Problem att sova

Sannahe

Trådstartare
Hej för ca en vecka sedan hämtade jag hem en ompaceringshund en tik på sju månader. Självklart fungera inte allt så bra nu men vi jobbar på det.
Mitt största problem är att hon blir orolig när vi ska sova, hon vandrar runt hoppa upp och ner i sängen ( hon får inte sova i sängen), försöker väcka den andra hunden jaga han, slicka mig i ansiktet och flåsar och bäddar i sin säng.
Hur får jag henne att gilla att sova?!

Sv: Problem att sova

Se till att hon är trött och nöjd vid läggdags. Nosarbete eller annan hjärngympa brukar göra nytta.

Min yngsta hane blir betydligt tryggare om jag sitter 10 min med honom på golvet och gör "nattrutin" innan vi ska sova. (I ena hemmet får han nämligen sova med mig i sängen, hos särbon får hundarna sova i sängen enligt roterande schema för att det inte ska bli orättvist). Då sitter jag med honom på hans fårfäll och masserar, kliar mage och bara gosar med full fokus på honom en stund. Efter det somnar han nöjt och sover hela natten. Om jag bara stänger ute honom så vankar och piper han i flera minuter innan det blir tyst, och han vaknar betydligt tidigare på morgonen.

Så mitt tips är redig kvällspromenad, lite nedvarvande hjärngympa och så en riktigt lugn mysstund precis innan läggdags!

/Migo

Jag skulle inte göra nånting. Hon har ju bara varit hos er en vecka, du ska absolut inte "jobba på nåt". Låt hunden vara ifred i minst två veckor.
Jag skulle knappt ta på hunden, bara låta den vara.

Sen, när ni ska börja träna, då håller jag med Migo.

Varför ska jag inte börja jobba något med hunden? Varför vänta i två veckor? Eftersom hon är så pass ung så tränar jag inte stenhårt, men jag tränar att hon ska ta kontakt med mig, sluta dra i koppel och att söka godis inne.
Jag måste ju aktivera henne lite med hjärnan.

Migo: Tack för ditt svar, det är så jag jobbar idags läget. Jag promenerar med dom innan läggdags sen får dom leta godis inne och jag sitter med henne på golvet och klappar på henne tills hon slappnar av men så fort jag släcker lampan och lägger mig i sängen är hon på mig eller vankar runt runt. Hon är i samma rum som mig och ligger nedanför min säng. Hon är aldrig stressad på dagarna utan om jag kollar på tv eller lägger mig i sängen och läser en bok så lägger hon sig nedanför på en gång.

Jag håller med blandrastik! Började jobba med min omplacering alldeles för tidigt och det ångrar jag! Skulle låtit honom bo in sig först och låtit honom bara ta det lugnt! Nu stressade jag istället upp honom och har idag mer jobb än jag skulle haft. Låt hunden va, den kommer aklimatisera sig och slappna av med tiden! Min sov också dåligt i början. Den hade dessutom bott i hundgård. Bara flyttey är jobbig nog för hjärnan, så du kan med gott samvete låta hunden va ett tag.

Sen hade jag gjort som Migo!

Tack russet!

Extra superviktigt att hunden får vara ifred, om hunden har dåliga erfarenheter i bagaget. Då måste den få landa först.
Men även en "vi-har-fått-allergi-hund" behöver bo in sig.

Fast att låta hunden bo in sig är väl inte nödvändigtvis samma sak som att inte göra ett skit och knappt ta i hunden?

Jenka känner lite som dig. Jag sätter mina gränser, jag promenerar och säger ifrån på promenaderna när hon drar hej vilt.
Det är inte en liten hund så jag känner att hon måste få veta mina gränser nu och inte om 2 veckor. Den andra hunden och jag ska inte behöva må dåligt i 2 veckor innan man säger ifrån.

Fast att låta hunden bo in sig är väl inte nödvändigtvis samma sak som att inte göra ett skit och knappt ta i hunden?

Det beror helt och hållet på vad den har i bagaget.
Sen är det för mig viktigare att ändra beteenden än att hunden ska lyda, mao varför sover den inte?
Inte: "Hur ska jag få den att inte störa mig och min omgivning"

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
846
Senast: animalasia
·
Övr. Hund Hej! Har ett par nya grannar ett som flyttat in ovanför mig, som har flera olika hundar som låter en del när de går i trapphuset...
Svar
9
· Visningar
1 065
Senast: Nepenthe
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 825
Senast: Maniac123
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
839
Senast: ryujaneiro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka