Problem med aggresiv hund

Satis

Trådstartare
Jag har en 2,5årig Golden/Rottweilerblandning som jag tog över för inte så länge sedan. Han är lydig när jag har honom lös, när jag rider, när jag har honom i koppel, däremot blir han väldigt aggressiv och gör utfall när vi möter andra hundar. Jag tror att han vaktar mig.

Jag har försökt att ryta till, få honom att sätta sig ner och rycka i kopplet..men det hjälper inte. Jag har bokat in oss på privatträningskurs för en duktig tränare...men det dröjer ju en tid innan vi kommer igång. Har ni några tips att ge? Kan det vara idé att kastrera eller är det "försent"?

Sv: Problem med aggresiv hund

Vad skulle det lösa med att kastrera? Hunden blir inte med automatik "snäll" då den blir kastrerad. När han reagerar - fortsätt gå och gör vad du kan för att visa att det inte är farligt och att du har koll på situationen. Jag tror precis som du att det KAN vara så att den vaktar dig men samtidigt är det ju svårt att svara när man inte varit med.

Jag läste att hanhundar kan bli mindre revirtänkande och testa mindre om de blir kastrerade, därav min tanke.

I och för sig sant men det är långt ifrån alla som fungerar så. Avled med annat tror jag mer på men som sagt har ju inte varit med. ta med en godbit eller en leksak och använd den för att ta uppmärksamheten från det som han reagerar på kan också vara värt ett försök. Kolla av på vilket avstånd som han börjar reagera, ha koll på vad ni möter och avled innan ni kommer så nära att han reagerar. (Fick själv göra så med en hane som fick problem med andra mötande hundar efter det att han blivit påhoppad några gånger)

Kan vara värt att kolla upp om hunden har ont.

Vet en hane som var likadan och han hade skador i ryggen som gjorde att när kopplet var på och spändes så gjorde det ont och han kopplade det till hunden de mötte och ville då anfalla den.

Jag läste att hanhundar kan bli mindre revirtänkande och testa mindre om de blir kastrerade, därav min tanke.

Det har då inte min blivit;) Har en Rottweiler och han stämmer inte in på nått av de saker som ska stämma överrens med kastrering. (om man frågar veterinären)

Tex:
-Han går inte upp i vikt
-Är inte lugnare
-Bryr sig fortfarande om löpande tikar, om han får tillåtelse.

Så nej jag tror inte det hjälper med kastrering. Har du testar DogWalk? Dvs letat upp en grupp med människor som oxå behöver träna sina hundar. Vi har börjat med det och går i en grupp om 10-15 hundar varje veckan. Min har problem med små hundar:/ så det tränar vi på! (blev biten av min brors dvärg pincher)

Jag kastrerade min gamla rottishanne lite av samma orsaker som du skriver och det gjorde ingen skillnad, mest i vårt fall för att beteenden var befäst och hormonerna gjorde ingen skillnad längre.

Nu i efterhand upplevera jag att min hund agerade som din i situationer med andra hanhundar för att han litade inte på att jag kunde styra upp situationen, så han tyckte att "anfall var bästa försvar".

Det som händer när du rycker i kopplet och ryter i till honom är att du förstärker hans beteende, dvs "jag de är farliga, kom igen så tar vi dem tillsammans". Det är bättre som någon här ovanför skrev att försöka avleda med godis/leksak/lydnad och helt enkelt gå åt ett annat håll där det är möjligt.

Lycka till med träningen!

Skrik inte åt hunden när den gör så då tror den att du hjälper till att gapa åt den andra hunden. Sätt den ner när den andra hunden är långt bort o låt den passera (gärna på avstånd de första gångerna) medans du avleder hans intresse med godis leksak odyl under tiden.

Lycka till.

Ett tips kan vara att gå in på you tube o kolla Fredrik Steen när han lär en valp att ignorera förbipasserande hundar. Men i ditt fall skulle jag sätta ner den tills du känner att DU kontrollerar situationen. Samt locka med något den tycker om.

Det kan även bli värre när man kastrerar. H*n kan ha ont, så kolla det först.

Ont har han inte. Jag fick tipset att ta tag i han ordentligt i örat så att han kommer av sig och säga sch. Detta funkade jättebra, han lyssnade på mig och satt ner hela tiden utan att morra eller skälla.

Nu har jag bokat in oss för hundpromenad tillsammans med andra om 2v, blir ett bra test. Privatträningen blir imorgon så hoppas vi lär oss mer då.

Ont har han inte. Jag fick tipset att ta tag i han ordentligt i örat så att han kommer av sig och säga sch. Detta funkade jättebra, han lyssnade på mig och satt ner hela tiden utan att morra eller skälla.

Nu har jag bokat in oss för hundpromenad tillsammans med andra om 2v, blir ett bra test. Privatträningen blir imorgon så hoppas vi lär oss mer då.

Vi får väl hoppas att privattränaren inte har försett sig på CM som din tipsare verkar ha gjort.
Finns ingen anledning att tillfoga hunden smärta genom att vrida om örat på den.

Vet du öht vad skvallerträning är för något?

Vi har en dvd med hundcoachen fredrik steen och i flera avsnitt hjälper han till med liknande problem.
Svårt att förklara allt här, bättre om du själv skaffar dvdn och tittar.

Men kort så handlar det om ledarskap och kommunikation.

Kan du deffiniera ledarskap?
Begreppet har en tendens att ha lika många betydelser som de som använder det är till antalet.

I det här fallet handlar det väl om att hunden ska kunna lita på att hans ledare har kontroll över situationen = ingen anledning för hunden att gå på mötande hundar.

Men som sagt, jag tänker inte gå in på vad hundcoachen säger utan rekommenderar ts att hon själv tittar på dvdn. Annars blir det lätt missförstånd.

Nu frågade jag inte efter vad FS´s deffinition utav ledarskap, utan din, det är du som använder begreppet, altså borde du kunna redogöra för vad du menar?

Själv är jag ganska förtjust i denna:
http://www.dogma.nu/artiklar/flockbildning-och-ledarskap
Passa på att läsa den här samtidigt:
http://www.dogma.nu/artiklar/den-missuppfattade-dominansen

Bra beskrivning av skvallerträning för de som är för lata för att googla:
http://profiler.aktivhund.se/Laine/Skvallerträning-b3113.aspx

Jag vet inte varför min definition av ledarskap är relevant. Jag beskrev kort för ts att det enligt FS handlade om ledarskap och kommunikation och sade även att jag tyckte att hon skulle se filmen för att förstå vad som menas.

Men eftersom du verkar tycka att det är viktigt så.. En god ledare är enligt mig ödmjuk, lyhörd, rättvis och bestämd. Gäller oavsett om vi pratar djur eller människa. Jag kopplar det inte till dominans och aggressivitet som man gör i din artikel.
Med ett gott ledarskap kan din hund finna trygghet hos dig. Jag tror på att man ska ha fasta regler, ingen mår bra av oregelbundenhet eller att saker inte görs konsekvent.

Det var det jag kunde formulera så här, utan att fundera över saken..

Snälla du, dra inte vovven i örat:crazy:. Skvallerträning är ett jättebra alernativ!

Det är viktigt att din hund kan lita på dig, du fixar det här med hundmöten, hunden behöver inte bry sig. Att avleda kan vara bra, låt hunden koncentrera sig på en uppgift, så kan du belöna när det blir rätt!

Lycka till!

Heja Vallhund! :bow:

Förutom skvaller kan jag tipsa om denna, som handlar exakt om ditt problem:

FEISTY FIDO - HELP FOR THE LEASH REACTIVE DOG,
by Patricia McConnell and Karen London

En liten bok, visseligen på engelska men lättförstålig, som handlar just om hundar som är koppel-aggressiva.

Handlar självklart inte om att vrida om några öron eller liknande.

Nu har jag varit på kursen. Lärde mig att jag ska dra han i örat/rycka till ordentligt i kopplet så fort han tittar på den andra hunden, sen ska jag avleda honom fort som sjutton och då ska han få sin belöning.

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att... 2
Svar
38
· Visningar
5 821
Senast: Liran
·
Övr. Hund Sen jag flyttade ut på landet har jag blivit väldigt hundsugen igen. Det som hållit mig från att skaffa hund är att min katt inte klarar... 2 3
Svar
57
· Visningar
4 835
Senast: Liten
·
Hundhälsa Jag har hand om en väninnas hund medan hon själv är utomlands. Hunden i fråga är en chihuahua, 5 år gammal. Har själv en ettårig... 2
Svar
23
· Visningar
4 176
Senast: Nirvana
·
Övr. Hund Jag har en shetland sheepdog på dryga året, hon har sen hon kom till mig som 8 veckors valp alltid haft väldigt svårt för andra hundar...
Svar
16
· Visningar
2 488
Senast: Monstermom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka