Problem med grannens hund...

falukorw

Trådstartare
Jag har som vissa av er vet VÄLDIGT stora problem med mina grannars hund, en mastiff tik. Denna hund har vid ett par tillfällen flugit på mina dvärgschnauzrar. Första gången hände inget utan matte fick tag i hunden. Andra gången gav den sig på Nikita så hon blev biten i huvudet innan husse fick bort hunden. Efter detta pratade jag dels med grannarna men också med hyresvärden som pratade med grannarna och de lovade att hålla hunden kopplad på gården. Dock har dom henne lös så fort de kommer bara ett par 100 meter härifrån. Som tur är så har de alltid sett mig komma innan hunden gjort det och hunnit koppla men vad händer om de inte gör det? Vill inte ens tänka på det för inte är det deras hund som blir skadad iaf :crazy:

Varje gång jag går in och ut ur min dörr (de bor mittemot) kastar sig hunden mot dörren och skäller som en besatt.

Nu ikväll när jag precis öppnar porten för att gå ut med mina hundar är matte ute med hunden ca 15 meter från porten. Hunden kastar sig som alltid i kopplet och matte orkar inte hålla i (hon har ett tjockt läderhalsband). Som tur var så han jag springa in och stänga porten om mig. Gick sedan in i min lägenhet och väntade på att de hade gått in till sig.

Jag vet inte vad jag ska göra. De verkar inte förstå problemet. Jag vågar snart inte gå ut med mina hundar och det har gått så långt att jag börjat fundera på att flytta. Skulle vilja att hunden har munkorg. Kan man få igenom det på något vis? Vet att det bara är en tidsfråga innan något riktigt allvarligt händer...

Sv: Problem med grannens hund...

Prata med hyresvärden igen! Kan de inte hålla hunden fast den är kopplad och har den lös precis utanför gården har de inte, i min mening, uppfyllt kraven.

För att bli belagd med munkorg måste väl ärendet gått via polisen? Är attacken polisanmäld?

Nej, har inte polisanmält de tidigare attackerna, tyvärr. Skulle nog gjort det och även dokumenterat den skada Nikita fick.

Jag har svårt att se vad hyresvärden kan göra när hunden är lös utanför dennes mark. Men jag ska ringa och höra vad de tycker.

Helst skulle jag vilja gå och prata med dem igen men vågar inte efter att hussen har hotat mig en gång :crazy:
Får magsår av det här känner jag...

Ja fast om de inte klara av att hålla hunden fast den är kopplad, vad gör då koppeltvånget för nytta?

Har du läst tråden om Spiken?

Liknande trådar

Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 175
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 548
Senast: fixi
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 978
Senast: Sesca
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 084
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar