Privatlektion,hur ofta?

Fibusen

Trådstartare
Ska börja ta privatlektioner till höstterminen är det tänkt,men hur ofta/sällan rider ni privatlektioner? Jag hade helst velat rida en gång i veckan,men blir alldeles för dyrt då en lektion går på nästan 400:- (!!!!!!) Varannan vecka,är det tillräckligt? Nån som rider så sällan som en gång i månaden? Lektionerna är endast 30 min långa,men det kanske är vanligt när man rider privatlektioner? Kommer ske på ridskolan,och på ridskolehäst. Ev privathäst längre fram.

Det jag vill få ut av det är att damma av lite kunskaper,och förhoppningsvis bli en bättre ryttare efter alla 15 år i skogen (Några teminer då och då på ridskola) då man slarvat när ingen varit på en och skällt om händer,skänklar,och sits! :o:p

Har alltid ridit "vanligt" på ridskolan (i gång i veckan i grupp),men tyvär sätter mina arbetstider stopp för det nu.... :(

Har häst att rida under tiden mellan gångerna,men inget avancerat,utan då är det skogen oftast som gäller.
 
Varannan vecka räcker tycker jag om man har egen häst att träna på under tiden. Skulle dock inte betala 400kr för 30 min, men det är kanske bara jag.
 
Det beror ju på vad du vill ha ut av lektionerna och hur mycket instruktören kan ge dig att "jobba med" utanför lektionerna, men en gång i veckan eller varannan vecka tycker jag är bra. Mer sällan än så känns lite so-so.

(Jag skulle bli dunderglad om jag kunde hitta privatlektioner för 400 där jag bor. Här är det minst 100 USD för en vanlig lektion och då är det inte ens en duktig instruktör.)
 
För 400 kr så ska det vara minst en B-tränare.
Tyckte det var riktigt dyrt.
Häromkring betalat vi mellan 150 - 300 kr för 45 min. Visserligen med egen häst då.

Kan du inte hitta en tränare som kan komma ut och träna på hästen du rider.

Jag tränar ca 2ggr/vecka. Ett hopp och ett dressyrpass.
 
Det är väl helt enkelt så att du får låta plånboken styra. Har du råd att rida varje vecka är detta givetvis bättre än var annan ur ett utvecklingsperspektiv. Angående kostnaden så tycker jag 400 för häst och instruktörs i 30 min är rimligt. Att jämföra vad man betalar när man rider egen häst är ju inte relevant. För 60 min på egen häst själv menar jag att 600 kr f 60 min är vad en tränare måste ta ut om det ska vara vitt - en tränare som tar mindre hanterar med största säkerhet en stor del svarta pengar!
 
Beror ju mycket på var du bor också, där jag rider så kostar en vanlig lektion i stor grupp ca 300:- per gång.
 
@Fibusen När jag har ridit regelbundna privatlektioner (med egen häst) har det varit alltifrån var 6-8e vecka (tränare som kom långt ifrån och vi red både fm och em) till som nu varje vecka (tränaren är i stallet varje vecka pga många elever). När jag ridit privatlektion på lånad häst har det varit ett par gånger per termin bara. Red då lånad privathäst flera gånger per vecka och såg lektionerna på annan häst som bonus.
 
Blir tyvär så dyrt när jag enbart kan kvällar,blir tillägg på 50:- då direkt under helg/kväll,plus 50.- för att jag är icke medlem. Som medlem på våran klubb har man stallpass och ska kunna ställa upp vid tävlingar och liknande,och det har jag inte tid/lust för. Sen 20.- för att jag ska låna häst,annars hade det kostat 250:- för privathäst,och 270.- för ridskolehäst om jag var medlem och kunde dagtid på vardagar.

Hästen är inte igång så pass att jag kan rida lektioner än,därav förhoppningen att i framtiden kunna ta med pållen,samt att kunna ta lektioner hemma,men i dagsläget får jag köra på plan B.
 
Jag ska lyssna och se om det går att ordna så man kan rida varannan vecka i vanlig grupp också,blir rejält billigare,och jag rider mer än gärna i grupp och rider en timme då. Får inte ihop ridning varje vecka pga mitt jobb som sagt... Får kontakta dom och försöka komma på en lösning.
 
En gång i månaden kommer det en instruktör hem till mig och håller kurs. Jag brukar då rida fyra pass, varje pass är 30 min och kostar 350 kr inkl resekostnad. Däremellan tränar jag själv. Några gånger per år rider jag också för en westerntränare - hur ofta beror på hur han kan komma men nu var det ett halvår sedan sist han var här. Även då brukar det bli fyra pass på en dag. Ett pass för honom också halvtimme, kostar 500kr ungefär. Han är tidigare europamästare i sin gren och har också ridit dressyr tom MSV så han är väldigt mångsidig.
Dyrt, ja verkligen, men det är bra instruktörer som fört mig från ren skogsryttare till B-nivå western och MSV C dressyr på sex-sju år, på en travhäst och fjording.
 
Privatpass 2ggr i manaden tycker jag inte racker for mig, men det ar personlig preferens. Gud va dyrt ocksa, jag tranar 40 min for GP-ryttare for 250kr...

Men 2 pass privat ger definitivt mer an 4 pass i ridskolegrupp! Sa vill du utveckla din ridning tror jag det ar ett steg i ratt riktning.
 
Innan jag fick ta bort min häst i våras så red vi varannan vecka för tränare a 200kr/30min. De flesta andra red 45min och betalade då 250kr.

Tyckte att det var lagom med varannan vecka för tränare, men min häst var å andra sidan äldre och vi kände varandra utan och innan efter 18 år tillsammans.

Med en ny häst sen längre fram kommer jag nog vilja rida varje vecka och ibland intensivhelger med ett pass per dag i två tre dagar. Antagligen kommer jag också försöka rida för en tränare till ut över min vanliga tränare.
 
Jag tränar för C tränare tre gånger i veckan på egen häst. Det kostar 350 kr styck. Visst, det är mycket pengar, men för mig är det värt det. Varje lektion är mellan 30-45 min. Jag har budgeterat träning för 4000 i månaden. Där jag och min häst befinner oss nu måste jag träna så mycket. Som sagt, det är mycket pengar, men otroligt mycket nöje också :D
 
Om man rider privatlektion på ridskola blir det alltid lite dyrare då det ska täcka både lön till ridlärare och hyra för häst. 460:- kostar det där jag jobbar. När jag tränar för min tränare på min egen betalar jag 300:- men då står jag ju för hästen själv. Hur ofta du ska rida beror ju vad du har råd med, självklart går du framåt fortare om du rider ofta. Hade jag haft råd hade jag ridit för tränare 4-5 dagar i veckan men 1-2 dagar är vad jag har råd att lägga....
 
Jag har under det senaste året ridit 1-2 privatlektioner i veckan 400kr styck samt en grupplektion i veckan. Det har kostat ca 3.500kr i månaden och jag har resonerat att det ändå är billigare att ha egen häst :) Nu ska jag dock bli medryttare för att kunna spara mer till en egen.
 
Under en termin red jag privatlektion en gång i veckan, och red vanlig lektion på en annan ridskolan två gånger per vecka. Privatlektionerna kostade mig 750kr (30 min intensiv ridning) per gång, vilket givetvis sved i plånboken, men tränaren var oerhört duktig och jag fick rida en yngre men välutbildad (msv) häst som var bra mycket känsligare än de ridskolehästar jag var van vid.

Jag själv är ingen höjdare till ryttare och ligger på lätt C-nivå, och de här lektionerna var oerhört värdefulla för mig. Trots att jag red två gånger i veckan på ridskola också (gratis, genom skola) märkte jag själv direkt om det blev ett uppehåll på privatlektionerna, under terminen där lärde jag mig mer än alla år på ridskola.

För mig var det bäst att rida privatlektion varje vecka, men då red jag endast hästen denna gång. Under några veckor på sommaren hyrde jag hästen och red de flesta dagar i veckan, och då kunde jag rida lektionerna mer sällan utan att tappa något.

Givetvis lär man sig mer ju oftare man kan rida lektion, men att rida lektion sällan ger alltid mer än att inte göra det alls. Om varannan vecka är tillräckligt för dig kan bara du avgöra :)
 
Jag rider varannan vecka på egen häst. Tycker det är ganska lagom, speciellt som vi är ganska gröna och det känns som vi behöver lite tid mellan passen för att kunna jobba på det vi lärde oss senast.
 
Ska börja ta privatlektioner till höstterminen är det tänkt,men hur ofta/sällan rider ni privatlektioner? Jag hade helst velat rida en gång i veckan,men blir alldeles för dyrt då en lektion går på nästan 400:- (!!!!!!) Varannan vecka,är det tillräckligt? Nån som rider så sällan som en gång i månaden? Lektionerna är endast 30 min långa,men det kanske är vanligt när man rider privatlektioner? Kommer ske på ridskolan,och på ridskolehäst. Ev privathäst längre fram.

Det jag vill få ut av det är att damma av lite kunskaper,och förhoppningsvis bli en bättre ryttare efter alla 15 år i skogen (Några teminer då och då på ridskola) då man slarvat när ingen varit på en och skällt om händer,skänklar,och sits! :o:p

Har alltid ridit "vanligt" på ridskolan (i gång i veckan i grupp),men tyvär sätter mina arbetstider stopp för det nu.... :(

Har häst att rida under tiden mellan gångerna,men inget avancerat,utan då är det skogen oftast som gäller.

Det där tror jag man helt enkelt får gå efter vad man har råd med. Och vad man har för mål. Som hobbyryttare får man nog nöja sig med det man har råd med. Det får vara nog.

Jag tycker inte det är en hutlös summa heller. Ser man till att det ingår häst, är vitt och är på en anläggning som tränaren tillhör och ska vara med att bekosta sas så är det inte så där jättemycket som går till tränaren kan jag anta.

Jag betalar 500 kr/40 min till min ena tränare och 475 kr/45 min till min andra tränare. Då är det privat, med egen häst och på annan anläggning där de har fler elever samtidigt alt hemma hos dem till en något billigare peng.
Det är deras semesterersättning, sjukpeng, pensionsbesparingar etc och så skattar de på pengarna iom att det är vitt.

I vanliga fall rider jag minst ett pass varje v. Men nu har jag ridit minst ett pass/dag sen i oktober iom att jag varit där heltid för att utbilda mig.
 
Jag försöker rida dressyr träning minst en gång i veckan.
Åker hem till min tränare med egen häst och betalar 350kr för 30min.
Försöker få in en hopp och/eller terräng träning en gång i veckan och det brukar också kosta ca 350kr per gång men i grupp och jag får kuska till dem träningarna med.
Så jag typ plöjer ned pengar på träningar...
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 486
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Återupptog ridningen sen ungefär ett år tillbaka och rider på ridskola nu, men jag känner att lektioner en gång i veckan inte fyller...
2
Svar
26
· Visningar
4 862
Senast: Sirap
·
Ridning Lite bakgrund: Har börjat på ridskola igen efter mångårigt uppehåll från ridning, tävlade lite (och vann ibland :) ) Lätt A dressyr och...
Svar
18
· Visningar
1 361
Senast: Cavallo
·
Träning Hejsan! Kort bakgrundsinfo: jag är 18 år gammal, ridit på ridskola i 11 år och har diagnosen autism nivå 2 vilket avsevärt försvårar...
Svar
15
· Visningar
2 314

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp