Problem med att vara själv hemma mm

Illuzter

Trådstartare
Har en shäferhanne på 11 mån som jag har två problem med.

För det första: Han tycker inte om att vara ensam hemma, han river med framtassarna på dörren, tuggar sönder saker osv. Dock är han aldrig helt själv utan har alltid sällskap av våra två andra hundar.

För det andra: När han var liten bet våra två hundar honom och sen dess är han väldigt rädd för andra hundar när han möter el ser de. Men istället för att gömma sig har han kommit framtill att anfall är bästa försvar och så fort han ser en hund skäller han som bara den. han går aldrig till attack men skrämmer både hundar och ägare. Han kan se en hund när han åker bil och bli skogstokig.

Skulle bli jätte tacksam om nån har några tips på hur jag kan få honom att sluta med detta.

//Olivia

Sv: Problem med att vara själv hemma mm

Se till att han har ett begränsat utrymme när han är själv hemma. Bur eller mindre rum med säng och vatten där hunden kan finna ro.

Vad det gäller anfall som bästa försvar mot andra hundar, så är det en ledarskapsfråga. Det är du som ledare som ska drabba samman med mötande hundar, det är inte hundens uppgift.

Ta hjälp av en br. hundsklubb, eller öva själv.

När du möter en hund, känn att du själv är helt avslappnad, parkera din hund brevid dig och se till att den sitter kvar medans den andre hunden passerar. Så fort din hund så mycket som tänker resa sig, så korrigerar du, med ett snärt i kopplet och kommenderar "sitt". Ditt fokus ska vara på din hund, inte den ni möter.

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 357
Senast: Acto
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 454
Senast: Trassel12
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 099
Senast: Liran
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 673
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V