Privatekonomi - tips & trix

Singoalla

Trådstartare
Jag startade en liknande tråd för något år sedan, och skulle nu vilja föra vidare diskussionen. Framför allt då jag sett över mitt sparande och skulle vilja bli bättre på det!

Jag har en bra lön, ändå känns det som att pengar sipprar mellan fingrarna på mig. Vissa utgifter kan jag inte göra så mycket åt, andra kan jag definitivt skära ner på. Mat är en sådan sak som sticker iväg för mig. Är det någon som har tips på hur ni håller matbudgeten nere? :) Jag funderar på att skaffa ett kort bara för livsmedel och ladda med en viss summa varje månad, för att få tydligare överblick. Matlådor måste jag också komma igång med :nailbiting:

Hur tänker ni kring Netflix/Viaplay/HBO osv? Har ni allt möjligt, något eller inget?

Hur sparar ni, och hur tycker ni att det funkar?

Har ni några andra knep som funkat för er? Mitt mål är att kunna leva gott, men att skära ner på de utgifter som faktiskt inte ger mig något mervärde i livet. Exempelvis matlåda vs. äta ute. Tycker om vissa märken på kläder men skulle vilja bli bättre på att fynda second hand osv :) Tänker att vi kan ha den här tråden till att bolla tankar och tips, så kanske det är fler Bukefaliser än mig som får bättre ordning och reda på privatekonomin!

Har ett separat kort för mat (Mastercard Statoil, gratis) så jag har koll på hur mycket som går iväg där. Även utemiddagar och fika går på det kortet, för att få veta hur mycket som går i hundarnas och våra magar.

Har allt på tv, Netflix etc men är egentligen för snål.

Jag startade en liknande tråd för något år sedan, och skulle nu vilja föra vidare diskussionen. Framför allt då jag sett över mitt sparande och skulle vilja bli bättre på det!

Jag har en bra lön, ändå känns det som att pengar sipprar mellan fingrarna på mig. Vissa utgifter kan jag inte göra så mycket åt, andra kan jag definitivt skära ner på. Mat är en sådan sak som sticker iväg för mig. Är det någon som har tips på hur ni håller matbudgeten nere? :) Jag funderar på att skaffa ett kort bara för livsmedel och ladda med en viss summa varje månad, för att få tydligare överblick. Matlådor måste jag också komma igång med :nailbiting:

Hur tänker ni kring Netflix/Viaplay/HBO osv? Har ni allt möjligt, något eller inget?

Har ni några andra knep som funkat för er? Mitt mål är att kunna leva gott, men att skära ner på de utgifter som faktiskt inte ger mig något mervärde i livet. Exempelvis matlåda vs. äta ute. Tycker om vissa märken på kläder men skulle vilja bli bättre på att fynda second hand osv :) Tänker att vi kan ha den här tråden till att bolla tankar och tips, så kanske det är fler Bukefaliser än mig som får bättre ordning och reda på privatekonomin!
Netflix å viaplay är onödigt enligt mig. HBO har jag. Hur dyrt är viaplay? har för mig det är dyrt men kan ha fel.
Har separat matkonto, där ingår shampo, balsam å sånt. Viktigaste är att handla smart. Köpa på sig av erbjudanden etc.
Kläder märkeskläder håller bättre enligt mig. Har gått över till ecco skor numera.Addidas allstar som jag gillar har gått upp i pris så det i princip är samma kostnad däremot tycker jag inte kvaliten har följd med prishöjningen. Viktigaste är inte alltid att betala lite mindre för ett klädesplag bara för att man behöver en jacka.Min kompis har gjort det misstaget multibla gånger resultat blir att hon inte använder plagget och behöver fortsätta leta och därför köper ett till klädesplag. Jag köper tillexempel jackor från en lite dyrare rock butik på nätet kostar en del ja, slår jag däremot ut kostnaden per år så blir det runt 100 kr per år för jackan,dvs väldigt prisvärt.

När jag bodde i sverige och jobbade där med bra jobb och lön samt hade lägenhet med lån, bil, telefon, internet samt hästar mm..

Jag såg alktid till att betala alla räkningar/måsten direkt! Sen efter det sparade jag ca 3000kr på kort-kontot och resten åkte in på sparkontot. Storhandlade för att kunna göra åtminstone 2 "storkok" (ca 6 portioner uppdelade på matlåda/middag) i veckan, gick på runt 12-1500kr/månad. Resten av de 3000kr var 'spenderpengar' och då sparade jag ändå runt 6-8009kr/månad. För resor tex

Matlådor är the real deal. Dagens lunch ute från 85kr/st till matlådor på 8-10kr/st

Jag har lite samma problem, pengarna försvinner och till vad vete fåglarna... Jag har skaffat ICA-kort och för över en fast summa varje månad, tycker det har gett bättre överblick plus jag försöker planera bättre och storhandla en gång i veckan. Allt för att slippa handla i de mindre närbutikerna som är betydligt dyrare.

Det är nästan alltid maten/sånt man stoppar i munnen* som är boven.

Det är turligt nog också det som är ganska enkelt att påverka :) Ett tag körde jag med att för varje lunch/fika jag köpte satte jag över samma summa på ett annat konto. Det gjorde mig både snål och rik ;)

*Choklad, kaffe, drinkar, lunch, fredagsmys...

Det är nästan alltid maten/sånt man stoppar i munnen* som är boven.

Det är turligt nog också det som är ganska enkelt att påverka :) Ett tag körde jag med att för varje lunch/fika jag köpte satte jag över samma summa på ett annat konto. Det gjorde mig både snål och rik ;)

*Choklad, kaffe, drinkar, lunch, fredagsmys...

Ja gud ja! Ett tag handlade vi mat/utemat för 8-10k/mån. 2 vuxna och ett litet barn.. Helt galet, dessutom blev ju mkt av maten vi köpte förstörd eftersom vi åt så mkt ute (för vi gjorde inget med det i tid) så det var verkligen bortkastade pengar. Vi har råd men ändå så jäkla onödigt.

Jag vill inte lägga mer på mat än 500kr/veckan på bara mig.
Jag räknar alltid per vecka ist för per månad, det gör det mycket enklare för mig.

Netflix etc har jag stängt av det drar för mycket pengar och jag får känslan av att jag måste titta på något om jag betalar för det.

Vi har fått ner matkostnaderna genom att planera en matsedel för veckan och storhandla maten till detta + frukostgrejer en gång i veckan. Vi handlar ca tre maträtter per vecka som vi värmer på i några dagar till middag och har med som lunchlåda. Utelunch Max 1 gång per vecka. Oftast är det proteinet som är det dyra så brukar tänka lite extra på att hålla nere priset på det. Bönor, kyckling, köttfärs och torsk/annan vit fisk brukar vara hyfsat billigt, sen lägga till mycket rotfrukter och grönsaker (gärna frysgrönsaker). Storhandla i affärer med bra priser!!

Har både HBO och netflix. Haft viaplay också men inte just nu.
Tycker det är värt, och så kan man ju säga upp tjänsterna i de perioder man inte använder dem.
Jag kommer nog säga upp HBO snart eftersom GoT är slut för säsongen, drar kanske igång viaplay när Outlander börjar.
Netflx slökollar jag på titt som tätt så den får kvarstå :)

Är det någon som har tips på hur ni håller matbudgeten nere?
Det jag själv gör är att passa på när det är rabatt på olika varor. Jag har även Ica-kortet och samlar bonus, vilket gör det lite billigare samt för rabatt på fler varor osv. Vet att i min lokala affär har de även en disk med halva-priset varor som går ut snart, ibland kan man göra riktiga fynd där. T ex köpte en 1,3kg falukorv och lagade till och frös ner. :up:
Har även bakat eget bröd, det blir billigare än att köpa i längden. Finns nog hur mycket som helst egentligen när det gäller handla mat. Har själv nog bara snuddat toppen på isberget så att säga. :o

Gällande maten så vinner man mkt på att storhandla, göra matlådor och även ha med sig mellanmål osv till jobb. Rinner iväg en massa pengar när msn blir trött och sugen på fm/em och springer och köper dyra grejer på pressbyrån..

Gällande maten så vinner man mkt på att storhandla, göra matlådor och även ha med sig mellanmål osv till jobb. Rinner iväg en massa pengar när msn blir trött och sugen på fm/em och springer och köper dyra grejer på pressbyrån..
Det där är så straightforward i teorin men fan helt omöjligt rent praktiskt tycker jag.

Det där är så straightforward i teorin men fan helt omöjligt rent praktiskt tycker jag.
Hur menar du?
Jag tycker det är tråkigt som fan och kräver ju att jag planerar men det går ju. Nu har jag slarvat efter semestern och jäklar vad jag är på pressbyrån och spenderar vissa dagar..

Jag tömmer kortet så att det bara finns tresiffrigt belopp där.Fyller på när det behövs. Eftersom jag har mobilen med mig överallt så är det lätt att gå in på banken och föra över pengar om det händer något som behöver större summor. Men det är lite krångligt och därmed lite preventivt....

Jag brukar också försöka räkna ut hur mycket pengar jag har att röra mig med under en dag. Dvs jag bestämmer månadens budget och delar summan i antal dagar. På det viset vet jag att om jag har 90 kronor att göra av med så får jag sedan inte handla på tre dagar om jag köpt mat för 270 spänn.

Jag har inga principer, men de där uträkningarna och låga summorna på kontot hjälper min annars så svaga karaktär. :)

Jag har bestämt mig för att leva på max 1500kr per vecka, dessa pengar skall gå till bensin, mat, nöjen och kläder. Så skriver nu upp allt jag köper och hur mycket pengar jag har kvar att spendera.

Hur menar du?
Jag tycker det är tråkigt som fan och kräver ju att jag planerar men det går ju. Nu har jag slarvat efter semestern och jäklar vad jag är på pressbyrån och spenderar vissa dagar..
Jag menade lite skämtsamt att det för mig är omöjligt att hålla mig till den planen, trots att den är väldigt straighforward och logisk. Det var allt.
Byt jobb ;) Jag jobbar ca 5km från närmsta affär/matställe, så måste att alltid ha med mig matlåda.
Åh det var samma för mig när jag jobbade så! Sparade SÅ mycket pengar. Nu jobbar jag där det kryllar av bra lunchrestauranger och med kollegor som det är SÅ trevligt att gå på AW med :arghh:.

Laga storkok på soppor och grytor och frys in. Särskilt soppor är billig mat. :) Baka eget bröd. (Vilket är lätt med exempelvis nattjästa bröd som inte behöver knådas)

Jag tar ut kontanter för att ha koll på hur mycket jag lägger på mat. Försöker hålla mig mellan 1500-2000kr max, bor i Norge ska tilläggas och det är dels dyrt med mat, och så kostar varje köp med visakortet en liten extrasumma.

Liknande trådar

Hemmet När jag läser i forumet inser jag att jag är långt ifrån ensam om att ha svårt att "få det gjort" när det gäller vardagssysslor - det...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 959
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Jag kan ju inte vara ensam om det här. Att ponnyerna får rätt mat, rätt mängd etc. är jag jättenoga med. Jag väger, analyserar och...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
8 671
Senast: Balahé
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar