Problem med aggresiv hund

Sv: Problem med aggresiv hund

Nej, vad är det för förlegade träningsmetoder:confused: Byt instruktör..

Låter som en märklig metod att lära ut på en kurs...

Visst inser du att om du utför den handlingen lika gärna kan ÖKA hundens aggression som minska den?!

Sannorlikheten att hunden kopplar hundmöte = smärta/obehag är för mej BETYDLIGT större än att hunden kopplar hundmöte = smärta/obehag = tag kontakt med matte = belöning...

Har du inga vänner med balanserade hundar som du kan öva tillsammans med på ett mer genomtänkt vis?

/Swat

Nu har jag varit på kursen. Lärde mig att jag ska dra han i örat/rycka till ordentligt i kopplet så fort han tittar på den andra hunden, sen ska jag avleda honom fort som sjutton och då ska han få sin belöning.

Låter som en högst olämplig metod.

Lärde mig denna metod av en av sveriges bästa hundinstruktörer. Han menade på att det ska vara förbjudet för hunden att ens titta åt en annan hunds håll som inte ingår i vår flock.

Att vara snabb med att avleda är för att vår hund inte klarar längre hundmöten. Jag vet inte hur ni tolkar "dra i örat", det verkar som ni tror att jag vrider och drar hårt som tusan. Jag tar tag i honom, tillräckligt mycket för att han ska sluta titta på den andra hunden, sen springer jag iväg åt ett annat håll med honom och han får mat.

Allt eftersom ska vi träna på att öka på tiden som vår hund är nära en annan hund utan att titta på den. Hunden ska hålla fokus på mig. Målet är att vi ska kunna stryka emot främmande hundar utan att min hund ska bry sig det minsta.

Vi fick träffa hundar han tränat upp på det här sättet. De var 100% fokuserade på honom, han tränade upp dem så att de skulle bli polishundar eller ha liknande jobb. Helt fantastiskt.

Fast helt ärligt nu!!

Det är extremt stor skillnad på den timing, känsla, förmåga att läsa hund osv som en erfaren dressör har jämfört med en "vanlig hundägare".

En dressör som arbetat många år med tjänstehundsdressyr hinner se signaler hos hunden låååångt innan ni hinner göra det vilket gör att det resultat han/hon kan uppnå med en viss "metod" inte alls bevisar att ni kommer kunna hantera samma "metod" på ett framgångsrikt vis!

Personligen känner jag inte/känner jag inte till en enda BRA dressör som förespråkar "nyp i örat" som en bra korrigeringsmetod!
Och att FÖRST korrigera och sedan AVLEDA, blir ju också - i min värld - väldigt konstigt!

Vad är det du korrigerar i första läget?

Till saken hör att jag absolut inte är någon mjukis-dressör!
Men att förespråka att ens "elever" skall nypa/lugga/knipa sina hundar i öronen/jumskarna tyder för mej på att personen i fråga är allt annat än "duktig".

PM:a gärna vilken dressör du tränar för!

/Swat

Det jag korrigerar är att min hund tittar/spänner sig när han kikar på en annan hund. Det är väldigt lättkorrigerat i det läget. Sen springer vi därifrån eftersom han älskar att springa (avledningen) och han får mat.

Vi fick tipset att träna på en massa andra saker med i hemmet som hit, följ, fot, sitt, ligg, stanna m.m. genom att belöna med hundens mat. (Vi ger inte längre hunden mat i ordinär skål utan han får jobba för den). Vi har redan fått en mycket lydigare hund som håller fokus på oss och han har inte dragit en gång i kopplet sen vi var på kursen. (Inte heller gjort utfall mot de 3hundar vi mött utan bara tittat).

Det är väldigt svårt att veta vad och hur man ska träna som nybliven hundägare. Jag märker att träningsmetoden fungerar på vår hund alltså väljer jag att tro på den och jobba efter den. Den är väldigt hård och bygger på att hunden är en hund och inte en tänkande varelse. Ett annat bra tips vi fick som gällde en trappa vår hund är rädd att gå i är att helt enkelt ta tag i kopplet och släpa ner han fortast kvickt. Då hinner hunden bara vara rädd i 3sek istället för i 5min som det hade tagit med lock och pock. Vår hund går nu gladigen i trappan utan minsta rädsla för den.

Självklart skall man träna enligt de metoder man tror på!

Men bara att säga att hundar inte är tänkande varelser gör mej förvirrad!
En hund är en hund ABSOLUT! Men nog fasen tänker mina hundar i alla fall.

Kan bara önska dej lycka till!

/Swat

Jag märker att träningsmetoden fungerar på vår hund alltså väljer jag att tro på den och jobba efter den. Den är väldigt hård och bygger på att hunden är en hund och inte en tänkande varelse.

Det där var det konstigaste jag har hört på väldigt, väldigt länge. Och nog säger folk mycket konstigt i hundvärlden.. :crazy:
Men att den inte är en tänkande varelse? Min hund är precis lika smart, påhittig, funderande, undrande och tänkande som en människa. Enligt dig skulle ju i så fall alla hundar fungera exakt likadant som maskiner och inte vara individer?

Vad är det för typ av trappa som hunden varit rädd för? Trappor som är byggda med "galler", alltså sådana som man kan se igenom, kan faktiskt skada hunden. Mina går inte frivilligt i såna, och jag tvingar dem inte heller - just för att det är rätt lätt att göra sig illa i dem (bryta tår osv). Men det kanske är en vanlig trappa ni haft problem med?

Att hundar tänker har jag ett levande bevis på här hemma just nu. Unghunden som är satt på strikt vila hittar på allt möjligt kolijox just nu. ;) För tio minuter sen drog han ut leksakslådan, kollade vart katterna var sprang runt med pipleksaker och gömde dem åt sig själv... Just nu försöker han plocka isär en IKEA-råtta. Suck. Matte håller på att få gråa hår. ;)

Senast ändrad:

Alla ni som tycker det är en dum/konstig träningsmetod jag använder, vad förespråkar ni?

Trappan är en brant, smal trappa ner till källaren. Jag har läst om skvallerträning men förstår inte idén. Har mailat en annan tränare i Växjö för att förhoppningsvis få alternativa träningsmetoder. J

ag tycker Ceacar i mannen som kan tala med hundar verkar bra, men det bygger ju på att man träffar så många hundar som möjligt och korrigerar det felaktiga beteendet. Så som jag gör nu så avleder jag ju innan hunden hunnit reagera felaktigt.

Du har ju fått flera tips. Jag har rekommenderat att du ser hundcoachens dvd där han tar upp flera fall med samma problem. Han är sträng men inte på "dra-i-örat" nivå.

Tror du inte att det kan ge en negativ effekt om din hund börjar uppfatta att andra hundar = smärta?

Jag tillfogar inte hunden någon smärta bara för att han ser andra hundar. Däremot korrigerar jag om han blir fixerad eller börjar morra. Så nej jag tror inte att han får den kopplingen.

Jag uppfattade det som att du tog tag i örat om han tittade på andra hundar.

Nu har jag varit på kursen. Lärde mig att jag ska dra han i örat/rycka till ordentligt i kopplet så fort han tittar på den andra hunden, sen ska jag avleda honom fort som sjutton och då ska han få sin belöning.

I så fall, när han får ett ryck i örat eller koppel när han ser en annan hund så finns det nog en överhängande risk att han kopplar åt fel håll..

Men det kanske inte var så du menade?

Senast ändrad:

Tycker det låter udda jag. Jag hade nog skaffat en munkorg till att börja med så om olyckan är framme blir skadorna inte så stora. Därefter en bra tränare.

Antar att ditt svar var riktat till TS egentligen?
För min hund har inget behov av munkorg ;)

Nej munkorg behövs inte, han bits inte. Det jag har problem med är att han skäller. Men det fungerar att avleda honom med godis så att han inte når dit. Har bokat in oss för en annan tränare, hoppas jag kan få en 2a åsikt.

Jag uppfattade det som att du tog tag i örat om han tittade på andra hundar.

I så fall, när han får ett ryck i örat eller koppel när han ser en annan hund så finns det nog en överhängande risk att han kopplar åt fel håll..

Men det kanske inte var så du menade?

Nej jag menar att han får en tillrättavisning om han blir fixerad eller börjar morra/skälla. Men i första hand ska jag försöka avleda honom så att han har fokus på mig och inte på andra hundar.

Tillättavisa/korrigerar hunden när den gör något som den vet är fel, dvs kan ev kommandon även vid störning.
Att korrigera en hund som inte vet att den gör fel leder bara till att hundesn förtroenderesver minskar betydligt, samt att är det en hund med pondus så kan man rislera att förstöra hunden totalt o själv bli illa skadad om man är för hård mot en hund som inte förstår varför den blir starffad/orättvist behandlat.

Månge hund med lite pondus svarar emot.

Nej jag menar att han får en tillrättavisning om han blir fixerad eller börjar morra/skälla. Men i första hand ska jag försöka avleda honom så att han har fokus på mig och inte på andra hundar.

Jag kan ju säga att vi provade detta på min förra hund och det gick helt åt skogen. Tacka gud att han var liten, hade han varit större hade det blivit värre.
Det man kan råka riskera i ett sådant fall är att när du grabbar tag i örat (och hunden är stressad) så kan han bli så pass blockerad att han vänder om och hugger dig utan att själv ha fattat vad han gör (sk. överslagshandling). En stor hund som din kan göra mer skada än min gamla sheltie gjorde på mig iaf...
Även att svara med positiv bestraffning (dvs bestraffa hunden när den gör "fel") kan göra att hunden uppfattar hela situationen som hotande och inte kopplar att det är morrandet som är fel utan han upplever att hundmöten är negativa. Däremot genom att använda positiv belöning (belöna det som är rätt och ignorera det som är fel) kan man med större sannolikhet få bort beteendet utan att riskera att få hunden att tänka fel.
Att lära hunden att skvallra är ett jättebra sätt att utöva positiv belöning. Var gång hunden ser en annan hund ska man, inom en millisekund, kasta fram något otroligt gott som hunden får äta. Detta avleder den från den andra hunden och gör hela situationen väldigt rolig och trevlig. Efter ett tag kommer din hund alltid associera hundmöten med att den ska få något gott och kommer då vända sig mot dig när den ser en hund (alltså "skvallra") i väntan på godis.
Detta funkade otroligt bra när min tik jagade fåglar, då fick hon lära sig att precis när hon såg en fågel så fick hon godis och då sprang hon alltid fram till mig istället för fågeln för hon ville ju såklart ha godis!

Sist men inte minst: jag upplever att om man ser till att först träna in en fast grund i lydnad så funkar hundmöten bättre med hundar som är "aggressiva" eftersom de då väljer att lyssna på ditt kommando "sitt, ligg" osv lättare. Oftast brukar "nej" inte vara hjälpsamt i den situationen medan ett kommando som hunden tränat in i ryggmärgen hjälper mycket mer. Min tik som är absolut tokig i människor lyssnar absolut inte på nej men kommandon som sitt och stanna är något hon VET att hon inte får ignorera. :)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att... 2
Svar
38
· Visningar
5 821
Senast: Liran
·
Övr. Hund Sen jag flyttade ut på landet har jag blivit väldigt hundsugen igen. Det som hållit mig från att skaffa hund är att min katt inte klarar... 2 3
Svar
57
· Visningar
4 835
Senast: Liten
·
Hundhälsa Jag har hand om en väninnas hund medan hon själv är utomlands. Hunden i fråga är en chihuahua, 5 år gammal. Har själv en ettårig... 2
Svar
23
· Visningar
4 176
Senast: Nirvana
·
Övr. Hund Jag har en shetland sheepdog på dryga året, hon har sen hon kom till mig som 8 veckors valp alltid haft väldigt svårt för andra hundar...
Svar
16
· Visningar
2 488
Senast: Monstermom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Starlink
  • Textilåtervinning
  • Vad gör vi? Del CCXII

Hund, Katt, Andra Djur