Hur gör man det? har aldrig gjort det. Det är kanske om man även har huslån tex?
kn: Nu har jag alltid köpt bil som är 3 år gammal och jag har varit väldigt nöjd med det. Behöver inte fabriksnytt. Så det har inte varit dyra bilar, eftersom jag körde mycket förr kunde jag definitivt inte leasa. Men jag behöver kanske ny bil snart om min kollapsar och kör betydligt mindre nu. Dock verkar begagnatmarknaden ha gått upp rejält och en elbil kanske man hellre vill leasa? Samtidigt om jag inte kör varje dag är det ju helt onödigt med en ny leasad bil som står still på uppfarten.
Vad tror ni är det bättre att äga eller leasa elbil? Batterilivstid osv?
Har ju konstaterat att köpa begagnad bensinbil varit absolut bäst, men det är kanske skillnad, bensinbil/elbil leasa/äga.
Jag leasar elbil. Och jag vill fortsätta köra el. Även om man jämför med de mest bränslesnåla bilarna så ligger milkostnaden på under halva priset (iaf för mig som laddar hemma och vi har rörligt elavtal)
Mitt avtal går ut sista Maj så jag är mitt i planerandet av bilbyte. Trist nog för jag har aldrig varit så nöjd med en bil som Opeln.
Jag letar i budgetklasserna när det gäller elleading samt kollar på köp på begagnatmarknaden gällsnde alla drivmedel. Köpa beganad elbil blir det inte. Andrahandsvärdet är svajigt på sikt och det blir lika dyrt att köpa begagnat som att leasa en ny.
Just nu händer mycket på elbilsmarknaden. Marknaden är ganska mättad och det går trögt att få ut bilar. Både att sälja och leasa. Har sett under de sista tre månaderna att det börjar sänkas priser och komma lite mer förmåner i kampanjer, tex vinterhjul ingpr och mer mil. Vissa bilar har prisdumpats upp till 100 000:-.
Sverige ligger lite efter Europa där har priserna dumpats än mer på elbilar. Så med lite is i magen kan man nog göra en riktigt bra affär om några månader när även räntan stabiliserats.
När jag leasade min så var det en kampanj på lagerbilar som de ville bli av med För 2800:-/mån fick jag en helt ny elbil fullutrustad med 2000 mil per år, gratis försäkring i 6 mån, all service ingick och jag har fri lånebil om min skulle krångla.
Jag pendlar ist bara med min till och från jobbet (3,5 mil enkel väg medtadels motorväg) så visst, jag
behöver inte en ny bil men den blir inte dyrare för att den är ny. Men pålitligare.
Det börjar komma leasing av begagnade elbilar också. Då har de gått ca 2000-4000 mil. Dessa är billigare och den sträckan spelar ingen roll för bilens kvalitet. Det blir troligtvis en sån för mig.