I morse vaknade jag av att det lät som att en katt blev flådd utanför dörrn och tänkte att det väl var parning på gång. Vaknade igen efter en stund och tittar ut efter som att jag hör ett konstant åmande. Ser en vit katt med svarta fläckar - nästan identisk med vår ena 4 veckors unge (jag anar ugglor i mossen). Tittar lite till och ser en svart katt, 1 minut senaste ser jag att det sitter en till katt, identisk med den svarta med likadana oregelbundra tecken och samma kroppsform (helt ovesentligt men jag tyckte det var roligt och dom måste vara besläktade
). Iaf var det tydligt att alla dessa tre var okastrerade hankatter och de kände nog varann för de "jobbade tillsammans" med att smyga på min älsta hona (4 år) som satt uppe i vår ena björk. Hon är kastrerad sen 1,5 år tillbaka. Hon är tuff och låter sig inte skrämmas av andra katter på sitt revir, däremot brukar hon låta andra katter vara på tomten och grannkatterna är ofta här. Iaf har jag tidigare inte sett dessa 3 katter förut, förutom en av de svarta (eller båda vid olika tillfällen) någon enstaka gång vid löpen. Alla 3 hankatter var väldigt stora, så minst 3-4 år gamla. När min hona kom ner från trädet gick hanarna efter och de tog ett varv runt huset (lugnt) innan hon sprang upp i trädet igen. Jag öppnade fönstret och då hoppade min hona ner och ville bli insläppt. Ena hanen följde henne ända till dörren men vågade inte gå in för hennes stora, starka matte stog i dörröppningen. 
Nu funderar jag. Jag har 5 honkatter, 2-4 år, varav 4 kastrerade. Den 5e blev dräktig i våras med p-piller och har nu 2 ungar som är 4 veckor och 3 dgr gamla. Är det risk för att min okastrerade hona redan nu blir dräktig igen? Hon ute i skogen nånstans i morse och jag har inte upptäckt några tecken på löp hos henne. Men jag undrar varför det annars skulle sitta 3 stora, relativt okända hankatter på min tomt om ingen hona löper. Ingen granne har okastrerad hona, de flesta har kastrerade hankatter...
Den okastrerade honan ska kastreras, men jag vill vänta tills ungarna är minst 12 veckor. Bör jag redan nu ge henne p-piller och hur stor är risken att hon blir dräktig igen med dem? Utan dem?
Sen upptäckte jag i morse också att ena ungen (hona) gick på lådan för andra gången (?) i sitt liv. Första bajsningen. Hon bajsade men började sen jama ihållande och hade fortfarande kvar litegrann i rumpen. Bajset såg normalt ut (inte hårt, inte löst) och när jag klappade på henne slutade hon jama och började leka. Bör jag oroa mig eller kan jag avvakta och se om det går bra att bajsa nästa gång? Hur ofta bör ho bajsa? De har inte börjat äta fast föda utan diar på "heltid". Däremot har de vattenskål som jag inte vet om de druckit av, samt uppblöt torrfoder som de ännu inte smakat på.
Nu funderar jag. Jag har 5 honkatter, 2-4 år, varav 4 kastrerade. Den 5e blev dräktig i våras med p-piller och har nu 2 ungar som är 4 veckor och 3 dgr gamla. Är det risk för att min okastrerade hona redan nu blir dräktig igen? Hon ute i skogen nånstans i morse och jag har inte upptäckt några tecken på löp hos henne. Men jag undrar varför det annars skulle sitta 3 stora, relativt okända hankatter på min tomt om ingen hona löper. Ingen granne har okastrerad hona, de flesta har kastrerade hankatter...
Den okastrerade honan ska kastreras, men jag vill vänta tills ungarna är minst 12 veckor. Bör jag redan nu ge henne p-piller och hur stor är risken att hon blir dräktig igen med dem? Utan dem?
Sen upptäckte jag i morse också att ena ungen (hona) gick på lådan för andra gången (?) i sitt liv. Första bajsningen. Hon bajsade men började sen jama ihållande och hade fortfarande kvar litegrann i rumpen. Bajset såg normalt ut (inte hårt, inte löst) och när jag klappade på henne slutade hon jama och började leka. Bör jag oroa mig eller kan jag avvakta och se om det går bra att bajsa nästa gång? Hur ofta bör ho bajsa? De har inte börjat äta fast föda utan diar på "heltid". Däremot har de vattenskål som jag inte vet om de druckit av, samt uppblöt torrfoder som de ännu inte smakat på.