problem att gå med andra hästar

L

linaback

hej

köpte min första häst för två veckor sen. en treårig nordsvensk valack.

allt gick bra o rätt lugnt till när ja släppte ihop honom med de två hästarna i det nya stallet. men efter några dagar verkade det som om rangordningen inte var fastställd. han jagade runt de andra hästarna hela tiden. ibland var de alldeles svettiga alla tre.

hon som ägde stallet tyckte att jag skulle flytta honom.

på det nya stället skulle han gå med en annan valack. det gick också bra vid själva ihopsläppet. men nästa dag då och då rök de ihop tydligen så pass mkt att ägaren till stallet delade på dom. de gick bara ihop i nån dag. jag hann aldrig se något av vad som hände.
och nu passar det inte med hagar och boxar så jag måste flytta honom igen.

hur 17 ska man göara för att han ska kunna gå med andra hästar? jag gissar att man skulle ha gett det mer tid på bägge ställena men eftersom ägarna inte vill ta några risker så kan jag ju inte säga så mkt. kan ju inte tvinga dom att hästarna ska få gå ihop.

vad gör man?

Sv: problem att gå med andra hästar

När vi ser att hopsläppet inte går bra gör vi en hage bredvid eller i hagen så dom får stå och titta på varandra några dagar.

Det är långt ifrån alla hästar som tar en flytt bra och anpassar sig direkt. Din häst har kanske gått med samma hagkompisar i hela sitt liv innan du köpte honom? Det hade min första häst och den flytten var inte rolig alls.

Jag har aldrig släppt ihop nya hästar i samma hage direkt (utom när alla släppts på bete samtidigt) utan låtit dem gå i hagar intill varandra i minst två veckor. Sen trivs inte alla hästar ihop så jag skulle absolut inte förutsätta att det är riskfritt att släppa ihop nya bekantskaper.

Det är verkligen tråkigt att din häst måste flyttas igen på så kort tid. Kolla noga efter bra rastmöjligheter och en vettig stallägare är mitt tips.

Tycker det är otroligt konstiga stallägare. Jag kan förstå att folk vill dela på dom om det gått veckor och det fortfarande jagas väldigt.

Och om hästarna nu rök ihop så väldigt så tror jag knappast att någon går in och ens kan bryta det, så det låter inte så troligt.

Jag vet att många vill att hästen ska komma in i hagen och sen är allt frid och fröjd och hästarna gör aldrig upp på något sätt men det fungerar inte så.

Tycker stallägare måste skriva redan i annonserna att dom inte vill ha hästar som kör bort andra osv så man inte flyttar dit i onödan. Jag är väldigt tydlig med hur min häst är, att det är lite jobbigt i början osv, att det kan bli mycket spring osv.

Förstår att du är frustrerad. Denna tråd ska jag följa lite då vi har en vallack i "mitt" stall som inte heller går ihop med någon. Vi har testat alla tänkbara varianter i 4 mån men antingen blir det pannkaka direkt eller så funkar det upp till en månad. Han blir direkt farlig för de andra hästarna. Nu får han gå ensam i en hage intill de andra. Men att gå ihop kommer nog aldrig att gå :(

Tycker som du att det är ett skumt beteende och man undrar ju varför :confused:

Jag håller med. Det är som sagt inte alla hästar som funkar tillsammans, och med lite vana och rutin kan man se rätt snabbt vad som är "normalt" gnabb vid ett hopsläpp och vad som inte är det. Jag har full förståelse för TS stallägare om denne sagt ifrån.

TS: har du ngn historik bakom din häst? Hur har den växt upp, flock konstellation etc? sånt spelar jättestor roll i min erfarenhet.

Min lilla ponny jag hade tidigare fungerade inte att vara i samma hage som andra hästar. Att vara i hage bredvid eller i närheten funkade, men inte tillsammans. Vi försökte introducera honom med de andra med tyvärr jagade han dem tills en blev halt, och med den andra lyckades de aldrig bestämma vem som var ledaren då båda var väldigt dominanta. Vi gav upp rätt fort och fortsatte hålla honom i en egen hage.

mina nordsvenskar är 3 och 2 år gamla och 3 åringen är busigast av dem, tror du inte att han leker??? Mina stegrar sig på varann biter och springer som galningar , dem försöker även på dem äldre. stona vill inte leka, men den gammla valacken vill gärna springa och busa, dem blir jätte svettiga.
Du skrev att han var 3 år och det gick bra vid ihopsläppet, tror det är möjligt att dem busar,, och har jätteroligt i vårsolen..
han är ung och gillar säkert att ha en jämnårig eller busglad vallack att gå ihop med.

Hur ser hagarna ut?
Jag har haft problem tidigare vid för små hagar... sen funderade jag på mat... Får dom hö ute? Är alltid bra, så de har något att göra, men är ju också viktigt att den som lägger ut lägger många högar med rejält avstånd, så det inte kan ge upphov till onödiga bråk.

Sen tror jag att om man låter dom gå jämte varandra först några dagar, och sen ge dem en ordentlig chans att finna sig till rätta!

Antingen hade jag släppt ihop hästen med en väldigt ranglåg häst som "lägger" sig direkt, alltså inte ifrågasätter din hästs ledarskap då han verkar vara rätt hög i rang? Eller så hade jag släppt ihop honom med en äldre och mycket ranghög häst som kan "sätta honom på plats". MEN tänk på hagarna, brukar inte vara några problem med några hästar sålänge de har tillräckligt stor yta att röra sig på.

Jag håller inte med om att det skulle vara en bra idé. Man måste tänka på alla individers välmående och det är inte självklart att den ranglåga mår bra med den ranghöga. (Om nu rang över huvud taget spelar in i det här fallet är jag osäker på.)

du tror inte att problemet uppstått just för att konstellationen bestått av ranghöga hästar och ingen vill ge sig? det brukar vara standard när flockar inte fungerar normalt nämligen.

Krocket: på vilket sätt skulle rangen vara orelevant? det är ju det som är det avgörande i samtliga flock konstellationer, inget annat.

KL ang senaste svaren i tråden:
jag hoppas och förutsätter att stallägare/hästägare i fråga har kunskap nog att se skillnad på lek och allvar. det bör inte vara rocket science nämligen. att bagatellisera scenariot finner jag mycket olämpligt.

hagens storlek är vesäntlig det måste alltid finnas tillräckligt med utrymme.Teorin att så länge det finns utrymme löser sig alla hopsläpp, är total myt.

Förstår att du är frustrerad. Denna tråd ska jag följa lite då vi har en vallack i "mitt" stall som inte heller går ihop med någon. Vi har testat alla tänkbara varianter i 4 mån men antingen blir det pannkaka direkt eller så funkar det upp till en månad. Han blir direkt farlig för de andra hästarna. Nu får han gå ensam i en hage intill de andra. Men att gå ihop kommer nog aldrig att gå :(

Tycker som du att det är ett skumt beteende och man undrar ju varför :confused:

Alla hästar trivs inte ihop. Bara för att de står i samma stall och kanske kan se varandra från hagarna betyder det inte att det är snabbt ordnat att byta hagar. Jag tror fortfarande på att ge hästarna tid för att lära känna varandra. Och än en gång att alla hästar inte trivs med varandra.

Jag har själv en häst som "inte kan gå med andra". Nu går hon i flock.

TS: har du ngn historik bakom din häst? Hur har den växt upp, flock konstellation etc? sånt spelar jättestor roll i min erfarenhet.

Väldigt viktiga frågor! :bow:

TS: om du inte vet historiken - försök ta reda på den. Då är det mycket lättare att hjälpa dig.

Jag tror nog också så att alla hästar bara inte funkar ihop. I vårat fall ligger hagarna staket längs staket med varandra så hästarna kan nosa och gosa på varandra hur mycket som helst. Trots att de gjort det i månader så går det inte att ha den ena hästen i samma hage som de övriga. Hagarna är av bra storlek så det problemet är det inte heller. Det funkar bra när vi rider ihop, leder dem tillsammans osv. Men så fort problemhästen kommer lös anfaller han sina "polare". Vi har provat med ranglåg vallack i samma ålder, ranglågt sto i samma ålder och ranghögt sto som är äldre och alltid varit ledaren i sina flockar. Han har även gått till utfall mot mig i hagen.

Vi har testat flera extra utfodringsställen för att inte provisera fram något matvaktande, provat att ha dem väl motionerade och tillfredställda i huvudet, lägga in ris och annat att aktivera sig med, släppa in endast en häst med bråkhästen i hagen, ja allt som vi nånsin kunnat komma på. Ändå flyger denna häst på och hugger och sprakar och vallar den häst han ska gå med. Och inte på ett lekfullt sätt. Det är sänkt huvud, fällda öron och blottade tänder. Det har slutat med att vi måste gå in och bryta eller att den attakerade hästen gått igenom tråden :(

Vi ska göra ett sista försök när det blir dax för sommarbete. Då har de hur mycket yta och gräs som helst. Funkar det inte då så får han gå ensamen i hagen intill.

Stackars dig! det kan inte vara lätt att flytta, släpp ihop honom där ni har fri tillgång på hö och en välfungerande flock med ranghög ledare. Han behöver veta hut, 3 år och redan världsmästare....;) det är bra om han får mothugg och lär sig att livet inte är bara att röja i hagen...

Lycka till att hitta stallplats! Se till att det finns äldre hästar som är bestämda mot din du kommer att ha så mycket tillbaka om andra hästar sätter din på plats...

Jag hänger med lite på ett hörn också, eftersom ämnet är intressant om än tråkigt.

Min häst är väldigt ranglåg och går direkt undan för alla andra han delat hage med, och till en början har det alltid gått hur bra som helst. Det konstiga är att efter ett tag, några dagar till någon veka, börjar inte helt sällan den andra hästen (de är alltid bara två) valla och småjävlas med min häst. Det är så tråkigt att se, för min är så snäll, och det spelar ingen roll om de har fri tillgång på mat eller ej. Hagarna har inte varit särskilt stora, men inte heller pyttesmå, och jag undrar om det helt enkelt är utrymmet som är problemet i mitt fall, eller om min stackars mes sänder ut fel signaler på något vis ändå.

Tråkigt iallafall.

Vet du historiken på din häst?

Hur länge går han med samma häst i hagen innan ni byter kompis?

Det kan vara att han sänder ut fel signaler men det kan också vara att han inte får tillräcklig tid med hagkompisen för att etablera ordningen. Det kan också vara så att han inte hamnat med den rätta kompisen än.

Hur går det i stallet (om han står uppstallad)?

Min har gått med samma i fyra år, men den har precis flyttat. Den hästen var dominant men inte elak utan bara vallade/betsämde över maten och min flyttade sig. Den hästen har problem att gå med andra, har fått ett par rejäla kängor av andra hästar men inte av min.

Förra sommaren delade han bete med en väldigt kärvänlig (dryg) valack som nästan satt fast i honom och gosade i ett par tre veckor, sen blev min sparkad och vi särade dem. Nu har han delat ett tag med en annan väldigt dryg valack (lekfull och påstridig men inte elak vad jag sett tidigare) men även den har visat tendens till att ta över och jaga och valla honom.

I stallet går allt bra och lika vid ridning, då han ofta får agera trygghetsfarbror åt osäkrare hästar. Min häst är verkligen ingen tuffing utan finner sig i det mesta utan att göra någon affär av det.

Jag vet inte hur han delat hage tidigare, bara att förra ägaren sade att han var snäll med andra, och det stämmer ju.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 621
Senast: Freazer
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 935
Senast: Sel
·
Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
1 078
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 819
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar