Problem med manryckning,

Sv: Problem med manryckning,

Kl

Jag har försökt att rycka manen på min häst några ggr, bla när hon var drogad inför röngten...Det GÅR absolut inte. Provade med trimkniv istället. Och det går inte heller. Men, så fort jag sätter på bremsen så går det iaf med kniven. Tror inte att hästen tar nån skada av det, fixar till manen kanske en gång i månaden. Hon protesterar aldrig mot bremsen, blir glatt bremsad gång efter gång.

*kl*

Jag rycker min hästs man, tycker det är fult med klippt man. Hon tolererar det, men gillar det väl inte speciellt. Så länge protesterna inskränker sig till missnöjda huvudskakningar lite då och då så fortsätter jag rycka. Vid blodvite hade jag naturligtvis INTE ryckt manen. Men hon är så ompysslad med allt annat att hon faktiskt får stå ut med denna behandling :)

Min förra häst gick absolut inte att rycka manen på - hon blev skogstokig. Fick testa med sax, kniv och det som stod till buds. Brems funkade inte, sedering var aldrig aktuellt. Jag bråkade inte med henne utan fick acceptera att hon var rejält håröm. Fast visst var det fult och hade det funkat med brems så hade jag definitivt använt det ....

Själv noppar jag mina ögonbryn - snabbt övergående smärta ganska sällan :)

Min häst har också lång man. (du ser henne på min avatar) Men de som tävlar och vill knoppa sina hästar förstår jag om de vill ha manen välryckt.

Det är ungefär så de hästar som jag rycker också kan göra... ruska lite på huvudet och halsen... då är det bara att prata med dem och ha lite bröd i närheten som de får efter en stund när de stått stilla. Självklart att man inte rycker någon häst så att det blöder. Har de så känsliga hårbottnar då blir det fram med rakmaskinen och gör stubb av den. :cool:

svarade du mig?

Min häst har kort man... Den går alldeles utmärkt att knoppa

Ja du skrev att du tyckte ryckt man är fult. Ville bara förklara varför det passar att ha välryckt man för vissa, som tävlingshästar. Klippt man ser hemskt ut. Det skulle jag aldrig någonsin göra om jag skulle ut och tävla igen.
En välryckt man är snyggt och prydligt.

Jag TROR INTE att du har så stor erfarenhet av proffessionell ridning, det avspeglar sig tydligt via dina svar, men det är ju OT i detta sammanhang.

Ändå var du tvungen att säga det?
Faktiskt tycker jag att hästhanteringen brister i den proffessionella ridningen många gånger.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 334
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 366
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 753
Senast: Ceta
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 443
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka