Problem att fylla i livskadeanmälan. *hjälp*

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Sananvalinta
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 1 620
S

Sananvalinta

Nu har jag tagit beslutet att ta bort min underbara häst. Sitter här med papperna framför mig och har fyllt i det "enkla".
Men jag har endel frågeställningar som jag skulle bli ytterst tacksam om någon ville hjälpa mig med:

1. Anmälan avser: full ersättning, delersättning, foster/föl, tillstånd till avlivning.
Ska jag kryssa i både full ersättning och tillstånd till avlivning här?

2. Din egen skadebeskrivning. Hur yttrade sig sjukdomen/skadan?
Under denna spalt känner jag en enorm prestationsångest. Det känns som om det är så mycket som spelar in till att jag nu tar beslutet att ta bort henne. Ska man skriva allt så att försäkringsbolaget kan se helheten (vilket kommer ta ca 10 a4 sidor) eller är det jag skriver alls relevant för dom? Det borde ju vara veterinärens utlåtande som väger tyngst tycker man.

/ Sananvalinta

Sv: Problem att fylla i livskadeanmälan. *hjälp*

Nr 1 vet jag inte, kryssa båda för säkerhetsskull. På nr 2 tror jag att du ska hålla dig till samma version som veterinärern, alltså endast den medicinska åkomma som gör hästen obrukbar. Det bör räcka med en mening, inte exakt varför du har valt att ta bort hästen nu eller vad som har hänt genom åren.

Tråkigt att du ska ta bort din häst.
Jag tog bort en av mina i somras, jag trodde att detta skulle väl inte va något problem att få ett ok från fb. Så jag ringde till de och sa att nu gick det inte att göra mer för min häst. Han var sjuk i många år och kostade fb mycket mycket pengar. Fastän de såg allting i datorn så behövdes ett vet intyg. Men det var inga problem fick ett ok samma dag jag faxade över pappret.

Det första du ska göra om du inte har gjort det, är att göra en veterinär besiktning av hästen som sedan ska skickas in till ditt försäkringsbolag. Därifrån gör fb en bedömmning om du "får" ta bort din häst.
Se till att du har ett skriftligt ok från fb annars kan det bli problem sedan med utbetalning av livförsäkringen.
Är detta klart redan så fyller du i full ersättning.
Du måste ge din bild av sjukdomshistorian. Dock så kan det ju förkortas ner till det mest viktiga. Behöver inte skriva ord för ord om allt som har hänt.

Ang det första kan du kryssa båda, eller bara full ersättning, spelar inte så stor roll, de innebär ju samma sak i slutänden.

Ang skadebeskrivningen så jag skriver 'helheten', men jag bantar ner det så det inte blir en roman. Du får ju inte hänvisa till vetintyget i skadebeskrivningen, och det är ju dina ord och 'din version' de vill ha där. Jag la tonvikten på det rent 'medicinska', men jag tog också med sådana saker som att hästen tappat rang i flocken, att den var på dåligt humör och att det börjat dyka upp 'dåliga dagar' då hästen var synbart besvärad och hade ont.

Men ffa vill de som sagt höra din version. Men sammanfatta det och försök hålla det till ämnet. Jag har skrivit 2 A4 i de fyra fall som varit aktuellt för mig. En mening köper bolaget knappast, då det som sagt ska förklaras med dina ord och inte hänvisa till vetintyg.

Däremot kan man ju skriva t ex 'trots upprepade behandlingar blir hästen inte ohalt' och inte speca att datum X, Y och X behandlades hästen si och så och var si och så mycket halt. Det ser de i journalerna i alla fall.

Liknande trådar

• Låst
Hästvård Hästen har haft klippkort på klinik i flera år. "Alla" (inkl jag) har varit överens om att ursprungsproblemet är vänster bak, men det...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
10 556
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Jag ska ta bort min häst och har äntligen bestämt mig för att fylla i papprena från försäkringsbolaget (Agr*a). Har skjutit på det...
Svar
1
· Visningar
1 612
Senast: Clintan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V
  • Malignt melanom?