M

miisen80

Min pålle har nu varit lös i magen i två dagar. Jag har inte gjort några ändringar i foderstat eller liknande, allt är precis som vanligt.

Kan det vara någon ide att prova att ge henne pro viva? hur mycket i så fall?

Andra förslag?

Sv: Pro Viva?

Du kan ju alltid börja med Proviva. Funkar det är det ju billigt och bra i jämförelse med Krafft Mag och tarm m m. Har för mig stallkamraten brukar ge några dl om dagen. Blåbär föreslog min vet när min kille var dålig.

Jag har också en kompis som ger proviva, någon dl tror jag. Ingen aning om det funkar, men han blir inte dålig av det iaf ;)

Jag har gett proviva till ett sto som var rätt kass i magen. Hon fick vackra blåröda läppar och en bättre mage. Dessutom slurpade hon och slaskade så dant att det bara var att konstatera att hon ääääälskade det :D

Då blir det fint till en skimmel :D

Ska bege mig till affären och köpa några paket.

När min häst mig fick magsår som biverkning av det inflammatoriska hon åt rekommenderade min veterinär Proviva som komplement till magsårsmedicinen.

Probiotika har funkar på en av mina hästar som kan reagera vid höbyten.
Ska man ge a-fil, proviva osv måste man ge så mkt för att det ska ha verkan, om det ens har det på just din häst.Ngn dl hjälper inte.
Potatismjöl har vissa rekommenderat oxå.

Jag fick rekommendation att testa a-fil för min hästs dåliga mage, 5dl morgon och kväll. Har haft viss effekt, men det är alltid svårt att avgöra om det är filen eller någon annan faktor som påverkat.

Min häst blir dålig när vädret blir milt eftersom han äter gammalt äckligt gräs och liknande som tittar upp under snö och is.

Jag vet att en del ger A-fil till hästar. Jag har lite svårt för att förstå att det fungerar eftersom den vuxna hästen inte kan bryta ner mjölksockret. Men det fungerar kanske i alla fall. Det blir kanske inte dålig av det.

***Knapplån***

Jag fick tipset att ge 1/2 liter krossad aspbark/dag och har påbörjat kuren idag. Killen i foderbutiken påstod att det brukar bli bra efter en vecka.

Immer

Jag vet att en del ger A-fil till hästar. Jag har lite svårt för att förstå att det fungerar eftersom den vuxna hästen inte kan bryta ner mjölksockret. Men det fungerar kanske i alla fall. Det blir kanske inte dålig av det.

Jag har också varit väldigt tveksam till att ge fil, eftersom jag inte förstår verkningsmekanismen. Vissa påstår att bakterierna i filen "återställer den naturliga tarmfloran" som de säger så vackert i reklamen, men jag har svårt att förstå hur det fungerar hos häst. Men min häst blev bättre, fast jag är tillräckligt bevandrad i vetenskapligt tänkande för att veta att det antagligen finns tusen faktorer jag inte räknat med som lika gärna som filen kan ha givit resultatet. Dessutom är det ju utifrån en hästs reaktion omöjligt att säga vad som är orsak och vad som är svar.
Fördelen är ju att det är så billigt och har dessutom inga biverkningar som jag känner till, så det är ju inga risker med att testa.

Tillägg till mitt förra svar.

Vad jag vet ska inte själv filen (mjölksockret) ha någon som helst effekt, utan eventuell verkningsmekanism finns hos de bakterier som "följer med". De är ju inte bundna till mjölksockret, så hästens oförmåga att bryta ner det gör ingenting.

***Knapplån***

Jag fick tipset att ge 1/2 liter krossad aspbark/dag och har påbörjat kuren idag. Killen i foderbutiken påstod att det brukar bli bra efter en vecka.

Immer

Intressant, antar att aspbark innehåller mycket fibrer. Hos människor ger en fiberrik kost ofta fastare avföring, men samtidigt kan fiber även användas som laxeringsmedel vid förstoppning. Har inte riktigt mekanismen klar för mig vad det är som gör att det kan fungera åt båda hållen, men rent allmänt kan man ju säga att fiberrik kost gör att avföringen går åt "lagom", vilket ju borde innebära att det finns chans att aspbark kan fungera. Frågan är ju hur innehållet förhåller sig till andra fodermedel, det är ju det som avgör eventuell effekt. Forest Autumn brukar ha bra koll på foder, h*n kanske vet.

Det är ju bakteriekullturen man vill åt som finns i filen eller provivan eller vad man nu ger och det fungerar.

Förr i tiden gav man sörpa som är bajs från en fisk häst som man blötte upp i vatten och då fick de i sig de goda mag bakterierna från den friska hästen. Lite äckligt men en gammal väl beprövad metod. Men jag undrar hur de fick i hästen sörpan??

knapplån

Jag vet att det är mjölksyrabakterierna man vill komma åt. Min tanke är bara att hästen kan bli dålig av att inte kunna bryta ner mjölksockret. Men det blir den tydligen inte. Sedan kan man ju undra om det är rätt sorts bakterier. De som finns i filmjölk är väl avsedda för människor. Jag antar att det finns flera st olika.

Ska man ge a-fil, proviva osv måste man ge så mkt för att det ska ha verkan, om det ens har det på just din häst.Ngn dl hjälper inte.

Nej det där stämmer inte alls! Jag har fått fantastiska resultat av Proviva flera, flera gånger. Så många gånger att det inte råder någons som helst tvivel om dess fantastiska effekt på mina hästar!!

För mig är Proviva det tveklöst bästa preparatet som någonsin kommit i min väg under alla de år jag haft häst!

Jag har gett 1-2 dl morgon och kväll. Mer än så behövs inte för att ge effekt. Får man inte effekt vid den mängden så hjälper det heller inte med större mängd.

Till TS: Mina hästar gillar nypon överlägset bäst! Det räcker att ge en skvätt morgon och kväll. Skall inte vara några mängder.

Jag har också varit väldigt tveksam till att ge fil, eftersom jag inte förstår verkningsmekanismen. Vissa påstår att bakterierna i filen "återställer den naturliga tarmfloran" som de säger så vackert i reklamen, men jag har svårt att förstå hur det fungerar hos häst. .

Jag kom på att det fanns en tråd där det diskuterades i höstas.

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=829240&highlight=filmj%F6lk

inser nu efter att ha läst tråden att jag har ställt samma fråga som förra gången

Senast ändrad:

Förr i tiden gav man sörpa som är bajs från en fisk häst som man blötte upp i vatten och då fick de i sig de goda mag bakterierna från den friska hästen. Lite äckligt men en gammal väl beprövad metod. Men jag undrar hur de fick i hästen sörpan??

Jag föredrar bakterieflora från annat håll, eftersom hästen i sörpa (nytt ord för mig) även får i sig det som ratats av kroppen. Fast förr i tiden när alternativ inte fanns kanske det var det bästa man kunde göra.

Fick höra i skolan för några veckor sedan om något som vissa människor använder sig av som kallas "urinterapi" där man ska dricka sin egen urin.... Enligt förespråkarna ska urinen innehålla alla mineraler och näringsämnen man behöver. Att den innehåller ämnen som kroppen lagt ner en hel del energi på att göra sig av med från början har tydligen inte gått upp för de här människorna. Man blir mörkrädd.

Nu jämför jag absolut inte sörpa och urinterapi, det är ju helt olika saker. I sörpan kommer ju ratorna bara att åka rakt igenom systemet igen, medan i urinterapin så återför man någonting som kroppen aktivt skickat ut. Jag bara kom att tänka på den och tyckte det var en kul grej att berätta.

Tja jag har aldrig prövat med sörpa själv känns som att det är en rätt förlegad metod men som fakist rekomenderas i ofta i gamla hästböcker och av gamla häst kalar. Antar att det inte fanns proviva mm förr att ge.

De som finns i filmjölk är väl avsedda för människor. Jag antar att det finns flera st olika.

Precis det här jag funderade på. Jag brukar ju alltid förespråka hur lika vi är fysiologiskt, men just i tarmfloran skiljer vi oss faktiskt en hel del. Vi har inte hunnit så långt i skolan att jag är klar på exakt hur olika bakterier i tarmfloran verkar, men om man tänker sig att de i filen skulle frisätta någonting som reglerar aktiviteten hos en skadlig/överaktiv bakterie kan man ju förstå hur det kan verka på både häst och människa. Fast nu spånar jag helt vilt.

Liknande trådar

Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
368
Senast: Malva1978
·
Hästvård Hej! Vi fick hem ett fullblodssto i somras, och har väl ändå upplevt henne som småbrunstig sen dess. Hon går i hage med två äldre...
Svar
2
· Visningar
353
Senast: Bison
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 621
Hundträning Vi har fått en tillfällig gäst i huset, i form av en ung blivande jakthund. Hen kan för tillfället inte bo hos sin ägare, och vi fick...
2
Svar
22
· Visningar
1 985
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka