Problem med 3åring?

J

jordgubbsask

Hej alla glada hästälskare! ;)

Har just börjat hjälpa till med en 3åring (snart 4) som har börjat sättas igång lite efter en vila i sommar. Innan vilan hade hon inga dumheter för sig, men nu vid igångsättningen stannar hon vid ridning. På ridplan som ute. Hon som segnar ihop och vägrar gå. Hon gör inget dumt, reser sig inte eller sådant, utan bara stannar som i ren protest. Hon reagerar inte märkvärt på vare sig skänklar eller spö. Vad jag förstått så är detta ett relativt vanligt problem hos just unghästar men har själv ingen vidare stor erfarenhet utav detta. Hon är i allmänhet väldigt,väldigt lugn av sig och vad jag förstått inte den som anstränger sig i onödan. Hon är väldigt vacker att titta på men en lat dam vad framgår av ägaren :)

Vad kan man göra vid detta problem? Jag känner själv att det viktiga är att motivera henne att gå framåt och röra sig framåt i frisk takt utan krav på någonting. Bara hon rör sig framåt. Tycker inte man ska behöva använda ridspö eller sitta och banka med skänklarna. Har ni några tips och ideér?

:rofl:

Sv: Problem med 3åring?

Är du helt säker på att hon stannar i protest? Hon kanske rids lite för mkt och tycker att det blir jobbigt?

Jag hade en häst som gjorde likadant, främst ute. Hon fick stå där hon stod tills hon tröttnade (jag frågade milt flera ggr), då berömde jag henne när hon gick fram.

Hon utvecklades sedan till en helt okomplicerad häst med synnerligen mkt turbo, utan att för dens skull blir het. :)

I hennes fall var det helt enkelt för mkt intryck för att hon skulle kunna gå och titta samtidigt. Så mitt tips är att ignorera, rida mycket ute och ha draghjälp.

Senast ändrad:

Hur mycket rids hästen?

Unghästar brukar ta till det här beteendet när de blir trötta, antingen i huvudet eller i kroppen, eller när intrycken blir för många helt enkelt. Eller när de inte förstår vad som krävs av dem...

Beskriv mer hur träningen är upplagd, så kanske du kan få ett bättre svar. :laugh:

vanligt skulle jag inte vilja påstå att det är. det du beskriver är istadighet.

Det ligger inte i hästens natur att vara "istadig". Det finns alltid en orsak bakom beteendet.

var har jag skrivit att istadighet ligger i hästens natur ? ingenstans.

istadighet är en olat, och olter beror alltid på något ;)

Haha, ok, jag ger mig. tyvärr kunde ditt inlägg tolkas som att du helt enkelt bara tyckte hästen var dum. Och att det bästa sättet därför är bestraffning. Sorry.

Om det inte är så att hästen behöver vila för återhämtning. Så skulle jag ta med en äldre häst ut som draghjälp.

Hon arbetar den mycket från marken med longering och tömkörning och rider kanske, om jag förstått det rätt, ungefär 2-3 ggr i veckan, men det är jag inte helt säker på, det kan säkert variera. Hon kör heller inte säkert långa pass, utan korta eftersom hästen inte är särskilt gammal än :)

Jo, dessutom börjar hon med att stanna från att man börjar rida, inte efter en stunds ridning, så egentligen borde man kunna utesluta att det är för att hon är trött. Hon har väldigt lätt att gå på tygel, och jag tänker om man kanske (att de som ridit henne) lirkar för mycket i handen och ger för mycket hjälper samtidigt, att hon kanske blir förvirrad och inte förstår vad hon väntas göra och därför protesterar och stannar och vägrar gå. Min uppfattning är att man borde lägga undan alla krav, låta henne gå med lite slappa tyglar och lunka på och berömma henne framåt, lite "lufs-ridning" om man säger så, och gärna med lite draghjälp i skogen....Detta under en period framöver.. korta pass och sluta när det känns som bäst och när hon börjar bjuda självmant framåt. Som sagt, jag har bara ridit henne en gång ännu men det är vad jag uppfattat hittils om damen :)

Jag tycker din inställning är rätt. det viktiga är att unghästen har framåtbjudning, innan den har det får resten komma som andra prioritet.

kan du inte beskriva upplägget på ridningen lite mera? låter från det du beskriver hittills att den jobbas väldigt mycket i paddock/ridhus. Hur ofta får den komma ut i skogen lite mera kravlöst som du är inne på?

Jag tycker din inställning är rätt. det viktiga är att unghästen har framåtbjudning, innan den har det får resten komma som andra prioritet.

kan du inte beskriva upplägget på ridningen lite mera? låter från det du beskriver hittills att den jobbas väldigt mycket i paddock/ridhus. Hur ofta får den komma ut i skogen lite mera kravlöst som du är inne på?

Ja precis, det borde ju vara det mest prioriterade innan man börjar fokusera på annat.

Jag vet inte hur mycket hon jobbar med den på ridplan, men den går att rida ut på själv. Tror att hon är på planen när hon longerar och tömkör i alla fall. Hur kravlöst den får gå vet jag inte heller, men jag har förmedlat mina tankar om hur man bör göra ett tag framöver. Ridhus finns inte ens på gården.

Jag tänkte börja med att rida ut ofta och göra det kravlöst, försöka få henne att gå framåt i frisk takt i alla gångarter och få henne att tycka att det är roligt att gå framåt, och sen i varlig takt gå fram och öka svårigheterna med att börja jobba med form osv, men långsamt, så att hon ändå tycker att det är roligt.

Låter sunt o bra.:banana:

Ja, vad bra. Det är så många som tappat förståndet vad gäller hästar och ridning nu mer. Ibland är det som att många tror att ridningen är en kamp man ska vinna mot hästen, eller liknande. Jag tror inte på bestraffning, utan belöna gott beteende. Självklart finns det en gräns och man måste vara tydlig och visa vad som inte är okej. Men ofta är det svårt och det kan vara nyttigt men fler ögon än ens egna :)

ja dom är inte helt lätta våra treåringar men som många har skrivit så är bestraffning definitivt inte rätt. då startarman bara en kamp som man aldrig någonsinn kommer vinna.
'
Det handlar om tålamod när man hanterar unghästarna.

Meen är hästen däremot enbart dum ochtaskig så är det inte jätte fel med en mindra bestraffning men då ska man veta att man kan klara ut hela situationen , så att det nte slutar med koas =)

;)

det later som om du har fatt bra rad och har ett gott omdome sjalv med...bara annan grej, jag hade en hast som stannade nar hon skulle ivag frna stallet, eller ivag pa annan vag ifran hennes kompis..hon var en valdigt osjalvstandig hast som ocksa var valdigt osaker...hon behovde till och borja med lite drag hjalp, sen borjade vi med tomkorning, och det tog ett tag men tillslut sa vagade hon sig ut pa egen hand....:) lycka till

Liknande trådar

Hästvård Jag köpte för nästan två och ett halvt år sedan en häst med kissing spines. Det har varit otroligt mycket jobb med honom, främst...
Svar
16
· Visningar
3 755
Senast: klystron
·
Ridning Först lite bakgrundsfakta: Har ridit på ridskola i drygt 5 år och ligger för närvarande på LC, kanske lite åt LB hållet i dressyr...
Svar
9
· Visningar
1 411
Senast: millan10
·
Hästhantering Detta inlägg hör nog hemma även i ridningsforumet men eftersom det rör även annat så lägger jag det här. Moderator får flytta om det är...
Svar
17
· Visningar
3 749
Övr. Barn Min son är diagnostiserad med asperger samt selektiv mutism, högfungerande och väldigt intelligent. Kommer troligen blir lite rörigt...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
9 103

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka