Problem med lastning

BernT

Trådstartare
Min häst är rätt seg att lasta, brukar ta runt 2 timmar och det är ungefär 1 timme och 58 min för mkt tkr jag :p
Hon är absolut inte rädd, alls. Hon går upp på rampen, ibland in i släpet nästan hela vägen och sen backar/kastar hon sig ut. Och så håller det på. Ingen blir arg på henne utan vi har sjukt mkt tålamod med henne trots att hon bara är istadig.
Hon hoppar runt på rampen emellanåt, och av och på den och går på tvären osv. Det är ju inte så kul för hon kan ju skada sig. Hon kan inte ha transportskydd på sig heller för det är hon inte van vid och då är ju skaderisken genast lite större.
Godis funkar sådär att locka med, men jag vill inte att hon ska vänja sig vid att transport = godis, utan hon ska kunna gå in ändå.

Hur gör man? Min förra häst var jättelätt att lasta så det här suger ju. Kan ju inte göra nånting när man inte kan åka nånstans.
Vi har tänkt låna ett släp med step-up för att se om det går bättre. Finns det nån som håller på med lastträning som kan göra jobbet, nån som man kan betala för det alltså? För jag har verkligen inte tid att träna så mkt som skulle behövas..

Sv: Problem med lastning

Vet inte vilket avsnitt men jag är lite barnslig och kollar på ponnyakuten och där dom har tränat en häst som fick panik när han kom in i släpet. Tror det är ett av de första avsnitten. Vet inte om de är mycket till hjälp men den hästen blev sten cool efter att de tränat.

De dom gjorde var att endast en höll i hästen och ingen lina bakom, och försökte få hästen att gå upp på rampen och hade ett dressyrspö till hjälp för att dutta på baken om den gick åt sidan, backade själv eller inte ville gå fram, spöt var endast en "förlängdarm" för den som höll i hästen. Först fick hästen gå ett par steg på rampen och sedan backa, på rampen några steg, backa etc. och till slut gick hästen in. Vad jag vet så verkar det inga problem med att lasta den nu.
Alla avsnitt ligger på svt:s hemsida till den 25 maj.
Va inne nu för att hjälpa dig med vilket avsnitt men bredbandet är så himla segt, det stod om ryttaren och hästen högst upp på svt:s hemsida under ponnyakuten.

Linor använder vi inte för hon blir bara förbannad och hoppar runt och då känns det för farligt med långa linor som hon kan trassla sig i. Sen så brukar hon försöka sparka den/de som håller i linorna.
Hon är verkligen inte rädd, bara istadig. Och har ett jäkla humör.
Har testat peta på henne med spöet (peta, absolut inte slå) och jisses vad arg hon blir. Stampar med hovarna i marken, reser sig, kastar sig och slår bakut, har aldrig sett en häst bli så arg förut :p
Men ska nog testa iaf, värt ett försök åtminstone.

Okej, typiskt stohumör:p

Ja och om du inte förstod mig helt och hållet kan de va värt att kolla på avsnittet då dom lastar hästen på ponnyakuten...
Jag har bara haft lätt lastade hästar, dom två vi har nu går själva in i transporten om man ska ut och åka själv, kör dom aldrig samtidigt, nu för att den ena är dräktig och de står 50 mil ifrån varandra och hon har klastrofobi och får näst intill panik om hon åker med mellanvägg!

Lycka till och hoppas det går bra för dig med lastningen!

Jag har snappat upp inspiration från just ponnyakuten när jag och min kuse började om med lastningen.

Hela konceptet att hästen aldrig får förvänta sig vad som sker här näst har verkligen fungerat. Från att ha en häst som inte var så sugen på att kliva på i flera år tog det oss 4 lastträningstillfällen och kusen knatar numera glatt på.
(Dock är vi långt i från färdiga även om det känns bra för stunden)

Mitt tips är att börja om från början och det är förmodligen den snabbaste vägen att gå. Dela upp träningstillfällena och sprid ut dem över en längre tid så ska det nog lösa sig..och en stor portion förståelse och tålamod.

Nyckeln till vår framgång var främst att jag som förare skulle inse felen vi gjort tidigare. Studera: Vad känner den sig tillfreds med och vad är jobbigt?
Plocka isär minsta lilla detalj. Gör det till en vana och inget främmande.

Ex min häst gillar inte att jag går in före, så jag lastar utifrån.
Något som jag faktiskt inte ens uppmärksammat tidigare i brist på tid och tillgång till bil för att kunna lasta ofta. Vilket jag insåg att det hade skapat stora problem när lastningen inte var en vanesak eller att jag hade insett "felen".

Första träningen fick min häst bara gå upp och ner för rampen och aldrig hela vägen in. Så höll vi på de 2 första tillfällena. Sedan övergick vi till att gå in och ut. På fjärde och senaste gången provade vi även att stänga för bommen tvärt.

Allt har hela tiden skett med tanken att hästen inte får veta vad vi ska träna på eller vad som förväntas av den.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 662
Utrustning Har köpt en begagnad Fautras Provan fr 2011 för att underlätta för unghästen som får lite härdsmälta när han ska lastas borta. Hade en...
2
Svar
27
· Visningar
2 840
Senast: HannaZ
·
Hästhantering Nu är snart ''vintervilan'' över för min häst och vi ska bege oss ut på tävlingsbanorna igen. Vi har haft ett litet uppehåll från just...
Svar
11
· Visningar
1 573
Senast: Speedway
·
Övr. Hund Hejsan.. Har en närapå 6mån gammal valp där ensamhetsträningen inte funkat bra alls. Var nog lite dålig med att göra det till "vardag"...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 771
Senast: Sezziyanen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar