Privatlektion,hur ofta?

@Fibusen Jag har tränat allt från en gång i veckan till varannan månad. En gång i veckan tyckte jag var för mycket, jag hann inte lära mig det jag skulle på en vecka så många lektioner gick ut på att traggla exakt samma saker i flera veckor i sträck.

Varannan vecka kändes ganska så tight också men å andra sidan så hann man inte glömma mellan lektionerna.

En gång i månaden känns optimalt för mig. Jag får ett antal verktyg varje lektion sen har jag 3-4 veckor på mig att träna på dem och befästa dem. Men nu har jag inte ridit på flera år så det handlar om körning och tömkörning.

Varannan månad var värdelöst man hann glömma allt mellan gångerna.
 
Ska börja ta privatlektioner till höstterminen är det tänkt,men hur ofta/sällan rider ni privatlektioner? Jag hade helst velat rida en gång i veckan,men blir alldeles för dyrt då en lektion går på nästan 400:- (!!!!!!) Varannan vecka,är det tillräckligt? Nån som rider så sällan som en gång i månaden? Lektionerna är endast 30 min långa,men det kanske är vanligt när man rider privatlektioner? Kommer ske på ridskolan,och på ridskolehäst. Ev privathäst längre fram.

Det jag vill få ut av det är att damma av lite kunskaper,och förhoppningsvis bli en bättre ryttare efter alla 15 år i skogen (Några teminer då och då på ridskola) då man slarvat när ingen varit på en och skällt om händer,skänklar,och sits! :o:p

Har alltid ridit "vanligt" på ridskolan (i gång i veckan i grupp),men tyvär sätter mina arbetstider stopp för det nu.... :(

Har häst att rida under tiden mellan gångerna,men inget avancerat,utan då är det skogen oftast som gäller.

Hade jag haft råd hade jag nog ridit 2 ggr/v för tränare men nu är inte verkligheten sådan. Jag rider 1-2 ggr/månad, 30 minuter á 200 kr i paddock på sommaren och 250 kr i ridhus på vintern. Varje gång jag tränar får jag "läxa" som jag jobbar med mellan gångerna. Det funkar bra. Men min ambition är ju inte GP så det är ok. Hade jag varit på högre nivå själv, hade jag inte tyckt att 400 kr/gång var dyrt för en välutbildad tränare.
 
Prislappen låter för mig normal, på snudd till billig. Men jag bor också i Sthlm och har en annan prissättning.

Jag hade nog lagt privatlektion en gång i veckan om jag fick välja + min vanliga lektion i veckan.
 
Jag har egen häst och tränar privat en till två dagar per vecka. Både hoppning och dressyr. Rider en timme åt gången.

Har hästen hemma hos min tränare.
 
Jag och hästägaren försöker få till att jag tränar dressyr åtminstone varannan vecka för samma instruktör som hästägaren rider för (varannan vecka, så hon tränar dressyr de veckor jag inte gör det). Sen tränar vi hoppning för instruktör varannan vecka - visserligen i grupp men vi har pratat om privatträningar där. Terräng tränar vi också i grupp.
 
Får du rida fram innan, och avsluta efter lektionen självständigt?
Annars blir 30 minuter himla kort, effektiv ridning kanske 10 minuter?

Om det inte är just framridningen/uppvärmningen man vill öva på... men inte skulle jag betala för en tränare att titta på mig när jag skrittar av.
 
@Fibusen - att bara rida en lektion varanan vecka är ok - man går inte framåt så snabbt men det fungerar. Men kan du inte använda de andra hästarna du rider lite mer ambitiöst? Skogen behöver ju inte vara att åka runt. För kan du träna lite av det du gör på privatlektionerna mellan varven har du nog mer nytta av privatlektionerna. Om hästarna inte är så välridna får du lägga kraven på den nivå de och du klarar. Om det är ok med ägaren förstås.

Jag har tagit rätt mycket lektioner under senare år, oftast 2 ggr per vecka. Av olika skäl slutade jag med det och tränar nu mina hästar själv, ibland med hjälp av någon kompis. Faktiskt är det rätt nyttigt att lägga upp hela träningen på egen hand ett tag. Men jag behöver hjälp på sikt så jag ska börja rida för en annan tränare, fast varannan vecka är nog mera lagom för min del.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 486
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Återupptog ridningen sen ungefär ett år tillbaka och rider på ridskola nu, men jag känner att lektioner en gång i veckan inte fyller...
2
Svar
26
· Visningar
4 862
Senast: Sirap
·
Ridning Lite bakgrund: Har börjat på ridskola igen efter mångårigt uppehåll från ridning, tävlade lite (och vann ibland :) ) Lätt A dressyr och...
Svar
18
· Visningar
1 361
Senast: Cavallo
·
Träning Hejsan! Kort bakgrundsinfo: jag är 18 år gammal, ridit på ridskola i 11 år och har diagnosen autism nivå 2 vilket avsevärt försvårar...
Svar
15
· Visningar
2 314

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp