Problem i trafiken...

J

JoviAngel

Jag har nu haft min häst i snart tre år och vi trivs mycket bra ihop...Han är lite nervös av sig men otroligt snäll och lätt att ha att göra med.
Även om han kan bli rädd för diverse saker som postlådor, soptunnor etc. så har han alltid varit trafiksäker, vilket jag tycker är väldigt skönt.
Tyvärr var det mycket nära att vi blev påkörda av en fruktansvärt oaktsam bilist i höstas.
Sedan dess har han blivit allt mer osäker i trafiken. Nu när jag är ute å rider själv så slänger han sig ut i vägen å försöker springa iväg precis när bilarna kommer. Det är otroligt läskigt och han skrämmer mig. Jag tror att vi har hamnat i en ond cirkel: Han blir lite rädd för bilarna å jag blir rädd att han ska slänga sig framför en bil å bli påkörd. Jag vet verkligen inte vad jag ska göra. Har testat att leda honom efter vägen men det resulterar bara i att han slänger sig baklänges och sen försöker springa iväg.
Till saken hör att det går ganska bra när han har sin stallkompis med sig, som är trafiksäker, men det går som sagt inte när jag rider själv.
Jag tror att det skulle gå bättre om jag inte vart så jäkla rädd men jag kan inte riktigt kontrollera det...nån som har nåt förslag på vad jag ska göra? :confused:

Sv: Problem i trafiken...

Börja om från början, som om han vore en unghäst som inte kunde.
Ha det i åtanke och försök bearbeta din rädsla så du inte visar hästen det. Ta med en rutinerad häst ut och led din häst, ge tecken till bilister så de kör sakta förbi. Börja på den minsta vägen ni har och kanske be någon du känner att vara bilist med egen bil och köra fram o tillbaka så ni får träna.
Sitt sedan upp och gör samma sak.
Hoppas det kan vara till någon hjälp.

Jag tränar just nu uteritter på "lagom trafikerade" vägar med min femåring. Som sällskap har jag en äldre trafiksäker häst med tillhörande matte som håller min häst som handhäst när hon rider. Jag rider även min och vet då att jag får bromshjälp om hästen skuttar = jag slappnar av mer när det kommer "farligheter".

Vi rider dessutom i bredd med min häst innanför den vana så att han inte får trafiken så nära och det fungerar bra. Bilisterna visar stor förståelse när de ser grimskaftet och fattar att det är en osäker unghäst, så de blir inte arga för att vi tar upp lite plats.

Precis som många säger börja om från början igen... fråga om en kompis kan spela bilisten med sin bil.. så rider du på en grusväg och så kommer din kmpis åkandes sakta!
Börja med stående bil och din kompis pratar från bilen hälsar kasnke kan ge en motot från biten sen går ni...

Sen kan hon börja köra när hästen inte reagerar på ståeende bil
Skritta och din kompis åker förbi stanna och prata med min kompis och din kompis kan ge en morot från bilen(lättast är att 2 är i bilen en kör å en sitter som passagerare och ger moroten)
Låt bilen vara på och när hästen inte reagerar mer så åk. Sen åker hon fram och tillbaka längsvägen medans du skrittar nu utan att stanna!

Så här körde vi fast med moped med en häst som var bokstavligen livrädd för sånt.
Efter 1 månad träning kunde kan åka moped brevid hästen när ryttaren trvade=)

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 808
Senast: Svartkatt
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 778
Senast: Anonymisten
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 771
Senast: fixi
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 612
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar