Privatleasing är det nåt att ha?

lilstar

Trådstartare
Är det någon som har koll på privatleasing och för- och nackdelar? Jag behöver en liten bil för att transportera mig framförallt på helger, eftersom kollektivtrafiken på min bostadsort är ett skämt. Tyvärr kan jag absolut ingenting om bilar mer än hur man kör och har ingen i närheten som kan hjälpa mig. Vill bara att saker ska funka. Kan privatleasing vara något för mig för att slippa krångel eller kostar det egentligen mer än det smakar?

Det är väl ungefär som att hämta hem mat hela tiden..bekvämt, men det kostar.

Du är garanterad en fungerande bil hela tiden, ny och fin. men som sagt du får betala för det.
2 till 4 tusen i månaden, ungefär lika mycket som amortering o ränta skulle ha kostat.Skillnaden efter 4 år är väl att i det ena fallet äger du bilen och i det andra riskerar du att få betala en dyr utlösning pga onormalt slitage...

Vad men verkar glömma är det restvärde den egna bilen har efter 3 år/3000 mil.
Köper jag en ny bil för 200 000 och lägger 50 000 initialt + betalar av 50 000 per år
Så är bilen min. Sedan har jag bara löpande kostnader o service på den.
Hyr jag en bil i samma klass har kanske 30 000 initialt. + en månadsavgift på 3500.
Och om jag har tur, ingen extra avgift när bilen ska lämnas bort efter 3 år.
Det blir en kostnad på 150 -160 000 för hyrbilen
och 200 000 för den köpta. Så drar vi av 100 000 i form av restvärde och vips så ser vi vad som är dyrast ;) Restvärdet måste sjunka till 40 - 50 000 för att det ska bli lika dyrt...
Och en normalt körd ny bil sjunker ca 50% på 5 år

Senast ändrad:
Ett alternativ om du inte använder bil mycket kanske kan vara bilpool. Du kan alltid kolla upp om det finns möjligheter på din ort och se hur villkoren ser ut.

Vad men verkar glömma är det restvärde den egna bilen har efter 3 år/3000 mil.
Köper jag en ny bil för 200 000 och lägger 50 000 initialt + betalar av 50 000 per år
Så är bilen min. Sedan har jag bara löpande kostnader o service på den.
Hyr jag en bil i samma klass har kanske 30 000 initialt. + en månadsavgift på 3500.
Och om jag har tur, ingen extra avgift när bilen ska lämnas bort efter 3 år.
Det blir en kostnad på 150 -160 000 för hyrbilen
och 200 000 för den köpta. Så drar vi av 100 000 i form av restvärde och vips så ser vi vad som är dyrast ;) Restvärdet måste sjunka till 40 - 50 000 för att det ska bli lika dyrt...
Och en normalt körd ny bil sjunker ca 50% på 5 år
En ny bil för 200' är inte värd mycket mer än 100' efter tre år och leasingkostnaden är inte 3500/månad utan snarare 2500 vilket ger 90' på tre år, kapitalkostnaden för att köpa är säg 15-20' för tre år - som du ser är kostnaden ungefär lika, snarare fördel för leasingbilen.

Hm..när jag köper bilen själv står jag för kostnaderna, när jag leasar står jag för kostnaden + den vinst uthyrningsfirman gör mattematiken kan inte illustreras enklare ;)

Vi privatleasade en aygo i tre år.
Det fungerade väldigt väl och kändes mycket prisvärt.
Kan absolut rekommendera det!

Hm..när jag köper bilen själv står jag för kostnaderna, när jag leasar står jag för kostnaden + den vinst uthyrningsfirman gör mattematiken kan inte illustreras enklare ;)
Eller så kanske det är så att bilfirmorna inte tar ut någon vinst på själva leasingdelen utan deras vinst ligger i att de kan sälja fler nya bilar? Och jämförelsen gäller bara fabriksnya bilar, nästan alla vet att det är mera ekonomiskt att köpa en några år gammal bil om man vill ha en lägre milkostnad.

Jag kör på gränsen till för många mil, annars hade jag valt det när jag bytte bil. Man får en vettig mindre bil för under 2 papp i månaden, skatt, försäkring, service och vinterdäck inkluderat.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 382
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 493
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
3 176
Senast: Hazel
·
Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
2 141
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17