Sv: Pro Viva?

Vad jag förstår efter den tråden jag länkade till så ska de konkurrera ut de skadliga bakterierna som vid en rubbning i tarmfloran har tagit över.

Jag föredrar bakterieflora från annat håll, eftersom hästen i sörpa (nytt ord för mig) även får i sig det som ratats av kroppen.

För mig är sörpa något helt annat. Kopierat från NE:

sörpa
sör`pa subst. ~n
ORDLED: sörp-an
• foder som består av fuktad blandning av agnar och hackelse m.m.; ofta med tillsats av gröpe

gröpe
gröpe, grovmalen spannmål till djurfoder.

Förresten, du skrev i tråden att bakjäst haft bevisat god effekt. Vore väldigt intressant att veta mer.

Byter gärna filen som jag som sagt är osäker på mot något som bevisligen fungerar. Är svag för signifikant effekt som du vet.

Ska lära mig att hålla tyst när jag inte vet hur någonting fungerar.

Det tycker jag verkligen inte att du ska göra. Det är ju diskussionerna som är intressanta. Om du visste hur många gånger jag har gjort likadant.
Det är kul att vi kan olika saker. Jag lärde mig massor av dig om blodkärlen för några dagar sedan. (Vad jag kan bidra med är ju mer tveksamt men det stör inte mig).

Här fick jag svar på hur man fick i dem sörpan med! Även att det skulle vara galet att ge det...

Det tycker jag verkligen inte att du ska göra. Det är ju diskussionerna som är intressanta. Om du visste hur många gånger jag har gjort likadant.
Det är kul att vi kan olika saker. Jag lärde mig massor av dig om blodkärlen för några dagar sedan. (Vad jag kan bidra med är ju mer tveksamt men det stör inte mig).

Du har bidragit med massor på foderbiten för mig, även om jag inte alltid svarar, så läser jag inläggen och du kan helt klart mer än mig.

Och visst har du rätt, diskussionerna kan ju vara mer givande än när någon ger svaret direkt. Man lär sig så mycket runt omkring då.

TS: Ursäkta för trådkapningen.

Jag har gett min häst pulverkapslar från hälsokostaffär.
Är mycket mer koncentrerat än vanliga mag-tarm tillskott för häst.
Om man läser på innehållet är det exakt samma saker i men då mer koncentrerade och det har räckt med två kapslar om dagen i några dagar för att hästen ska vara bra i magen igen.

Kommer ihåg en föreläsning om hästens matsmältning i jämförelese med människan och kon som jag var på förra året. Mkt intressant och lite underligt hur lite man verkar veta egentligen.

Här kommer en länk om bakjäst.
Jag ger det till min fånghäst när jag tycker att det behövs ett kvarts paket om dagen.

http://www.ker.com/library/equinereview/su13.pdf

Intressant, men fyra olika dieter på åtta hästar känns som väldigt stor risk för felaktiga slutsatser. Dessutom är det lite synd att de skriver att resultaten överensstämmer med vissa tidigare studier, men avviker från andra, men sedan inte hänvisar till vilka studier det handlar om.

Fast jag tror absolut att jag ska testa. Har hört från många andra att just bakjäst skulle vara bra och precis som filen är det ju billigt och med minimala biverkningar.

Sedan är ju frågan om man kan kalla min häst för högpresterande, han går på bra hö och mycket lite havre, samt betfor. Hästarna i studien hade ju sina problem pga att de fick så mycket högenergifoder.

Intressant, men fyra olika dieter på åtta hästar känns som väldigt stor risk för felaktiga slutsatser. Dessutom är det lite synd att de skriver att resultaten överensstämmer med vissa tidigare studier, men avviker från andra, men sedan inte hänvisar till vilka studier det handlar om.

Fast jag tror absolut att jag ska testa. Har hört från många andra att just bakjäst skulle vara bra och precis som filen är det ju billigt och med minimala biverkningar.

Sedan är ju frågan om man kan kalla min häst för högpresterande, han går på bra hö och mycket lite havre, samt betfor. Hästarna i studien hade ju sina problem pga att de fick så mycket högenergifoder.

Man har gjort en del studier av att ge levande jästkultur till hästar. Alla resultat är ej lika. Men jag har förstått det som att man ändå har bestämt sig för att mkt talar för att jästen verkligen gör nytta (enligt NRC). Att hästarna i studien fick mkt kraftfoder var kanske för att man ville tvinga fram en reaktion (min spekulation).
HelenaHandberg kan mkt mer om detta än vad jag kan.

Min häst är definitivt inte högpresterande. Hon får dessutom inte spannmål.

Senast ändrad:

Tack för tipsen!

Hon fick i alla fall ProViva i kväll som hon sörplade i sig med viss tvekan, vi får väl se om det kan hjälpa.

Lila och fin om nosen blev hon i alla fall :p

Jag blev faktiskt lite tveksam nu till bakjäst. Jag har ju gett det ett längre tag och för några veckor sedan blev min fångis fruktansvärt dålig i magen. Försökte öka på jästen med resultat att allt blev värre och värre. Hjälpte i och för sig inte att sätta ut den heller.

Använde en mängd Krafft mag och tarm fullkomligt utan resultat. Vågade inte Proviva tack vare sockret så jag googlade på probimin och ringde återförsäljaren. I samma veva fick jag precis som Immer tipset på Hästbiten om aspbark. Nu käkar hästen aspbark och probimin. Efter bara ett dygn var han mycket bättre. Nu är avföringen i det närmaste normal och hästen börjar se bättre ut än någonsin. Fått ny glans i ögonen och rör sig ledigare än tidigare (alltid varit stel och tråkig). Tyvärr vet jag inte vilket som gett resultat men lutar åt probiminet då eftersom aspbarken skulle ta en vecka. Lugnade för magen är det i alla fall och hästen älskar det.

Jag testar aspbark i några dagar innan jag inhandlar Probimin, så får vi se vad som händer :idea:

Immer

***Knapplån***

Jag fick tipset att ge 1/2 liter krossad aspbark/dag och har påbörjat kuren idag. Killen i foderbutiken påstod att det brukar bli bra efter en vecka.

Immer

Annars om man har tillgång till det kan man såga ner lite asper och slänga in i hagen så får hästarna lite tidsfördriv samtidigt.:idea:
De verkligen älskar att gnaga i sig det!

Det är i själva verket jättebeskt men har en god eftersmak. Fångis verkar dock älska det och kastar sig över det.

Ja, du må tro att det har känts skönt att i tre dagar nu mocka en box som inte sett ut som kriget. För att inte tala om fångis som haft litervis med bajsvatten och i stort sett ingen fast avföring. Det har runnit baktill och svansen har varit genomsur. Redan första dagen var det väsentlig skillnad och nu har det bara gått åt rätt håll. Hoppas bara det håller i sig!

Liknande trådar

Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
368
Senast: Malva1978
·
Hästvård Hej! Vi fick hem ett fullblodssto i somras, och har väl ändå upplevt henne som småbrunstig sen dess. Hon går i hage med två äldre...
Svar
2
· Visningar
353
Senast: Bison
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 621
Hundträning Vi har fått en tillfällig gäst i huset, i form av en ung blivande jakthund. Hen kan för tillfället inte bo hos sin ägare, och vi fick...
2
Svar
22
· Visningar
1 985
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka