Problem med manryckning,

Sv: Problem med manryckning,

Jag lovar att det blir skillnad! Har hållt på med hästar i 35 år och har viss erfarenhet av frisering, men jag säger inte med detta inlägg att jag är bäst på det, men jag vet hur jag vill att resultatet skall se ut.
:)

Eftersom hästen är sederad och bremsad så har den inte ont av varken man ryckning eller klippning, sederingen är den samma som vid kastrering av hingstar, dvs en cocktail av domosedan och turbogesic. detta gör vi för att hästarna INTE skall uppleva obehag och smärta, samt kunna vänja sig vid det. Använder dessa metoder ibland på unghästar som inte går att sko första gångerna, för att eliminera riskerna för hästen, mig själv och att hovslagaren kommer till skada. OM du har svårt att först det, tror jag att du är väldigt trångsynt! Jag har jobbat på ett företag med 250 hästar i alla olika kategorier och åldersgrupper i 15-år så viss erfarenhet har jag skaffat mig under dessa år:grin:

Man kanske har andra krav på hur hästarna skall se ut när dom går VM i hoppning ,än när man rider ut med "picknic" och Helly Hansen i skogen...

Eftersom hästen är sederad och bremsad så har den inte ont av varken man ryckning eller klippning, sederingen är den samma som vid kastrering av hingstar, dvs en cocktail av domosedan och turbogesic. detta gör vi för att hästarna INTE skall uppleva obehag och smärta, samt kunna vänja sig vid det. Använder dessa metoder ibland på unghästar som inte går att sko första gångerna, för att eliminera riskerna för hästen, mig själv och att hovslagaren kommer till skada. OM du har svårt att först det, tror jag att du är väldigt trångsynt! Jag har jobbat på ett företag med 250 hästar i alla olika kategorier och åldersgrupper i 15-år så viss erfarenhet har jag skaffat mig under dessa år:grin:

Vilket resonemang. Alla som inte håller med dig är trångsynta?
Vad jag vände mig mot var din logik. Att smärta för hästen är okej för att ni tävlar på elitnivå. Det är inte jag som sagt att din(a) häst(ar) har ont vid manryckning. Det var du själv som antydde det.

Man kanske har andra krav på hur hästarna skall se ut när dom går VM i hoppning ,än när man rider ut med "picknic" och Helly Hansen i skogen...

Vilket jag inte tycker ursäktar smärta för hästen.

konstigt att inte fler hästar som går med illapassande sadel eller som får sår/skav av utrustning eller rids sönder klassas som fall av djurplågeri.. det är ganska många gånger värre än lite manryckning..

men jag tycker fortfarande själv att om hästen visar obehag och blöder även vid manryckning efter arbetspass så bör man inte rycka den hästen mer än vid tillfällen då hästen fått lugnande..
jag gillar långa manar.. :p bra att hålla i sig i :)

Claes O har sådana bland sin "hemfrisörsgrejer".. finns alltså lite överallt där man kan köpa saxar..

konstigt att inte fler hästar som går med illapassande sadel eller som får sår/skav av utrustning eller rids sönder klassas som fall av djurplågeri

Det är lika illa. Nu brukar sådant lösa sig tids nog då hästen säger upp sig...

men om du kollar på WC i hopppning har de lesta hästarna rakt avklippt man, eller så är de knoppade.

kl
Som BeastieBabe sa är det stor skillnad på att rycka manen på en kall häst eller en varm och mjuk häst efter ett träningspass... Min ponny står och halvsover när jag rycker manen på honom efter ridning :p

Då tycker du alltså också att kastrering är djurplågeri? Vi använder samma cocktail som vid kastrering för att hästen inte skall uppleva obehag eller skada sig själv eller människor runt omkring...Men du kanske inte har så stor erfarenhet av olika åldersgrupper och kategorier på hästar? Samt tävlingshästar som skall prestera på Elitnivå?
Jag lovar dig, detta är inte så ovanligt som du tror, faktiskt mkt vanligt!

Senast ändrad:

Då tycker du alltså också att kastrering är djurplågeri? Vi använder samma cocktail som vid kastrering för att hästen inte skall uppleva obehag eller skada sig själv eller människor runt omkring...Men du kanske inte har så stor erfarenhet av olika åldersgrupper och kategorier på hästar? Samt tävlingshästar som skall prestera på Elitnivå?
Jag lovar dig, detta är inte så ovanligt som du tror, faktiskt mkt vanligt!

Men vet du,

Jag har inte använt ordet djurplågeri. Ordet smärta har jag använt. Det enda jag gjorde var att ifrågasätta din logik i att det var okej med smärta för att du tävlar på elitnivå. Om du vill läsa in så där mycket i det så är det upp till dig. Men jag är inte intresserad av en sådan diskussion.
Jag tror visst att både det ena och det andra är vanligt i tävlingsvärlden. Min erfarenhet har du ingen aning om, men om det känns bättre att inbilla dig att jag ingen har, så gör det. Jag bryr mig faktiskt inte.
Min uppfattning är att man inte ska åsamka hästen smärta pågrund av egen fåfänga. Det är någonting helt annat än kastrering, vilket är en löjlig jämförelse.

Jag har inte pratat om attt tillfoga hästarna SMÄRTA utan TVÄRTOM så har jag svarat på TS fråga hur man gör när hästen har obehag av att rycka manen, och hur man kan göra för att eliminera/lindra/klara av att rycka manen UTAN ATT TILLFOGA HÄSTEN SMÄRTA SE INLÄGG NR 1 OM du inte tycker det är OK att sedera hästen för klippning/manryckning/skoning/undersökning/röntgen så är det ok för MIG. Jag använder beprövade och vedertagna metoder i samarbete med veterinär som tycker att allt är i sin ordning. OM du har en annan åsikt vad gäller frisering av hästar så är det OK för mig! Jag gav bara förslag och lösningar hur jag/vi löser problemen utan att BRÅKA med hästarna i olika situationer. PS. Jag TROR INTE att du har så stor erfarenhet av proffessionell ridning, det avspeglar sig tydligt via dina svar, men det är ju OT i detta sammanhang.

Senast ändrad:

Och HUR tycker du att Effileringssaxen fungerar? Jag anser att den klipper av vartannat hårstrå som växer ut till en omodern stubbman! Vilket INTE kan jämföras med en proffessionellt ryckt och sedan klippt man! Men detta är MIN åsikt: Enligt min Kompis/Frisör så använder man ju den på människor dels för att tunna ut håret och sen (via Stubben, ge lite volym så att håret reser upp sig lite), vilket jag HEMSKT GÄRNA UNDVIKER på mina hästar.

Senast ändrad:

Om hästen tycker det är obehagligt när du rycker för hand så prova att rycka med en trimkniv istället. Det har jag gjort på hästar som fått fnatt vid ryckning och de bryr sig inte alls när jag använder kniven. Ryck med kniven precis som om du ryckte för hand. Då blir resultatet bra också. Om manen är väldigt tjock och behöver tunnas ur kan du även använda en urtunningssax.

*KL*

Jag tycker att ryckt man är fult :crazy: Trodde inte att man höll på med det längre :crazy: Det känns omodernt.

Och jo, vi har bara elithästar i stallet... ingen har ryckt man - bara klippt med vanlig sax.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 334
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 366
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 753
Senast: Ceta
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 443
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka