Problem med jämngamla hundar?

Sv: Problem med jämngamla hundar?

Verkar som att jag haft tur med min vovve som går ihop med alla hundar (och djur) utan att bry sig särskildt mycket. ;)

rattalskare skrev:
Verkar som att jag haft tur med min vovve som går ihop med alla hundar (och djur) utan att bry sig särskildt mycket. ;)

Det gör mina också som tur är :) .

GaurdianAngel skrev:
Fördelar:

*De aktiverar varann och har skoj.
*Alltid sällskap.

"Fördelen" med detta kan ju också bli att hundarna tycker att den andra är så skoj så matte får aldrig nån konakt alls med dem :p

Fram tills nu så har min yngre alltid haft ögonen på min äldre hund i första hand. Det har inte gått att kalla in henne om den äldre inte kommit. Men eftersom att iaf hon arit lydig så har jag ju kunnat kalla in henne och fått in båda. Men nu efter 2 års ålder så är hon inte som en siamesisk tvilling på den äldre nått mer och det går att kalla in henne separat.

De är iaf jäkligt goa och snälla mot varandra. De har aldrig blivit sura på varandra. Men så ska ju en Labrador vara... Kan man inte ha 8 stycken ihop så är det ju egentligen inte rastypiskt. Vi brukar släppa 10 hundar ihop och det går jätebra trots att vissa inte känner de andra. Men visst finns det surkartar också, men de får inte vara med...

Min fd tränare köpte två valpar ur samma kull, en hane och en tik (Jack russel). Det har aldrig varit ngr problem med dom, men de är kanske ett undantag.
Har också hört att 3 år är en bra ålderskillnad, på mina föräldrars hundrar siljer det 3 år och de har aldrig bråkat (lite tjafts vid matskålarna ibland bara).

Har haft två labradortikar (kullsyskon) och dessa rök ihop på liv och död 2-3 ggr/ år..Smågruff förekom periodvis mellan slagsmålen...

Gnist skrev:
Har haft både helsyskon och obesläktade hundar som varit jämngamla och risken är STOR att dessa kommer att ryka ihop med jämna mellanrum.. Tyvärr...

Jag har samma erfarenhet :crazy:
Sen vill jag påpeka att mina tikar inte är goa mot varann när de rykt ihop, det ÄR verkligen blodigt allvar.

Bara nyfiken nu... :) En tik och en så småningom kastererad hane då, brukar det vara lika problematiskt som likakönade ?

Det handlar inte så mycket om att de kan ryka ihop tycker jag, för det kan hundarna göra även om det är åldersskillnad på em, det handlar om allt det som G_A skrev. De kommer antagligen ty sig så mycket till varandra så ni kommer inte få en chans att bli bra hundägare.

Jag har bara sett detta lyckas en gång och stöter ändå relativt ofta på de som skaffar 2 valpar ur samma kull/samma ålder. Det lyckades enbart eftersom ägaren hade stor raserfarenhet, många andra hundar och hon skiljde på valparna i stort sett alltid.

Det handlar alltså inte om att de slåss, utan risken att få en hund som är tuff som en agaspis när den är med syskonet och där man har svårt att kommunicera med dem, samtidigt som de är väldigt osäkra när de då skiljs, är stor. En sån hund vill inte jag ha iaf... Skaffa en hund, ev. en vuxen och en valp. ALDRIG 2 valpar samtidigt...

//E

Men sammanfattningsvis, är det absolut avrådan som råder från att köpa två jämngamla hundar eller kan man med konsekvent uppfostran och till stor del ifrånhållande av hundarna undvika att de blir dödsfiender ?

Vad gäller biten om att det är svårare att uppfostra två valpar än en är jag medveten om men det kommer garanterat inte bli ngt problem då vi som sagt är flera som ska handha hundarna.

Då är det snarare, skäligen, slagsmålsbiten jag oroar mig för. :smirk: Är det helt omöjligt tror ni ?

men jag fattar fortfarande inte? varför göra det så svårt för sig som man bara kan?

Vi har haft 2 labbetikar som sagt.. Dessa var helsyskon ur samma kull och rent uppfostringsmässigt så hade vi inga problem alls!!

Inga problem alls, tiken brukar ha tummen i ögat på hanhunden som alltid ger sig för överhögheten. Aldrig haft problem och det var då rottisar men förstås båda kastrerade.
Jag kan tillägga att de var inte lobotomerade utan kastrerade, tiken godkänd räddningshund och världens bästa vakthund liksom hanen. Snälla och vänliga mot besökare när matte signalerat OK, men kom inte smygande på natten! Båda världens arbetsmaskiner om man så ville.

cillamuffins skrev:
men jag fattar fortfarande inte? varför göra det så svårt för sig som man bara kan?

Nej det är väl inte vad det handlar om. Jag håller ju just nu på och hör mig för vilka sannolikheterna är för att det skulle/inte skulle fungera. Med andra ord gör jagd et lätt för mig genom att ta reda på fakta innan jag skaffar hundarna. Tycker det låter vettigt, eller ?

sannolikheten för att du ska stöta på problem är mycket stor. hade det handlat om en ovanlig import eller liknande hade jag kunnat förstå att du ville ta risken, men när det finns så många andra sätt? sedan lär ni få svårt att hitta en uppfödare som vill sälja till er. risken finns att ni får välja uppfödare efter vem som vill sälja till er och inte efter vem som har bäst hundar.

hundar av olika kön kan mycket väl ryka ihop. min tik har slagits rejält med en annan hane och mina hundar (tik + kastr hane, 2 års åldersskillnad) har också rykt ihop ett par gånger).

Men hur som helst så kan väl alla hunder ryka ihop någon gång oavsett kön, ras och ålder. :crazy:

ja så kan man också se det. men sannolikheten för att det ska hända kan vara stor eller liten. jag föredrar när den är liten.

svart arabhingst skrev:
Jag tror nog att det är betydligt bättre att skaffa två tikar än två hanar iaf. Med två hanhundar blir det inte kul....uscha! Klart tikarna också ryker iho men inte i samma skala som hanarna :)

Hållaer inte riktigt med dig, tikarna slåss mer på allvar än vad hannarna gör. Tikarna är ute efter att döda i dom flesta fallen av sina slagsmål.. =/

Har själv två tikar, mor och dotter, där mamman är kastrerad och dottern precis har löpt. Och under sitt löp, första efter valpning, har hon varit en riktig jävel mot sin mamma, attackerat henne flertalet ggr i mina ögon oprovocerat (har dock inte sett inledningen till slagsmålet alla ggr). Detta för mig är ett stort problem då jag för det första inte tycker att min yngre hund ska sätta sig upp mot min äldre och för att den yngre aldrig gav sig. Den äldre tiken avskyr att slåss och backade undan på en gång medans den yngre fullkomligt sög sig fast i mamman sin oh slängde runt henne som en vante. Löpet har nu gått över och nu är hon tvärtom, genom fjäskig och översnäll åt fel håll gentemot sin mamma.

De skiljer två år mellan dessa tikar, vt inte om det är för lite + att avkomman är lite av en urtyps hund av sin ras medans mamman är en försiktig och "fisförnäm" dam.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 292
Senast: dobbis
·
Övr. Hund Vill varna för en lång historia men ska försöka göra den så kort det går. Vi(jag och min sambo) Har två hundar, en liten havanais...
2
Svar
28
· Visningar
6 513
Senast: Dopy
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 765
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Veterinärbesöket på torsdag är avgörande, men vad som går att gå på nu ser det tyvärr ut som greyhoundtiken fått problem med sin artros...
2
Svar
25
· Visningar
2 569

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka