Problem med att gå i form

M

Martiniq

Hur får jag min 8åring att gå i form i trav? Jag har inga problem att få honom i trav men så fort jag tar lite i tyglarna så lyfter han huvudet och börjar tölta. När han travar nu blir han väldigt lång och han har svårt för att hålla kort trav. Han är väldigt mjuk och fin i munnen och går fint i form i skritt. Kanske blir det svårt eftersom han är riden på "isländskt vis" så länge - men går det att lära om honom?

Tack!:)

Sv: Problem med att gå i form

Det problemet du beskriver hade jag med min förra Islandshäst.
Hon kunde inte trava om man höll det minsta i tyglarna:crazy::angel:
Men vi tränade mkt på att "få ha kontakt" med munnen även i traven, det handlar om att dom inte fått lära sig att trava med stöd i tygeln,tror det handlar mkt om hästens balans med.

Trava över bommar både på marken och så småningom upphöjda är bra för att träna traven.
Beröm hästen så fort den travar minsta lilla steg med kontakt.

Lycka till.:)

Visst går det att få hästen i form även i trav och tölt. Men det tar tid. Och det är tålamodskrävande.Min häst var 12 år när jag köpte henne. Hon var likadan som din är nu. "Islandsriden" och hög form med en grym underhals. Hon har visserligen en stark trav, men det gick bara att trava på lång tygel i lätt sits. Min häst är 17 nu och först nu kan hon gå skapligt i form i alla fyra gångarterna, och underhalsen är borta. Jag har skyndat väldigt långsamt.:angel: Vilket en del har lite roligt åt. Men jag har inte bråttom.
Det handlar om att få hästen i balans i traven. Och styrka i ryggen och bakdelen.
Jag började med att i lätt sits bara lufsa på i trav på en volt. Jag stod i lätt sits och försökte försiktigt att ställa hästen innåt med tygeln och drev med innerskänkel. Succesivt kunde jag sen plocka till mig tygeln, men fortfarande stod jag i lätt sits. När hästen sen var i balans satt jag mig mer och mer i sadeln. Jag varvade paddock med mycket klättring för att bygga ryggmuskler. Även tömkörning och löslongering över cavalletti är superbra för ryggmuskler och balansen.
Nu kan jag sätta igång under nersittning i trav "på tygeln". :)
Som sagt det tar tid. Och träningen att behålla musklerna måste ju hela tiden fortsätta.

Visst går det att få hästen i form även i trav och tölt. Men det tar tid. Och det är tålamodskrävande.Min häst var 12 år när jag köpte henne. Hon var likadan som din är nu. "Islandsriden" och hög form med en grym underhals. Hon har visserligen en stark trav, men det gick bara att trava på lång tygel i lätt sits. Min häst är 17 nu och först nu kan hon gå skapligt i form i alla fyra gångarterna, och underhalsen är borta. Jag har skyndat väldigt långsamt.:angel: Vilket en del har lite roligt åt. Men jag har inte bråttom.
Det handlar om att få hästen i balans i traven. Och styrka i ryggen och bakdelen.
Jag började med att i lätt sits bara lufsa på i trav på en volt. Jag stod i lätt sits och försökte försiktigt att ställa hästen innåt med tygeln och drev med innerskänkel. Succesivt kunde jag sen plocka till mig tygeln, men fortfarande stod jag i lätt sits. När hästen sen var i balans satt jag mig mer och mer i sadeln. Jag varvade paddock med mycket klättring för att bygga ryggmuskler. Även tömkörning och löslongering över cavalletti är superbra för ryggmuskler och balansen.
Nu kan jag sätta igång under nersittning i trav "på tygeln". :)
Som sagt det tar tid. Och träningen att behålla musklerna måste ju hela tiden fortsätta.

Sitter du ner i traven hela tiden då när hästen går i form? Upplever på Gauti att han tar mer åt form hållet då jag sitter ner i sadeln, kanske stör han mindre då.

Ge honom en chans att bygga upp sin styrka. Formen kommer ur bakdelen, ur bukmuskulaturen och ryggen. Ifall hästen är tillräckligt stark kommer den att kunna gå i form.

Däremot är det ibland svårt att kunna rida trav med kontakt i tygeln på en islandshäst. Det får man träna i små små steg, lära sig att visa takten med röst, säte och evenuellt lättridning. Styrkan spelar stor roll här med.

Jag hade det problemet med min, det tog nog ett och ett halv år innan han var stark nog och jag var tydlig nog så att han förstod.

OA

Jag försöker sitta ner, men lättar lite om hon kastar upp huvudet. Men för det mesta räcker det att jag driver lite kraftigare för inre skänkel och ställer/böjer lite extra, samtidigt som man får fånga upp med ytter tygel.
För tillfället har vi tappat all takt i traven på volten. Det blir fyrtakt och en blandning av det mesta. På rakt spår och ute på vägarna funkar det bra. Men då går hon ju i lite friare form och jag rider för det mesta lätt när jag travar ute.
Så jag har backat lite i träningen för hitta traven igen. Tömkör bl a. Ett knep som jag kom på, är att börja med tölten, det tycker hon är jobbigt och ber om trav. Töltar hon på bra, så får hon traven som belöning. Då kommer också takten riktigt.

Jag försöker sitta ner, men lättar lite om hon kastar upp huvudet. Men för det mesta räcker det att jag driver lite kraftigare för inre skänkel och ställer/böjer lite extra, samtidigt som man får fånga upp med ytter tygel.
För tillfället har vi tappat all takt i traven på volten. Det blir fyrtakt och en blandning av det mesta. På rakt spår och ute på vägarna funkar det bra. Men då går hon ju i lite friare form och jag rider för det mesta lätt när jag travar ute.
Så jag har backat lite i träningen för hitta traven igen. Tömkör bl a. Ett knep som jag kom på, är att börja med tölten, det tycker hon är jobbigt och ber om trav. Töltar hon på bra, så får hon traven som belöning. Då kommer också takten riktigt.

Ja, Gauti är heller ingen hejare på att trava på volt. Men det krävs ju rätt mycket styrka för det. Han är femgångare och har svårt att trava, samt galoppera på mindre ytor. Men ute funkar det bra och på fyrkantsspåret.

Gauti brukar också få trav som belöning, för den är ju lite friare för honom.

Jag har tränat islandshästar på Island i 10 månader och dom flesta som alla kallar det "islandsridna" är pga av deras temprament. Jag tränade mina träningshästar som bara slängde upp huvudet i tölt varje gång jag tog tyglarna genom att träna traven så den blev starkare. Antingen ycker häste det är svårt att trava och kommer undan genom att börja tölta.
Longera din häst så dess sidor blir starka och rid sedan trav och plocka upp tyglarna lite i taget, det här händer inte över en vecka utan det kommer ta et tag. Du måste känna hur mycket du kan plocka tygeln. Ha alltid ett lätt tryck och sitt tungt framåtlutad lite som en säck potatis i sadeln. jätteviktigt att vara framåtlutad. Det gör att hästen får det svårare att tölta. Pröva också att rida kort trav utan någon press på att gå ner på tygeln.

Jag tror att det här kan fungera om man bara ar det försiktigt och inte hoppas på allt förstora förändringar på en gång.
Det fungerar för mig:banana:

Lycka till!!

Jag har exakt samma problem! Det är så drygt! :crazy:
Det jag har gjort när det fungerat är att jag har ridit med halsförlängare så han söker sig neråt. Då kan jag ha stöd på tygeln. Efter det har jag lossat "snodden" och då har det gått med stöd! Helt otroligt skönt :)

Påtal om traven (förlåt om jag trådkapar nu!) hur gör man för att träna upp svävet?? :crazy:

MIn är 18 och jag har hållit på i 5 år med att bygga upp styrka och bärighet och att det ska komma bakifrån, inte ta i tygeln-form-nu-går-jag -på tygeln.
Jag red i lätt sits i 3 år för att senare smyga ner baken i sadeln och nu kan jag rida nersutten trav med "stöd" på tygeln. Dvs lite kortare än lång tygel.
Man kan säkert korta ner den tiden men jag vill att det ska sitta i ryggmärgen på honom, men det är klart man får underhålla.

TILL KOLBEINN
Stöd på tygeln vill ingen av oss ha, han bara drar ner huvet i backen om jag försöker. En lätt kontakt räcker. Han får allt hålla sin balans själv, jag har nog med min. Men det finns säkert hästar som måste ha stöd, men inte min.

Påtal om traven (förlåt om jag trådkapar nu!) hur gör man för att träna upp svävet??

Cavaletti är bra, och sedan kan man höja upp cavalletin(upphöjda bommar)det är jättebra!!

MIn är 18 och jag har hållit på i 5 år med att bygga upp styrka och bärighet och att det ska komma bakifrån, inte ta i tygeln-form-nu-går-jag -på tygeln.
Jag red i lätt sits i 3 år för att senare smyga ner baken i sadeln och nu kan jag rida nersutten trav med "stöd" på tygeln. Dvs lite kortare än lång tygel.
Man kan säkert korta ner den tiden men jag vill att det ska sitta i ryggmärgen på honom, men det är klart man får underhålla.QUOTE]

Håller helt med dig. Jag skyndar också långsamt. Jag har hållt på lika länge som dig, och vi är fortfarande långt ifrån färdiga. Gjorde som du, stod i lätt sits i flera år och smög mig ner i sadeln. Nu blir det bara ibland som jag behöver lätta i sitsen.
Det sista året så har jag ridit regelbundet för en jättebra tränare. H*n är inne på samma linje som jag, att skynda långsamt, men kommit med lite mer tips hur jag kan hjälpa hästen. Eller rättare sagt, hur jag ska göra för att hästen ska förstå mig. Vi har gjort fler framsteg det sista året än vad vi gjorde de första fyra, när jag tränade själv.

Till TS: Sök upp en duktig tränare som du trivs med. Det kan vara svårt att fixa detta själv om man inte har så mycket erfarenhet.

Har en sjuaring som ocksa har haft svart för att trava i form. Han ville da alltid tölta och han har lätt för tölten. Tränar nu mycket trav pa langa tyglar pa böjd spar, bade i skogen och pa banan. När han slappnar av och hittar balansen, försöker jag försiktigt att ta "kontakt med munnen". Ofta svarar han da lätt med att ge efter. Da berömmer jag honom och försöker halla kontakten. Om han försöker tölta, släpper jag tyglarna lite igen och lätta pa sitsen. Da hittar han traven igen och vi börjar om fran början. Nu börjar det bli bättre och bättre och jag kan travar honom med lätt eftergift i trav lite längre än tidigare. Men jag haller med alla som skriver att det tar mycket tid. Ge hästen mycket tid att hitta sin egen balans och att fa styrka och kunna använda bakdelen. Sedan kommer formen av sig själv efter ett tag. :smirk:

Lycka till!

Hej

Mitt tips är att jobba väldigt mkt med öppna/slutna, hade samma problem men det löste sig efter ett tag av volt jobbande. Jag tränade för Hinrik Sigurdsson och han sa oxå att va inte rädd för att hästen överböjer sig för det man ska satsa på är att få dom i en så låg och lång form som möjligt. Sen ska man ju inte alltid överböja men till att börja med så kan det vara bra så att inte hästen går och spänner sig. Ju mer hästen böjer huvudet desto lägre blir formen.

Lycka till :)

Vore jag du, skulle jag ta kontakt med en riktigt duktig och noggrann dressyrtränare på vanlig häst. Man behöver mjukgörande i sidorna under lång tid, och hästen behöver träna sig att hålla sin egen balans på böjda spår. Vanlig grundridning dressyr alltså. Det tar lite tid för dem att bygga de musklerna och få balansen som behövs. Men värt arbetet :)

Som sagt!; Jag har hört att träning över bommar brukar oftast hjälpa, men det är ju som så att det tar tid.. Men lycka till iaf =D

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
5 958
Hundhälsa 2 år gammal, HD A. I väldigt god kondition och välmusklad. Alltid betraktats som "lite klumpete", och var svår att lägga rakt vid...
Svar
18
· Visningar
1 107
Senast: AraSlei
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 562
Senast: Ceta
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 321
Senast: lirco11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård