problem att sova på rygg

Status
Stängd för vidare inlägg.
I

Isis

Hur gör ni för att få era bebisar att sova på rygg?
Min son rullar över på mage och varje gång vi försöker vända tillbaka honom så vaknar han. Detta gör att båda han och jag sover dåligt på nätterna. Han blir ju väckt hela tiden när han rullar runt på magen och jag vågar inte somna ifall han rullar över på magen. :crazy:
Vi funderar på att köpa ett andningslarm och låta honom sova på magen men det är ingen bra idé enligt våran bvc sköterska.

Hur skulle ni ha gjort?
 
Sv: problem att sova på rygg

Jag skulle köpt ett larm och låtit honom sova på mage! Vad har bm för anledningar att han inte får sova på mage om ni har larm?

Jenny
 
Sv: problem att sova på rygg

Jag vet faktiskt inte. Tror inte riktigt att hon förstår vårat problem för det enda hon säger är att barn ska sova på rygg och sen verkar det vara punkt där. Har frågat henne om andningslarm redan när min son var nyfödd och det tyckte hon var onödigt. Hon är lite svår att prata med.. :crazy:
 
Sv: problem att sova på rygg

Min son vägrade sova på rygg, så jag struntade i BVC och la honom på mage. När sen BVC frågade om hans sov på mage eller rygg sa jag att han sov på rygg :angel:. Orkade inte ta upp diskutionen.
Han skulle dessutom helst ha sin snuttefilt uppdragen över huvudet.
Men han är snart elva och verkar inte ha tagit skada av det (tror jag :p )
 
Sv: problem att sova på rygg

Har haft en ryggsovare och en magsovare och det är liksom ingen ide att försöka lära om dem. Då låter det bättre att skaffa ett larm.

Magsovaren kunde man dock lura att sova på sidan lite lätt uppallad med kuddar. Jag själv är en obotlig mag/sido sovare, enda gången jag inte sover på mage är när jag är höggravid.

När jag var liten sov jag helst lite liggande på knä med rumpan i vädret och det gjorde även min yngsta dotter ibland.
 
Sv: problem att sova på rygg

min tjej på 2 sov på mage från att hon var 2 dagar . Jag fick rådet att hon skulle ligga på sidan plus att lägga en ihop rullad handduk bakom henne .Hon sov mest på mage i allafall.
 
Sv: problem att sova på rygg

Vår son sover på rygg utan att vända sig. Men om jag hade haft en bebis som rullade över på mage hela tiden hade jag låtit den sova så, fast med larm. (Vi har larm i alla fall.)
 
Sv: problem att sova på rygg

Tack för alla svar. Vi kommer att köpa ett andningslarm och låta honom sova hur han vill. Det blir nog både han och jag gladare av och sen får bvc tycka vad de vill.
 
Sv: problem att sova på rygg

Mina två killar har sovit övervägande på mage när dom var små. Nu är dom 20 och 17 så jag har inte så mycket koll men dom mår bra i alla fall. Jag tror inte att det är annorlunda nu faktiskt...låt dom sova som dom vill. Då mår dom bäst tror jag.
 
Sv: problem att sova på rygg

Båda mina pojkar har börjat sova på mage efter ett tag.Kan de vända sig på mage och tillbaka igen så har jag låtit de sova så...
Det beror ju lite på hur gammal de är också förstås...
(Bm brukar ju vara oroliga att de vänder sig på mage och sedan blir liggande så utan att kunna rulla tillbaka,då kan ju munnen hamna i kudden eller dyl....)
 
Sv: problem att sova på rygg

Ungar som rullar själva har fått sova som de vill.
Jag har dessutom 2 större barn från tiden då alla barn skulle sova på mage.
Och det gick bra det med.
Helt utan larm dessutom.
Även för den ynkliga.

Man behöver faktiskt inte vara så nojjig.
Om man inte röker och lägger barnet att sova på rygg (även om det sedan vänder sig) så är riskerna så oändligt små.
Så risken att ni får magsår av att oroa er är värre.
 
Sv: problem att sova på rygg

De skall inte ha någon kudde i den åldern.
Av just det skälet.

Ska de inte ha kudde? Jag har fått lära mig att de ska ha kudde.

Ja antagligen är det större risk att jag får magsår men faktum är ju ändå att risken för psd ökar när de ligger på magen. Min son är 4 månader så han är i den åldern flest fall av psd inträffar. Visst är risken väldigt liten att det händer men tänk om. :( Skulle aldrig förlåta mig själv om jag hade kunnat undvika det genom ett larm.
 
Sv: problem att sova på rygg

Ja, nu förtiden säger man att spädbarn ska ha en tunn kudde. Men det är ju för att man också säger att de ska sova på rygg - har man en envis magsovare är det kanske bättre utan.

Napp ska ju också skydda mot plötslig spädbarnsdöd då den gör att barnet lättare får i sig luft även om det tex borrar ner ansiktet i kudden eller madrassen.
 
Sv: problem att sova på rygg

Min son är 4 månader ......

En 4a månaders ligger liksom inte stilla och sover.
De rör på sig.
Det finns sådana som kryper.
Mina rullade omkring ordentligt mycket tidigare än så.

Ta bort kudden så att där inte finns något att kvävas av.
Kanske även täcket.
Andas 10 djupa andetag och kom ihåg att PSD ändå är oerhört sällsynt om man inte röker.
Och att en 4a månaders fakstiskt är stor nog att orka lyfta på huvudet.

Jo, det är bra om madrassen är något fast också.
 
Sv: problem att sova på rygg

Min son är 4 månader så han är i den åldern flest fall av psd inträffar.

Nej, 80% av fallen inträffar före 4 månaders ålder. Så grattis!:) Ni har klarat er förbi den värsta perioden.

Jag firade den dagen lilleman blev 4 månader!:banana: Nu vågar jag nästan andas ut.
 
Sv: problem att sova på rygg

Andas 10 djupa andetag och kom ihåg att PSD ändå är oerhört sällsynt om man inte röker.

Jag förstår att du menar väl i lugnande syfte, men jag kan inte låta bli att fråga hur du menar, röker under graviditet eller röker i samband med amning eller vad menar du?

Jag vill inte oroa föräldrar med spädbarn men det är lite kränkande att höra att man är den "oerhört sällsynta" det känns lite som om innebörden är att jag har gjort ngt annat fel.
 
Sv: problem att sova på rygg

Ska de inte ha kudde? Jag har fått lära mig att de ska ha kudde.

Ja antagligen är det större risk att jag får magsår men faktum är ju ändå att risken för psd ökar när de ligger på magen. Min son är 4 månader så han är i den åldern flest fall av psd inträffar. Visst är risken väldigt liten att det händer men tänk om. :( Skulle aldrig förlåta mig själv om jag hade kunnat undvika det genom ett larm.

Låt bli kudden om han vill sova på mage, det blir en konstig vinkel för hals och nacke då.

Ja, risken att du får magsår är mycket större! ;) Dessutom kommer du och din son inte orka njuta av dagarna om ni inte får sova på nätterna!

Om det otroliga händer så förlåter man sig aldrig. Det gör man inte vare sig om ens äldre barn klättrar i ett träd, ramlar med fruktansvärd otur, eller om ens vuxna barn krockar med sin bil. Om inte om fanns...

Vad jag menar är att det dessvärre inte går att skydda sina barn mot allt, olyckor händer! Det finns alltid något nytt att oroa sig för, om man vill. Man kan också välja att vara varsam och ha ett sunt säkerhetstänk som man även ger sina barn, oavsett ålder.
 
Sv: problem att sova på rygg

Jag förstår att du menar väl i lugnande syfte, men jag kan inte låta bli att fråga hur du menar, röker under graviditet eller röker i samband med amning eller vad menar du?
Röker alls.
Och alla i hela barnets omgivning.

Lambi skrev:
Jag vill inte oroa föräldrar med spädbarn men det är lite kränkande att höra att man är den "oerhört sällsynta" det känns lite som om innebörden är att jag har gjort ngt annat fel
Jag förtår inte varför det skulle vara kränkande.
Statistiskt sett så är PSD oändligt mycket vanligare bland rökare än ickerökare.
Rökning är den enskilt största riskfaktorn.

Om man inte röker och i övrigt har försökt att följa de råd som finns.
Tyvärr motsättliga då bl.a. i fråga om att sova på mage eller rygg.
Då så har man ju gjort allt som man kan.
Olyckor kan ju hända även om man gör allt rätt.
Så jag kan inte förstå varför du känner det som om du har gjort något fel.

Om ni hade kedjerökt och struntat i alla råd, tips och varningar så hade jag däremot kunnat tycka att man som förälder inte gjort allt som man kunnat för att undvika PSD.
 
Sv: problem att sova på rygg

Man kan också välja att vara varsam och ha ett sunt säkerhetstänk som man även ger sina barn, oavsett ålder.

Den vägen har jag valt.
Det är inte roligt att vara orolig jämt.
Så jag bestämde mig för att göra så gott jag kan och vara nöjd med det.

Det där sista är svårast.
Men för att inte få magsår och nervöst sammanbrott så måste man nog det.
Komma till den punkt när man känner att det som man gör är tillräckligt.

Det finns alltid möjlighet att oroa ihjäl sig.
Men det är inte nyttigt.
Jag har 3 barn 4, 11 och 15 och måste jobba med det där hela tiden.
Svårast är det med tonåringen.
Där så måste man ju även släppa taget en smula.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag behöver hjälp för håller på att bli galen. Min 3 månaders bebis sover så dåligt på nätterna. 1 natt på en 14 veckors period är...
2
Svar
23
· Visningar
1 883
Senast: G-uldlock
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 474
Senast: Modest
·
Gravid - 1år Vår dotter är 6 månader gammal nu och sover i spjälsäng i samma rum som vi. Just nu är vi hos mina svärföräldrar och vi planerar att ha...
2
Svar
31
· Visningar
4 531
Senast: Imogen
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 849

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 30
  • Rallylydnad

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp