problem att sova på rygg

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: problem att sova på rygg

Jag vill inte oroa föräldrar med spädbarn men det är lite kränkande att höra att man är den "oerhört sällsynta" det känns lite som om innebörden är att jag har gjort ngt annat fel.

Synd att du känner dig kränkt. Jag skulle önska att du slapp den känslan för sorgen du måste bära på är nog tung ändå. Önskar du kunde se det som att ni verkligen "bara" (fel ord) hade maximal otur och var en av de "oerhört sällsynta".
 
Sv: problem att sova på rygg

Ok, har tagit bort kudden nu för jag såg själv när han sov på magen att han kunde skrynkla upp kudden framför ansiktet.
Napp vill han inte ha. Han tycker att tummen är godare.
 
Sv: problem att sova på rygg

Ta bort kudden så att där inte finns något att kvävas av.
Kanske även täcket.
Andas 10 djupa andetag och kom ihåg att PSD ändå är oerhört sällsynt om man inte röker.
Och att en 4a månaders fakstiskt är stor nog att orka lyfta på huvudet.

Jo, det är bra om madrassen är något fast också.

Tagit bort både kudde och täcka för att han ska sova svalt. Ja huvudet har han orkat lyfta sen han var nyfödd men tror ni han märker när han sover ifall han inte skulle få luft?

:eek: Vi ha precis köpt en mjuk madrass nu när vi har tagit bort kudden.
 
Sv: problem att sova på rygg

Nej, 80% av fallen inträffar före 4 månaders ålder. Så grattis!:) Ni har klarat er förbi den värsta perioden.

Jag firade den dagen lilleman blev 4 månader!:banana: Nu vågar jag nästan andas ut.

Är du säker? Jag läste nånstans som jag inte minns nu att det var som störst risk mellan 2 och 6 månader.
 
Sv: problem att sova på rygg

Har en magsovare jag med. Magsovare ska inte ha kudde! Kudde har man till ryggsovare för att minimera skalldeformation. Bebisars skallar är väldigt mjuka nämligen. Min lille plutt sover på andningslarm (BabySense II).

PSD är oerhört ovanligt. Det förekommer ca 30 fall/år i Sverige och övervägande andel har haft nikotinister som föräldrar. Rökning/nikotin (dvs även snus eftersom det går över i bröstmjölken) är den enskilt största faktorn vid PSD, så mycket vet man idag. Sen finns det ett par, tre fall där föräldrarna inte varit rökare. Det är oerhört tragiskt i vilket fall som helst. Cigaretter och snus kan man sluta med för sin bebis skull (helst redan under graviditeten) men man kan aldrig göra allt. PSD är fruktansvärt för de som drabbas. Är man rökare så har man nog ändå till viss del ett ansvar, med tanke på forskningsresultaten, men övriga fall är bara "otur".

Just därför bör alla bebisar ha andningslarm. Det är inte bara magsovare som dör! Även ryggsovare dör i PSD, men det talas det inte lika högt om... Tills det finns test som kan påvisa de bebisar som har ökad risk för PSD (oavsett nikotin eller inte) så bör alla oroliga föräldrar skaffa andningslarm. Knappt 1800 kr inkl frakt är en billig försäkring. Risken är ju lika stor, men med ett andningslarm får man åtminstone en chans att häva andningsstoppet. Då har man åtminstone gjort allt.
 
Sv: problem att sova på rygg

Och jag har hört mellan 2-10 månader! Plus att killbebisar har större risk att drabbas än tjejbebisar.
 
Sv: problem att sova på rygg

I vilket fall som helst är det svårt att använda andningslarm när bebisen har blivit så rörlig att h*n kryper omkring i sömne. Många tar bort dem när de börjar larma pga att bebisen krupit bort från plattan. Vi har två plattor som täcker sängen bra, men jag vaknar ofta på nätterna av att sonen inte kommer längre...då ligger han och gnyr i sömne med huvudet tryckt mot spjälorna i huvudänden hihi. Då får jag helt enkelt "dra ner" honom mot mitten igen. Ibland snurrar han runt och fastnar mellan kortsidorna. Han är rätt lång/stor för sin ålder.
 
Sv: problem att sova på rygg

Låt bli kudden om han vill sova på mage, det blir en konstig vinkel för hals och nacke då.

Ja, risken att du får magsår är mycket större! ;) Dessutom kommer du och din son inte orka njuta av dagarna om ni inte får sova på nätterna!

Om det otroliga händer så förlåter man sig aldrig. Det gör man inte vare sig om ens äldre barn klättrar i ett träd, ramlar med fruktansvärd otur, eller om ens vuxna barn krockar med sin bil. Om inte om fanns...

Vad jag menar är att det dessvärre inte går att skydda sina barn mot allt, olyckor händer! Det finns alltid något nytt att oroa sig för, om man vill. Man kan också välja att vara varsam och ha ett sunt säkerhetstänk som man även ger sina barn, oavsett ålder.


Ja tänk vad jag har fått sova sen han fick börja sova på mage. Tidigare sov han max 2 timmar i taget och sedan ille han amma. Nu sover han från 10 på kvällen till 8 på morgonen.

Det är just därför jag vill ha ett andningslarm. Skulle han mot alla odds dö så skulle jag aldrig förlåta mig själv om han hade överlevt med ett larm. Men har havreflinga rätt så ska väl risken nästan vara obefintlig nu då han är 4 månader och aldrig har blivit utsatt för tobaksrök.
 
Sv: problem att sova på rygg

Det är babysense II vi kommer att använda. Men vi hyr vårat då han har blivit så pass gammal nu så vi skulle inte tjäna på att köpa ett.

Vi har ju killbebis och sen är han född med kejsarsnitt. Det kunde också öka risken har jag läst.
 
Sv: problem att sova på rygg

Ja huvudet har han orkat lyfta sen han var nyfödd men tror ni han märker när han sover ifall han inte skulle få luft?
Ja det gör han.

Vi ha precis köpt en mjuk madrass nu när vi har tagit bort kudden.
Om han kan resa sig på armarna och få upp huvudet ur madrassen så är det okej.
Men den skall inte vara så mjuk att han inte kan spjärna upp sig ur madrassen.

Massor av kuddar, gosedjur och så en fårskinsfäll på det och bebisen har ingen chans att själv ta sig ur en dum situation.
Prova när han är vaken att han verkligen får upp huvudet och kan befria andningsvägarna från sängen.
De kan en massa saker bara man ger dem en chans.
 
Sv: problem att sova på rygg

Ursprungligen postat av Isis
"Ja huvudet har han orkat lyfta sen han var nyfödd men tror ni han märker när han sover ifall han inte skulle få luft?"

Ja det gör han.

Jag har letat som en galning i gamla trådar här på Barn. I någon tidigare diskussion om PSD så citerade jag ett långt stycke ur en bok jag då läste. Tyvärr hittar jag varken tråden eller kommer ihåg vad boken hette.

Men i boken stod att i mammas mage så andningstränar ett barn, men om det då skulle uppstå syrebrist av någon anledning slutar barnet eftersom "andningen" inte ger något extra syre, utan bara förbrukar mer genom ansträngningen. När ett barn föds ska den helt plötsligt reagera tvärtom - vid syrebrist ska den öka andningen. Det finns teorier om att det på vissa barn ligger kvar den gamla reflexen att sluta andas vid syrebrist. Det finns såklart ingen som vet, men om det jag skrivit stämmer så kommer ett barn som har kvar den gamla reflexen inte att ta upp huvudet om det blir syrebrist, däremot kommer ett "friskt" barn göra det... Sannolikt har du ett "friskt" men ingen kan ju veta...

Jag väntar själv mitt första barn och tänker absolut köpa andningslarm, för även om risken är minimal så är det lite sent att ångra sig om det verkligen hänt!
 
Sv: problem att sova på rygg

Jo, så är det ju.
Men vid 4 månader så är de ganska så vana vid att andas.
Värre är det när de bara är några veckor eller helt nyfödda.
Men då så vänder de sig inte heller själva över på magen.

Att kunna vända sig över på magen visar att barnet har uppnått en ganska så stor mognadsgrad.

Däremot så finns det risker med för mjuka saker omkring barnet som gör att det inte orkar ta sig ur en svår situation själv.
Särskilt vid just syrebrist.
 
Sv: problem att sova på rygg

Om han kan resa sig på armarna och få upp huvudet ur madrassen så är det okej.
Men den skall inte vara så mjuk att han inte kan spjärna upp sig ur madrassen.


Ok men då är det lugnt. Han kan lyfta sig och det enda gosedjuret han har är en liten kanin men det är fortfarande stor plats över.
 
Sv: problem att sova på rygg

Sonen började sova på mage nästan direkt när han kunde vända sig, jag höll på och vände honom och frågade på bvc hur jag skulle göra, då skrattade hon åt mig och sa att jag skulle låta honom sova som han gjorde, dvs på mage om han ville det.
Hon ansåg att om de är nog stora för att orka vända sig så är de nog stora för att kunna sova på magen.
Dottern sover också alltid på magen, inte i vagnen men i sängen. Har inget larm.
 
Sv: problem att sova på rygg

Såg nu att du hade rätt, tyvärr. Men det är fortfarande vanligast mellan 3 och 4 månader.

Under den första levnadsmånaden är plötslig spädbarnsdöd mycket sällsynt, och därefter blir det vanligare. Det är som vanligast vid 3-4 månaders ålder för att sedan avta. Man räknar med att ungefär 80 procent av fallen har inträffat före 6 månaders ålder.

Källa
 
Sv: problem att sova på rygg

Jag har letat som en galning i gamla trådar här på Barn.

Här är ditt gamla citat:

"När vi nu konstaterat att fostret sysslar med något värdefullt när det övar sig i att andas, även om det inte får något syre för mödan, förstår vi också varför det inte löper någon risk om det upphör att andas långa stunder. Träning är nödvändig men inte hela dagen. Andningsrörelser är tröttande för fostret. All muskelaktivitet förbrukar syre och energi, så det är inte överraskande att det slutar andas då och då. Ett alldeles ostört foster andas i perioder på omkring tjugo minuter, följda av lika långa period då det inte andas alls. Man vet att flera faktorer minskar fosterandningen. En av de viktigaste är att syremängden i fosterblodet faller, ett tillstånd som kallas hypoxemi. (...)

När syremängden sjunker minskar fostrets andningsrörelser. Om fallet är kraftigt och syrehalten i fosterblodet är mycket lågt kan andningen avstanna totalt i flera timmar. Vuxna som har syrebrist, till exempel på höga höjder, slutar inte andas. Vi reagerar på hypoxemi genom att andas snabbare för att få mer syre från luften. Fostret däremot får ju inte mer syre om det andas snabbare. Det enda som händer är att det förbrukar mer syre på att röra musklerna när det andas. Det är alltså förnuftigt av fostret att sluta andas vid syrebrist. (...)

En färsk undersökning av dr Peter Gluckman och hans kolleger i Nya Zeeland har gett intressant information om den del av hjärnan som styr den paradoxala fosterreaktionen på hypoxemi. Gluckman har ägnat flera år att bygga upp en tredimensionell karta över fårfostrets hjärna. Tack vare denna karta kan forskarna välja ut små delar av fosterhjärnan och sätta dem ur spel. Gluckman har visat att en liten del av fårfostrets hjärnstam är oumbärlig i den paradoxala fosterreaktionen på hypoxemi. När detta lilla område av hjärnceller förstörs reagerar fårfostret på syrebrist på samma sätt som ett vuxet får, nämligen genom att andas fortare. Eftersom fostret reagerar paradoxalt men det nyfödda barnet reagerar på det normala vuxna sättet genom att andas fortare när syrebrist råder, måste hjärnan mogna mycket hastigt vid födelsen. Det förefaller som om funktionen hos den del av fostrets hjärnstam som hämmar andningen vid syrebrist antingen sätts ur spel fullständigt eller går förlorad. Ett normalt nyfött barn reagerar nu på syrebrist med att andas fortare. En teori är att barn som dör i plötslig spädbarnsdöd har kvar en del av funktionen i detta andningshämmande hjärnområde när de föds. I så fall är barnet mycket illa ute. Om den del av fosterhjärnan som hämmar andningen vid syrebrist fortsätter att fungera efter födseln och om den nyfödde får syrebrist av någon anledning, till exempel en förkylning eller någon annan mindre infektion som täpper till mun och näsa, reagerar hjärnan på samma sätt som i fosterlivet genom att hämma andningen. Barnet får följdaktligen allt mindre syre, och en mycket farlig, eventuellt livshotande situation kan inträda eftersom syrebristen bara hämmar andningen ännu mer så att en snöbollseffekt uppstår. Det är som om det nyfödda barnet har glömt att det nu befinner sig utanför livmodern och reagerar fel på syrebristen. Det försöker möta den med metoder som fungerade utmärkt och sänkte syrebehovet medan det var ett foster. Då hade det en moderkaka, men inte nu längre, och det kan vara livsfarligt att fortsätta att reagera på fostervis. Denna hypotes studeras för närvarande intensivt."

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=676500
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag behöver hjälp för håller på att bli galen. Min 3 månaders bebis sover så dåligt på nätterna. 1 natt på en 14 veckors period är...
2
Svar
23
· Visningar
1 883
Senast: G-uldlock
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 476
Senast: Modest
·
Gravid - 1år Vår dotter är 6 månader gammal nu och sover i spjälsäng i samma rum som vi. Just nu är vi hos mina svärföräldrar och vi planerar att ha...
2
Svar
31
· Visningar
4 531
Senast: Imogen
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 849

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp