Problem med baksele.

gulkiwi

Trådstartare
Jag får inte riktigt till det med bakselen jag har..

Remmarna som man ska fästa bakselen till skaklarna med är hur långa som helst, säkert runt en meter. Jag kan inte spänna fast dom i ringen på skakeln som är till för bakselen, så jag får spänna bakselen i ringen som skakelremmen egentligen ska sitta i.

Jag tycker inte att bakselen är speciellt stor, men själva ringarna där remmen till bakselen ska sitta i är nästan placerad vid ringen på skakeln där remmen ska fästas. Så jag är nu ute efter några korta remmar som jag kan sätta på bakselen i stället, men jag har inte hittat något bra ännu. Någon som har nåt tips? Jag hade ju kunnat köpt skakelremmar till det men dom är nog för klumpiga och grova.

Sv: Problem med baksele.

Jag har ett kort rem (typ hundhalsband) och en snabbkoppling.... (skothake från Biltema)

Vad har du för sele? Har du en sele med lös brösta så måste du sätta bakselen i skaklarna. Har du en sk ringsele (loksele eller bröstsele) så är det lättare att få det att fungerar om du sätter bakselen i ringen och inte i skakeln.

Jag får inte riktigt till det med bakselen jag har..

Remmarna som man ska fästa bakselen till skaklarna med är hur långa som helst, säkert runt en meter.

Har du en sk ringsele (loksele eller bröstsele) så är det lättare att få det att fungerar om du sätter bakselen i ringen och inte i skakeln.

Precis! det är därför remmarna är så långa ;)

Jag har en sele med lös brösta ja, och jag hade inte tänkt fästa bakselen någon annanstans än i ringarna som sitter på skaklarna.

Om du har en sele med lös brösta så måste du fästa bakselen i skaklarna för annars gör den ju ingen nytta alls.

Antingen får du göra fler hål i de remmar du har eller så får du fästa bakselen i skakelhållaren fäste. Tänk på att man vill ju att skakel skall pressas nedåt när hästen håller igen i bakselen så att pressen blir på ryggen istället för under magen. Sedan skall ju bakselens remmar bildar en rak "draglinje" till skakeln så att inte trycket kommer på korset. Trycket ska ju komma runt rumpan där hästen är starkast.

Ja, jag vet att dom ska fästas i skaklarna. Behövde tips på om någon vet vart man kan köpa små korta remmar eftersom dom remmar som finns till är på tok för långa och inte passar över huvud taget om dom ska fästas i rätt ring på skakeln.

Med loksele och höga skakelfästen (alltså skakeln fäst uppe på uppehållsremmen istället för med seltunga i ringen) så bromsar inte bakselen korrekt om den är fäst i ringen. Däckeln trycks då fram av vagnens tyngd.

Då får man helt enkelt skaffa sig en kortare rem så att den passar med öglan på skakeln. Kanske korta den remmen man har och göra fler hål.

Snabbfäste + kortare (regelbar) rem är förstås det som gör anspänning enklast.

Har fortfarande ingen loksele och det går fortfarande inte att använda remmen som hör till bakselen om man ska fästa bakselen på ett korrekt sätt.

Närmaste selmakare kan göra remmar åt dig. Har du inte kontakt med någon i närheten, så vet säkert folk här på forumet om någon nära dig. Vet en bra i närheten av mig, som gjort både den ena och andra fiffiga lösningen åt mig, men det är nog lite väl långt från dig.

Det blir ju ungefär samma problem oavsett loksele eller bröstsele med lös brösta.

Gör så här för att få fram (eller beställa) en lagom lång rem: mät upp det ungefärliga avståndet mellan spännet på bakselen och skakelöglan när hästen står förspänd (i drag, inte broms) med bakselen i lagom läge runt rumpan.
Mät upp original remmens bredd (så att den nya remmen kan användas i befintligt spänne). Om (bak)selens konstruktion är sådan så att man sätter remmen dubbelt i spännet så beställer du bara två remmar, med rätt bredd och många hål, som är dubbelt så långa som avståndet mellan spänne och bakseleögla. Detta blir "snurra genom hålet" remmar. Vill du använda snabbfäste (mycket fiffigt!) så skaffa snabbfästet (skothake av lämplig typ) först, då blir det lättare att beställa rätt typ och längd på remmen.

Lycka till!

Tänkte försöka hitta något annat alternativ än det med tanke på kostnaden, men det verkar ju gå sådär. Får nog gå en läderkurs snart så att man kan fixa så pass enkla grejer själv. :) Tack ändå!

Om du bara ska beställa "snurr-remmar", eller en remmar som läggs dubbla med ett snabbfäste påträtt, så behöver dom inte sys, bara ha lagom mått och ett antal hål. Sådana remmar blir inte speciellt svåra för selmakaren att fixa till. Skulle gissa att det kostar 100-300 kronor för två remmar beroende på längd/bredd/tjocklek. Om ett snabbfäste ska sys fast, något spänne monteras etc blir det såklart dyrare. Om det råkar vara så att din bakseles mått i lädertjocklek, bredd, längd och evt spänne passar ihop med något standardrem för annat ändamål, är ju svårt att säga, men leta bland skakelremmar, hundhalsband m.m. så kanske du hittar något.

Hundhalsband i läder kan du köpa, finns att få tag på billigt och i de flesta sörre affärer, här finns det t.o.m på ica.

Varför klipper du inte bara helt enkelt av remmarna till den längd du vill ha? Dessa remmar brukar ju alltid vara enkla och inte dubbelsydda, så de går bra att ta av själv.

Varför klipper du inte bara helt enkelt av remmarna till den längd du vill ha? Dessa remmar brukar ju alltid vara enkla och inte dubbelsydda, så de går bra att ta av själv.
Jag tänkte samma sak. Det är ju enklare att korta en rem som är för lång än tvärt om. :)

Mina remmar till bakselen är lite för långa, men genom att dra dem ett varv extra runt skakeln så blir det bra.

Det hade kunnat funkat men dom är dubbla i ena änden och då går det inte att få dom tillräckligt korta.. Men jag kanske ska kolla det igen om det funkar om man snurrar dom två varv runt skakeln, det är nog på gränsen.

Hmmm,
Om det var jag så skulle jag inte kapa ett rem - man alltid har användning för dem och hundhalsband el.dyl är inte dyra.
Jag skulle inte heller snurra ett långt rem runt skackeln. Rätt som det är vill du ha bort det snabbt...:eek:
Nej! korta rem och snabbkopplingar, tycker jag, och behåller de långa till en annan dag. ;)

*KL*

Ni som har snabbfästen och korta remmar, har ni någon bild på detta? Det lät ju jätte fíffigt då jag också har en baksele med enormt långa remmar som behöver en smart lösning.

/Madde

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 705
Senast: Anonymisten
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 244
Senast: Red_Chili
·
Övr. Katt Så jag har ett fritidshus på landsbygden och en katt som inte är så väl anpassad till livet i utomhus. Men hon är ändå väldigt nyfiken...
2
Svar
23
· Visningar
1 231
Senast: GoLightly
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 183
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar