Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Eftersom hästen är sederad och bremsad så har den inte ont av varken man ryckning eller klippning, sederingen är den samma som vid kastrering av hingstar, dvs en cocktail av domosedan och turbogesic. detta gör vi för att hästarna INTE skall uppleva obehag och smärta, samt kunna vänja sig vid det. Använder dessa metoder ibland på unghästar som inte går att sko första gångerna, för att eliminera riskerna för hästen, mig själv och att hovslagaren kommer till skada. OM du har svårt att först det, tror jag att du är väldigt trångsynt! Jag har jobbat på ett företag med 250 hästar i alla olika kategorier och åldersgrupper i 15-år så viss erfarenhet har jag skaffat mig under dessa år
Man kanske har andra krav på hur hästarna skall se ut när dom går VM i hoppning ,än när man rider ut med "picknic" och Helly Hansen i skogen...
Effileringssax heter det
konstigt att inte fler hästar som går med illapassande sadel eller som får sår/skav av utrustning eller rids sönder klassas som fall av djurplågeri
Då tycker du alltså också att kastrering är djurplågeri? Vi använder samma cocktail som vid kastrering för att hästen inte skall uppleva obehag eller skada sig själv eller människor runt omkring...Men du kanske inte har så stor erfarenhet av olika åldersgrupper och kategorier på hästar? Samt tävlingshästar som skall prestera på Elitnivå?
Jag lovar dig, detta är inte så ovanligt som du tror, faktiskt mkt vanligt!