Problem med diandet

oki

Trådstartare
Fick föl här för 6 dagar sedan och allt har varit komplikationsfritt. I går eftermiddag fick vi dock problem med fölungen som har fått dropp i natt och på morgonen. HAn diar men det ser ut som att han inte får i sig tillräckligt. Därav också att han blir uttorkad.
HAr från vet inte fått rakt besked om vad som är fel eller hur vi ska göra. Stoet har enormt juver men det innebär ju inte säkert att hon har mycket mjölk för det. Det går knappt at mjölka ur henne något. Efter att ha masserat juvret en bra stund och använt frottehanddukkar med ljummet vatten så kommer det mjölk i tre "drag" på varje spene. Inte mer. Totalt har vi sedan i natt lyckats mjölka ur henne 25 ml och det är ju så lite att det inte ens går att ge den lilla (fyller ju inte ens nappen på flaskan). Jag upplever samma sak när fölet diar att det kommer en liten skvätt ur vardera spene åt gången. Sedan buffar han mest på juvret tills han ledsnar o går därifrån
Måste få tag i mjölkersättning men kan stoet ha problem med att släppa ner mjölken? Borde inte det märkts tidigare i så fall? HAn har varit pigg hela tiden fram tills i går eftermiddag.
Ingen feber på varken sto eller föl.
Vad gör man?

Sv: Problem med diandet

Diskuterade ni saken med vet när de var där ?
Med tanke på antal dagar så borde det ju vara dags för fölbrunst på stoet, jag vet inte om de hormonerna kan ställa till knas med hur de släpper ner mjölken. Vet kan ju spruta stoet så att hon släpper ner mjölken om det är där det blivit fel. Har ingen aning om det är några biverkningar på den sprutan som gör att man undviker den om inte kan det ju vara värt att prova att ge henne den. Ring vet och fråga.

Tipsar återigen om apotekets förträffliga bröstpump (röret) om du inte har en sådan, jätteenkel att mjölka med.

Mjölkstockning?
Behandlas med hormon för att släppa ner mjölken. Hipracin exvis.
Ju stinnare juvren blir desto mindre mjölk kommer hon släppa ner.
Därför är det viktigt att snabbt bryta den onda cirkeln.
Lycka till!

Mjölkstockning?
Behandlas med hormon för att släppa ner mjölken. Hipracin exvis.
Ju stinnare juvren blir desto mindre mjölk kommer hon släppa ner.
Därför är det viktigt att snabbt bryta den onda cirkeln.
Lycka till!

Precis....ring veterinären och gör detta direkt

Tack för alla svar. Ska uppdatera lite nu om vad som hänt under dagen.

Fölis såg väl ut att vara skapligt pigg efter omständigheterna under förmiddan men fick fortfarande för lite mjölk. Ingen temp. Inte heller stoet hade någon temp. Fick tag i mjölkersättning hos en bekant men han bara vägrade att ta flaskan. Fick ur några få droppar mjölk men han vägrade flaskan då med. I samma veva kom veterinären igen eftersom jag pratat med denna tidigare på morgonen angående stoet.
Vet höll med om att juvret är enormt och att hon borde ha mjölk men som sagt det är ju ingen garanti. Vi provade att spruta henne med hormon för att hon skulle släppa till mjölken bättre. Vet försökte mjölka ur henne men med lika dåligt resultat som för oss. Mjölken såg dock bra ut så inga funderingar kring mastit eller annat problem. Fölet diade, det kom lite mer efter sprutan än innan men absolut inte tillräckligt, han ger upp, stampar med benen en stund och går o lägger sig istället. Så håller han på hela tiden.
Funderade på att sätta honom på dropp igen men det var ett gränsfall och vet tyckte vi kunde låta bli. Kunde åka ut senare om det skulle bli aktuellt (vi var tvungna att ta bort katetern eftersom den vridit sig).

Tanken slår veterinären då att om han har ont i magen (magsår/katarr är ju vanligt) så slutar han dricka innan han är klar. När stoet då aldrig får juvret tömt så minskar också mjölkproduktionen. Skulle jag ge mjölkersättning så blir följden att han diar mindre och då lär hon ju också få mindre mjölk... och något flaskbarn vill jag helst undvika om jag kan.

Han får en klyx så han bajsar ordentligt och senare en medicin för magproblemen. Stoet sprutas m hormon varje timme í början och fölet ska han sin medicin tre gånger per dag. Efter första medicineringen så äter han mycket lugnare, ger sig mer tid och det verkar faktsikt också komma mera mjölk. Vid 17-tiden var han jättepigg och hade riktiga utbrott i boxen så jag valde att släppa ut dem i hagen en stund. Jösses vad han sprang. Och var jätteglad!

Ikväll har han ätit i omgångar, han får inte i sig allt varje gång men han är ihärdig och kämpar på. Han är bättre i slemhinnorna nu och visar inga tecken på uttorkning. Verkar heller inte lika irriterad.
Jag tycker det ser klart lovande ut nu och jag hoppas att hon får fart på mjölkproduktionen så han får äta ordentligt.

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 031
Senast: Ketrawzc
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 104
Senast: Snurrfian
·
Avel Asså jag behöver hjälp😰 Jag fick hem ett 4 årigt sto för tre månader sedan. Dom som importerade henne från Frankrike fem dagar innan vi...
Svar
16
· Visningar
3 223
Senast: Moa092
·
Gravid - 1år Det är verkligen kris här, tacksam för alla råd. Hör jag en till som babblar om att det sprutar mjölk ur brösten klöser jag ögonen ur...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 086
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Intressanta uppfostringsmetoder?
  • Uppdateringstråd 30