den för smärta för skönhet:laugh:

Klipp med en sådan där sax *vad-den-nu-heter*. Du vet en sådan där
med räfflor så att det inte blir spikrakt.
Din häst är troligen håröm. Känns lite elakt att utsätta den för smärta för skönhet:laugh:

Effileringssax heter det;)

du får ju klippa, det går faktiskt att göra det så det blir snyggt. Och sen hoppas jag att du kollat efter ohyra, en ponny jag kände skakade så hela tiden och hon hade manen full med löss :O så när det kliar av olika anledningar skakar dom också.

har du provat med en sån där manryckar grej? Finns ju bland annat på hööks, tror att den heter solocomb eller ngt :D Då slipper du ju för det första att få ont i fingrarna, dt går fortare och det är skönare för din häst! :laugh:

Klipp istället för att rycka. Att utsätta hästen för smärta/obehag för att du tycker att den ska vara fin är inte särskilt snällt.

Nu har jag inte samma problem, men jag använder trimkniv och "hugger" av manen i den längd jag vill ha tills jag fått all man på ungefär samma höjdnivå! :p Om man inte bara ska ta bort stripiga toppar utan korta av så bör man ha en ganska vass kniv så känns det inte lika mycket i manen för hästen (på hästen jag vet är liite mankänslig brukar jag trycka fast manen mot halsen med andra handen, hjälper till att få det jämnt också!).

Har jag ingen trimkniv tillgänglig kan jag göra på samma sätt med en vass sax. Huvudsken är att man inte klipper rakt av utan skär av i kanterna så blir det inte en ful spikrak kant.

Jag använder brems på mina hästar som inte går att rycka manen på. Samt använder vet som ger domosedan/turbogesic vid helklippning, då passar vi även på att fixa manarna. det är ju lite omständigare och dyrare och använda bara på hästar som blir helt galna vid manryckning och klippning.

tack :) men är inte dem lite sega? att manen inte klipps av på en gång? :confused:
ska se vad jag hittar på! :)

Kolla först att hästen inte har ohyra i manen!
Sedan använd trimkniv eller liknande.
Klappa, beröm och ha godis nära. Ta och gör en hårtest eller två och sedan klappa och beröm den, sedan gör du lite till. Med tiden går det bättre. En del hästar är oerhört hårömma. Ibland kan det hjälpa om man klappar lite extra precis vid stället där man ska rycka, typ att man klappar innan och sedan klappar man efteråt.

Jag använder en tovutredare till hund. Den funkar jättebra ,bara manen inte är utkammad. Rycker det allra sista för finputs.

Låt inte din fåfänga gå ut över ett oskyldigt djur. Att rycka manen är dumheter om hästen tycker att det är obehagligt. :mad:

USCH för okänsliga egoistiska människor.

Det låter otroligt att man tar till sådana åtgärder bara för att tunna ur manen. Hur kan det vara så viktigt?

Jag har slutat rycka manar, både för hästens skull och för mina fingrars... ;)

Jag klipper istället, men håller saxen lodrät så att det inte blir rakt utan mer "naturligt ojämnt".
Är manen för tjock använder jag en effilersax (urtunningssax) som jag sätter in mitt i manen, i en tänkt mittbena. Då syns inte stubben när den växer ut.

min häst är väldigt håröm så jag klipper. Han har oxå tjock man men med rätt teknik så är det inga bekymmer :)

hur andvänder man en sån där efflieringsax då? ;)

Låt inte din fåfänga gå ut över ett oskyldigt djur. Att rycka manen är dumheter om hästen tycker att det är obehagligt. :mad:

USCH för okänsliga egoistiska människor.

Du är knasig :)

Ryckt man är snyggt, och det är faktiskt inte djurplågeri om det görs på ett schysst och proffesionellt sätt. "Vill man vara fin får man lida pin" brukar jag säga till min häst med ett lätt hånskratt, då han otåligt ger till en ruskning av huvudet ett par gånger under "ryck-passet".

Till TS: Ryck bara lite i taget, en liten tuss per dag! Din häst kan komma att vänja sig vid detta hästplågeri, men om du vill ha en snygg och redig man fort: Droga ner den så den är alldeles sömning och inte orkar göra motstånd eller testa att bremsa :). Mankniv är ju också en ypperlig idé! :)

Hade nyss samma problem och använde min gamla effileringssax (urtunningssax) som jag trimmat hundarna med tidigare. Blev jättebra. Fick tipset att lägga över manen på fel sida och sedan klippa i små tofsar, som när man flätar. Klipp nära mankammen och var inte feg men klipp inte för mycket på ett ställe. Kamma över och titta hur det blev och ta mer där det behövs. Sen kan du klippa till manen så det blir snyggt. Jag blev jättenöjd med resultatet!

Lycka till!

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 334
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 366
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 753
Senast: Ceta
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 443
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka