Problem med att komma ihåg banan! :s

S

Sofia-J

Jag behöver verkligen hjälp, jag har verkligen svårt att komma i håg banor, när jag ska tävla i hoppning! :o Då menar jag på lokalnivå! Jag har ganska bra minne för övrigt, men på tävling så blir jag så himla nervös! Skulle bli jätte tacksam för några bra tips! :angel:

Sv: Problem med att komma ihåg banan! :s

Jag brukade ha jättesvårt för att komma ihåg banan när jag var mindre och precis hade börjat tävla. Men det löste vi såhär:

Mamma gick alltid banan med mig och efter så repeterade vi såhär 1an- båvitt, 2an tyskt plank, 3an gul oxer, 4an kexchocklad osv... Funkar jättebra. Repetera tills du kan det utantill. :) Och låt bli att prata när du går banan. Behöver du taktiksnack kan man gå en gång till.. :smirk:

Jag brukar ha lättare att se på banskissen. Först studerar jag den nog, sedan banan. Då kan jag den efter bara några sekunder.

Kan tänka mig att nervositet kan slå käppar i hjulet också :) Nu vet ju inte jag hur mycket du tävlat, men ju fler tävlingar - desto bättre rutiner - desto lugnare blir man. Annars så är det en jättebra idé att först kolla banskissen, och sen hitta på ett system som funkar för just en själv. (Som exempel, att göra bokstäverna i ridhuset till en ramsa, fast med hinder då såklart!)

Jag kollar banskissen, går banan och ställer mig sedan med ryggen mot och ser framför mig hur jag rider den. På så sätt kan jag kolla hur alla hinder ser ut samt exakt vilka svängar som ska tas på vilket sätt.
Oavsett hur nervös jag blir sen och hur mycket jag tror att jag glömt banan så sitter den. Vissa banor kan jag komma ihåg flera år efteråt. :o

Jag kollar alltid banskisser först, sen går jag banan en gång. går exakt de vägar jag ska rida, inga genvägar! ( ex tar ut i hörnen ordentligt osv ) sedan vänder jag mej om och ser mej själv i tanken rida banan o sen går ja den igen :P den brukar fungera för mej .

jagbrkar eftar varje hinder jag går kolla alt som jag gått (hoppas du förstog hur jag menade :crazy: ) har glömt banan flera gånger och hoppat fel hinder eller lagt en volt men ju mer du tävlar ju bättre kommer du oftast håg banan;);)

Om möjligheten finns- kolla på några andra som rider banan! :)
Detta är ju lite tajt innan man startar, men kanske hjälper lite iaf...O så naturligtvis gå banan, titta på banskissen o repetera,repetera o repetera innan.

Lycka Till! :)

Brukar ha super svårt att kunna den genom att bara kolla på banskissen. Eftersom den brukar sitta åt "fel" håll. Svårt att tänka sig den på banan. Haha , fast vi är ju olika.

Memorera banan i luften med ett finger, blunda och tänk dig igenom banan, det funkar alltid för mig. : )

"döp" alla hinder, typ "polkagrisen" "getingen" och sånt :) det funkar skitbra för mig :)

Jag har läst och hört väldigt mkt att man ska gå banan flera gånger ända tills du kommer ihåg den! Det kan vara bra att se en annan ryttare som rider innan dig rida banan om hon/han rider rätt då annars så får du hjälp av någon som vet banan som du kan fråga! :)
Det är väldigt bra att gå banan själv ca 1-3 ggr eller mera gånger!
Lycka till! :D:

Liknande trådar

Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 873
Senast: Ajda
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 116
Senast: zarmino
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 781
Senast: Lavinia
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 418

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka