Visst går det att få hästen i form även i trav och tölt. Men det tar tid. Och det är tålamodskrävande.Min häst var 12 år när jag köpte henne. Hon var likadan som din är nu. "Islandsriden" och hög form med en grym underhals. Hon har visserligen en stark trav, men det gick bara att trava på lång tygel i lätt sits. Min häst är 17 nu och först nu kan hon gå skapligt i form i alla fyra gångarterna, och underhalsen är borta. Jag har skyndat väldigt långsamt.
Vilket en del har lite roligt åt. Men jag har inte bråttom.
Det handlar om att få hästen i balans i traven. Och styrka i ryggen och bakdelen.
Jag började med att i lätt sits bara lufsa på i trav på en volt. Jag stod i lätt sits och försökte försiktigt att ställa hästen innåt med tygeln och drev med innerskänkel. Succesivt kunde jag sen plocka till mig tygeln, men fortfarande stod jag i lätt sits. När hästen sen var i balans satt jag mig mer och mer i sadeln. Jag varvade paddock med mycket klättring för att bygga ryggmuskler. Även tömkörning och löslongering över cavalletti är superbra för ryggmuskler och balansen.
Nu kan jag sätta igång under nersittning i trav "på tygeln".
Som sagt det tar tid. Och träningen att behålla musklerna måste ju hela tiden fortsätta.