Problem att trava!

D

diartistakasha

Min tjej är lat. Hon lägger in passgång lite som hon vill har jag märkt. Även i skritten. Några tipps på hur jag ska få bort det? Hon är ju såå snygg när hon springer som hon ska och hon ska ju ställas snart så jag måste verklien fixa det här....

Sv: Problem att trava!

Vissa raser har ju tyvärr lättare för att lägga in passgång. Ett tips är att du kan cykla henne några gånger i veckan i trav. Då blir traven starkare.

Har samma problem med min 2åring. Fårsöker bryta honom när han passar. Det som funkar bäst är att låta honom galoppera och bryta av till trav från det, eller sakta av och sedan driva på honom. Sedan cyklar vi en del och då försöker jag hålla honom i trav så han stärker den. Han passar sällan när han är lös.

När min andra passar så gör jag en "halvhalt" och "driver på". Då travar han. Fast det är väldigt sällan han passar öht.

Haha, det låter som jag pratar om hästar ;)

Varför är passgång icke önskvärt hos hundar?

Spelar väl egentligen inte så stor roll för en vanlig familjehund (vad jag vet??)

Men ska man (t.ex.) ställa ut så ska de visas i trav och då är det ju bra om de just travar och inte passar. Sedan ser det ju inte klokt ut med en hund som "slöpassar". Går runt och ser halt och lat ut :p En alert och avslappnad hund passar sällan.

Spelar väl egentligen inte så stor roll för en vanlig familjehund (vad jag vet??)

Men ska man (t.ex.) ställa ut så ska de visas i trav och då är det ju bra om de just travar och inte passar. Sedan ser det ju inte klokt ut med en hund som "slöpassar". Går runt och ser halt och lat ut :p En alert och avslappnad hund passar sällan.

Ok då vet jag. :p

Min ena hund har börjat gå i passgång nu när han har en skada i rygg/höfter. Han travar när han travar, men istället för att skritta så passar han då och då. Är det så att passgången är avlastande på något sätt?:confused:

Du har inte kollat upp om hon har ont ngnstans?

Passgång ser man jätteofta hos hundar med rygg, ben, led och muskelproblem. Det kan vara allt från artoser till en enkel snedhet som lätt kan åtgärdas. Jag hade tagit detta på fullasta allvar och gjort en utredning.

Jo, det är den. Trötta hundar och hundar som har ont passar ofta.

Ska själv kolla upp min 2-åring snart även om han inte passar överdrivet mycket.

Nope hon har inte ont. Det var det första jag funderarade över när hon ständigt slog om till pass. Men tack för tippset!

Tack till er andra också. Jag har nu efter ett par tre dagars tränande faktist lyckats få till riktigt bra trav på henne. Kruxet är att jag måste springa snabbt som sören för att hon ska hålla den. Så det är upp till matte om det går bra på utställningen.:D
Kom på det när jag tog ut henne på en cyckel tur som nån skrev som tipps att hon behöver ha regält med fart.

Ska jag var ärlig har min hund ingen skritt över huvud taget. Hon travar i princip hela tiden, men saktar man ner så väljer hon alltid passgången. Jag har försökt att få henne att gå i skritt, men när hon inte får passa stannar hon och tittar på mig "vad vill du?"

Liksom hästar väljer hundarna den mest engergibesparande gångarten och då blir det ofta pass. Dock, som några redan skrivit kan passgången också bero på en skada och för säkerhets skull bör man göra en hälsocheck hos veterinären för att utesluta den delen.

För att stärka traven och muskulaturen har du redan fått ett bra tips, cykling. Jag brukar varva lite trav med galopp (blir höga hastigheter då hon kan trava upp till 17-18 km/h), dessutom brukar jag gå i högt ris när jag är ute i skogen. Ha då hunden i koppel och "tvinga" den att skritta så att den verkligen får lyfta på alla fyra ben (min hund har blivit jätteduktig på att märka ut stigar på så sätt. Hon springer ut på stigen och försöker dra med mig. Hon tycker det är supertrist att gå i riset). För er hästägare kan hundarna gå över bommar som ligger på marken. Annars är simning och promenad i kuperad terräng också bra om man vill muskla.

Att ha hunden i trav på promenaderna för utställning är inget jag gör. Om du cyklar kontinuerligt och håller igång kroppen på annat vis så tror jag inte att det blir några problem. Se bara till att hunden travar när du har utställningskopplet på, så ska det nog gå bra i ringen ;)

Vuxna hundar som hellre passar än travar, har ofta knappa knäledsvinklar enligt mina erfarenheter.

kl

Min hund har ochså alltid haft lätt för att välja passgång före trav. Jag fick öva rätt mycket för att få henne att trava utan att själv behöva springa riktigt hårt;)

Jag trodde att hon bara vant sig vid pass eftersom den passar farten jag går i då vi promenerar, men sen kom det fram att hon hade knäproblem och nu efter operationer, rehabilitering osv så tycker jag hon börjat trava mycket mer.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 027
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 209
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 959
Hundhälsa Hur länge brukar en hund vara förkyld? Hunden började fnysa och nysa i förrgår och har idag även fått lite rinnande ögon. Hon mår bra i...
Svar
2
· Visningar
582

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Mens
  • Skottlossning på skola
  • Vad gör vi? Del CCIX

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka