Problem med brunn!

Centaur

Trådstartare
Vi har alltid haft väldigt gott om vatten i vår brunn, och i 100 år så har det funnits vatten där trots torka. När alla andra brunnar i närheten torkade ut så kom folk hit och hämtade vatten.

Men nu är det plötsligt väldigt lite vatten. :crazy:

Vi använder såklart mkt vatten till hästarna, men det har aldrig varit några problem i de 5 åren vi bott här. Så varför nu? Vad kan det bero på? Det har varit väldigt torrt senaste veckorna, kan det påverka tillflödet? Kan en källa "ta slut" och torka ut?

:confused:

Sv: Problem med brunn!

Brunnar kan sina av olika orsaker. Lågt grundvatten är en och kanske någon annan har borrat en djupare brunn som torrlägger er.
Jag vet när jag bodde några kilometer från ett sockerbruk så försvann vårt vatten så fort de satte igång med betorna på hösten. För de hade helt enkelt en djupare borra så att de tömde de grundare brunnarna i grannskapet. Det var så illa att vi fick ha brandkåren att köra ut med vatten och fylla på brunnarna på kommunens bekostnad.

Här där vi bor nu har tidigare varit lite ont om vatten när det varit väldigt torrt ute. Men det har inte varit värre än att det räckt till det vi behövt. Men för ca fem år sedan sjönk grundvattnet så mycket att brunnen blev helt torr på sommaren. Så vi har grävt en ny brunn som håller året runt. den gamla är kvar men blir torr på sommaren numera.

Samma sak hände oss för ett par år sedan, 2005. De äldre i byn berättade att vår bunn aldrig tidigare sinat utan varit dit folk gick för att hämta vatten i torktider. Konstigt nog så sinade inte grannens brunn, den har gjort det tidigare. Vi la en slang från grannen och över till vår brunn, tankade över några kubikmeter vatten, sen var allt frid och fröjd. Sedan dess har vår brunn inte sinat igen. Vi vet inte varför den sinade och kommer nog aldrig få reda på det. Lycka till!

Tack för era svar!

Än så länge har vi vatten, frågan är hur länge det håller....

Det har byggts ett nytt hus i närheten (drygt 200 m från vår brunn), kan de ha "stulit" vårt vatten?

Ja den möjligheten finns. Troligen har man där istället för att gräva brunn som man gjorde förr borrat och borrat djup. Vilket då kan påverka vatten tillgången i er brunn.

De flyttade in nu i våras så det kan ju vara så. :crazy: Nu regnar det, får hoppas det blir mer än en liten skur och att vattennivån stiger.

Om det är pga den nya brunnen så blir väl vi tvungna att borra djupare också.

det kan ju även vara så att entreprenadarbeten (husgrund, väg, brunn) har gjort att den normala vattenådran som försörjt er brunn ändrat rikning.

Det är inte säkert att en borrad brunn påverkar grundvattendjupet i en grävd brunn eftersom vattnet då kommer från olika ställen i marken. I den grävda brunnen kommer grundvattnet från jordlagren, men i den borrade brunnen kommer grundvattnet från sprickor i berggrunden.

Sverige geologiska undersökning gör kartor över det aktuella grundvattennivåer i hela landet. De har även mer matnyttig information på sin hemsida om grundvatten.

http://www.sgu.se/sgu/sv/samhalle/grundvatten/index.html

Kika på SGUs hemsida (se länken i mitt förra inlägg), så kanske du får svar på dina vattenfrågor. Du kan även ringa och fråga om du har mer specifika saker som du undrar över, till exempel om den nya grannens vattenförbrukning kan påverka vattennivån i din brunn.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jo, jag ville ju öva på problemlösning när jag flyttade hit. Jag vet att jag sa det. Men jag tänkte mig nog mer problemlösning genom att...
Svar
3
· Visningar
875
Senast: svea
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 034
Senast: Anonymisten
·
Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
3 978
Senast: skiesabove
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 529
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix