Problem i kattriket

Mynta2

Trådstartare
Min 11 åriga kastrerade hane har hux flux börjat dänga upp ena honan. Lilla Smulan som bott här i över 4 år. dom har alltid vart tjenisar, men när hittekatten kom hit (långfredagen), så har han börjat göra hemska attacker på Smulan. Senast i veckan hörde jag ett illtjut, Smulan sprang som en avlöning och hanen efter...hon sprang under sängen, och han efter. Jag fick tag i hans svans och bannade honom...Men nu är ju Smulan nästan som när jag fick henne: vågar INTE äta med hannen, vågar knappt gosa med mig...och det har tagit mig över 2 år att få hennes förtroende. Hon jamar och är så gossig på kvällen, jag får hålla henne och vi myser. Men nu sitter hon mest bakom gardinen eller längst uppe i klätterträdet. När jag försöker få kontakt ser hon ut ungefär som varje söndag när jag ska tvinga henne att äta p-piller. Jag vill INTE att Smulan ska vara såhär. :(

Vad tusan har det tagit åt hanen ? Han som tvättade både rumpa å öron på henne förut. Hittekatten gör nada...hon bara är snäll och går omkrring. Aldrig att hanen är dryg mot hittekatten..Varför har han börjat nu..efter 4 år ???

Sv: Problem i kattriket

En fundering bara:

Visst är det tre katter du har nu? Kastraten, Smulan och den dräktiga hittekatten? Stämmer? Det blir svårare med tre katter, precis som att barn kan ha svårt att leka på tre...

Jag tror hittekatten automatiskt är ranghögst eftersom hon är fertil och dessutom ska ha ungar. Att hon är så cool tyder också på det, de tva andra ifrågasätter inte ens hennes position.

Då måste antingen Smulan eller kastraten bli nr 2. Och kastraten vill det säkerligen ska bli han för han vill inte ligga längst ner i rang. Därför dänger han upp Smulan-stackaren... :crazy:

Jag är inte säker på detta, utan bara en fundering. Hoppas någon som har större erfarenhet än jag av att ha många katter tillsammans som strider om rangordningen, som kan svara.
Kanske även ge nåt bra tips vad man kan göra.

Har också tre katter, men det är inte några problem här.
Mest för att jag aldrig tagit hem någon vuxen katt utan alla har vatt kattungar och det har inte vart någon fråga om att äldsta katten bestämmer över yngsta hanen, lilla honan är bara ett år och hon har inte några åsikter om att vilja klättra.
Däremot; Stora katten som är högst i rang tillåter de andra två att göra väldigt mycket, han kan gå undan från maten om de kommer, han kräver inte att de ska lyda jämt (fast de lägger sig om han skulle bli sur vilket händer ca två gånger/år :smirk: ).

Jag tror att det kan vara som du skriver, eller att det är som när jag tog hem en hittekatt, katten som bestämmer måste börja befästa om sin position. Yngsta hanen var ca året då och hade fogat sig snällt i att vara lägsta hönset men endå fick han sig några omgångar (samma för hittekatten) för att han var tvungen att visa att han f.f. var knugen när en okastrerad hankatt var här.

Tack för era svar...Skulle tro det handlar om rangordning då jag läser era svar..Verkar mest troligt. Han har lugnat ned sig litegrann nu i alla fall...

Liknande trådar

Övr. Katt Nu behöver jag lite hjälp! Jag och sambon har tre katter som fungerar bra ihop! Två äldre, en hane och en hona på elva år. Samt en hane...
Svar
1
· Visningar
974
Senast: Elisha
·
Katthälsa Misse blir två år i sommar, går in och ut som han vill. Storjägare och äter sina byten. Om det rör sig ska det dödas, har det dödats ska...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
12 007
A
Övr. Katt Har haft en honan som har varit dräktig flera gånger tidigare sen inskaffa vi en hane, (honan är ca 1.5 år och hanen 8~ mån). Sedan vi...
Svar
8
· Visningar
1 140
Senast: Vagis
·
Katthälsa I morse vaknade jag av att det lät som att en katt blev flådd utanför dörrn och tänkte att det väl var parning på gång. Vaknade igen...
Svar
13
· Visningar
1 690
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama