Problem med manryckning,

Sv: Problem med manryckning,

Du är knasig :)

Ryckt man är snyggt, och det är faktiskt inte djurplågeri om det görs på ett schysst och proffesionellt sätt. "Vill man vara fin får man lida pin" brukar jag säga till min häst med ett lätt hånskratt, då han otåligt ger till en ruskning av huvudet ett par gånger under "ryck-passet".

Till TS: Ryck bara lite i taget, en liten tuss per dag! Din häst kan komma att vänja sig vid detta hästplågeri, men om du vill ha en snygg och redig man fort: Droga ner den så den är alldeles sömning och inte orkar göra motstånd eller testa att bremsa :). Mankniv är ju också en ypperlig idé! :)

Jag hoppas att du är ironisk... för i mina öron låter detta för sjukt för att vara sant...

Men om du vill kan du komma hem till mig så kan jag slita bort ditt hår typ 6-7 stycken i taget tills jag tycker du ser snygg ut, så får vi ser hur du känner dig med någon som hånskrattar åt dig...

Sjuk människa..

Störs hästen av det så låt bli, och välj dina strider på någonting som verkligen betyder någonting... nej, jag orkar inte ens kommentera mera... man blir ju bara trött..:devil:

Precis vad jag tänkte!:bow:

Jag klipper manen på min pålle men det är ingen som tror att den är klippt. Använder mig av en helt vanlig men bra sax.

Vissa har kunskap och färdighet för att uppnå det de önskar, andra har brister på diverse olika plan.

Du är knasig :)

Ryckt man är snyggt, och det är faktiskt inte djurplågeri om det görs på ett schysst och proffesionellt sätt.

Inte djurplågeri, men jäv*igt oschysst mot hästen och ger associationer till någon form av empatistörning. Vissa saker är obehagliga, veterinärbehandlingar tex, men måste göras. Manryckning hör inte till dessa måsten. Lägg ner om hästen har obehag av det!

om hästen är känslig så ryck inte när hästen är kall.. utan ryck efter ett ordentligt arbetspass, då är porerna öppna och blodgenomströmmningen hög, då gör det inte lika ont eller ont alls på hästen..

men om hästen får ont även då så klipp med urtunningssax istället..

LÄS mitt inlägg!!! Vid Klippning, dvs helklippning av oroliga/tokiga hästar passar vi på att rycka och tunna ur manarna. Varför... Ja, vi tävlar på Elit nivå och vill att hästarna skall se snygga och välskötta ut, en välskött, välhoppande häst säljer sig själv för dyrare pengar oxå... ps, använder också sax emellanåt och klipper man och svans.

har provat effileringssas och kommer aldrig att göra det igen! Hur lätt är det att fläta snyggt när stubben börjar att växa ut, eller när hästen bytar "mansida"...

LÄS mitt inlägg!!! Vid Klippning, dvs helklippning av oroliga/tokiga hästar passar vi på att rycka och tunna ur manarna. Varför... Ja, vi tävlar på Elit nivå och vill att hästarna skall se snygga och välskötta ut, en välskött, välhoppande häst säljer sig själv för dyrare pengar oxå... ps, använder också sax emellanåt och klipper man och svans.
Mycket bra svar! :bow::bow:

*KL*

Själv tycker jag att om man tillfogar ett djur smärta pga mänsklig fåfänga eller pengar begär så är det SJÄLVKLART djurplågeri.

Herregud människor lär er klippa med sax istället det går att få det snyggt med sax och det är inte speciellt svårt. Själv klipper jag alla mina hästar med sax.

Du får samma problem med utväxten om du rycker som när du effilerar. Det är ju inte så att håren "försvinner" när du rycker. De växer ju ut igen och blir stubb då också. Effilerar du tillräckligt nära mankammen så blir det i princip samma resultat. Gäller bara att få det jämnt och snyggt.

Jaha! Så ni tävlar på elitnivå? Ja men då är det väl okej att göra hästen illa. :crazy:

:confused::confused:
Vad har det för betydelse om man tävlar på elitnivå eller lullar runt i skogen? Obehag och smärta är samma oavsett. Använd sax människa!:mad:

Man kan aldrig få en klippt man att se ut som om den hade blivit rykt för hand, vilket det ska se ut om det är proffsigt gjort.
Om man gör det på rätt sätt så blir hästen/ ponnyn lugn. :cool:
Jag varit skötare/ ryttare på mankamskänsliga hästar och man måste bara vara lugn, berömma, ta det steg för steg och till slut är det inte heller några problem. Om en äldre häst klättrar efter väggarna vid manryckning så är det inte bra gjort vid inlärning av momentet eller så är den bara bortskämd. Om en ung häst ruskar på sig osv, då får man bara ta det lugnt, prata, klappa, berömma så snart den står still bara någon sekund och sedan länger man sakta på dessa stunder.

Man kan aldrig få en klippt man att se ut som om den hade blivit rykt för hand, vilket det ska se ut om det är proffsigt gjort.
Jag varit skötare/ ryttare på mankamskänsliga hästar och man måste bara vara lugn, berömma, ta det steg för steg och till slut är det inte heller några problem. Om en äldre häst klättrar efter väggarna vid manryckning så är det inte bra gjort vid inlärning av momentet eller så är den bara bortskämd. Om en ung häst ruskar på sig osv, då får man bara ta det lugnt, prata, klappa, berömma så snart den står still bara någon sekund och sedan länger man sakta på dessa stunder.

ja, och sen kan man ju sätta ståltråd i öronen så ser hästen inte så arg ut

Kämpat länge med min häst men la av efter att jag upptäckte att hon näst intill blödde i mankammen (och ja, jag gör på rätt sätt). Hon är helt enkelt så känslig. Så, jag klipper. kan tillägga att hästen har svår sommarexem vilket säkert gör henne extra känslig, men inte mer ouppfostrad.

har provat effileringssas och kommer aldrig att göra det igen! Hur lätt är det att fläta snyggt när stubben börjar att växa ut, eller när hästen bytar "mansida"...

Man behöver ju inte tunna ur för att man använder en sax! :p
OM man gör det, ja då lär det absolut bli kortare strån som sticker ut.
Om man kan nöja sig med att korta av och jämna till utan att tunna ur, då tycker jag "hack"-metoden med trimkniv eller sax, att skära i topparna för att de inte ska bli för jämna.

Jaha! Så ni tävlar på elitnivå? Ja men då är det väl okej att göra hästen illa. :crazy:

:confused::confused:
Vad har det för betydelse om man tävlar på elitnivå eller lullar runt i skogen? Obehag och smärta är samma oavsett. Använd sax människa!:mad:

*Delvis KL

Lite överdrivet kan jag tycka..Tror inte att ngn häst mår sååå dåligt av att man rycker manen, är den ändå "pleggad" så är det väl ett bra tillfälle att passa på.

Jag har alltid lyckats hitta hästar som inte gillar när man rycker, har då klippt "på längden" och sedan tunnat ut och "snyggat till" genom att rycka. Ja, även med hjälp av bremsning.

Tror att vi gör mkt värre saker mot våra hästar än att rycka manarna..

Klart att man kan få en klippt man att se precis lika snyggt som en rykt det gäller även att där träna på det.

Att kalla en häst bortskämd för att den visar obehag är en fruktansvärd syn på djur.

Och att träna en häst att stå ut med smärt är precis lika illa.

Alla hästar ruskar på sig första gångerna, men behandlar man dem rätt så brukar det ordna sig. Min gamla tränare var fenomenal på att rycka hästar och rycka snabbt, tom de som klättrade för mig var lugn med honom. Jag tror att allt handlar om behandling av dem. En klippt man ser alltid klippt ut, för den som vet hur den ska kolla. Det går inte att komma ifrån.

*Delvis KL

Lite överdrivet kan jag tycka..Tror inte att ngn häst mår sååå dåligt av att man rycker manen, är den ändå "pleggad" så är det väl ett bra tillfälle att passa på.

Jag har alltid lyckats hitta hästar som inte gillar när man rycker, har då klippt "på längden" och sedan tunnat ut och "snyggat till" genom att rycka. Ja, även med hjälp av bremsning.

Tror att vi gör mkt värre saker mot våra hästar än att rycka manarna..

Vad är det som är överdrivet?

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 334
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 366
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 753
Senast: Ceta
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 443
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka