Problem eller bara bråkig?

L

leunorat

Hej! har precis köpt mig en otroligt söt liten unghäst på 3 år, hon har aldrig varit halt eller skadad, men alltid varit lite kinkig när man lyfter bak fötterna (hon försöker saka loss handen så hon kan sätta ner benet igen). Jag har bara trott att det är dumheter hon håller på med som unghäst då hennes förra ägare inte ägnade så mycket tid åt bakfötterna "eftersom hon inte hade skor där", men nu när jag bytt hovslagare och han var ute sa han att han tror det kan vara så att hon gör så för att hon har ont (troligast i korset) och inte alls vill vara dum, han sa att hon var så snäll med framfötterna och sparkar på ett sett som att det gör ont när han lyfter benet.. Han sa även att det var ganska vanligt bland unghästar med liknande problem. Hon är ju världens snällaste annars och absolut ingen sånn som sparkas för att träffa, det syns att hon skäms när hon gör det, har försökt med att stretcha henne varige gång efter ridning och lyft träna med fötterna men hon fortsätter likadant ändå. Jag har börjat kratsa hovarna längre ner nu också, eller vad man ska säga. Jag lyfter helt enkelt inte upp hoven lika högt och då är hon inte lika jobbig. Funderar på om vi ska ta ut en kiropraktor att kolla på henne, men sånnt kostar en del och känns onödigt om det bara skulle vara lite bråkighet från hennes sida.. Vet inte vad jag ska göra och blir jätte tacksam för alla svar!

Sv: Problem eller bara bråkig?

Om du precis köpt hästen antar jag att hon gick UA genom besiktning. Hur var hon att böja? Inga problem för veterinären?

Annars måste jag säga att det är klassisk böjprovsreaktion, just detta att man märker att hästen vet att den inte ska, men känner sig tvingad att säga ifrån.

vi köpte henne för 5 månader sen så kanske inte jätte nyligen.. :angel: men ja hon gick igenom helt utan anmärkningar, eller ja.. Vi hade en väldigt petig vetrinär som skrev in några insekts bett i besiktnings papprena. Visar ett böjprov på om hon har ont i korset då? för det var ju det han trodde skulle vara problemet? du tror bara att hon är bråkig då?

Visst kan hon ha gått omkull eller knäckt till sig och på något sätt. Och har ont i korset.

Jag tror ABSOLUT INTE hon är bråkig. Jag tror hon har problem och det ska man ta på allvar. Om hästen är svår att böja visar det ju att något är fel. Om hon hade visat sig vara svårböjd vid besiktningen.

Kontakta en veterinär och låt denne utreda problemet.

Liknande trådar

Kropp & Själ Skriver här i hopp om lite vettiga tankar då jag får panik av att hålla det för mig själv. Jag har sedan tidigare problem med ländrygg...
2
Svar
29
· Visningar
1 927
Senast: tuaphua
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 869
Senast: __sofia__
·
Hästhantering Hej! Jag behöver hjälp med lite råd och tips gällande skoning. Jag har haft min häst i fyra år. Första året gick det jättebra att sko...
Svar
11
· Visningar
1 887
Senast: tuaphua
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 035
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Litet hemmakontor - inspo sökes
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Valet i USA