Privat zon? NH

T

Tessi93

Hej

Jag tittade runt lite och läste om NH på internet och så dykte ordet Privat zon upp. Jag vet att de är en zon runt omkring en som inte ranklåga hästar så träda in utan min tilåtelse.

Men hur tränar man så att häster respekterar min zon? :confused:

Sv: Privat zon? NH

De här tricket kanske kan va till hjälp:
http://www.trick-training.nu/

tryck på alla trick,och sedan är de nr 7.
tex skicka i väg hästen från dig,sedan kallar du in den till dig.

aa de skulle jag kunna pröv :bow:, har inte kommit så lång med inkalning än men de kommer så småningom.

Fins det nåfra bra sätt nåt man tränar inkalning?

Jag undrar en sak....

När ska man låta hästen vara innanför "min privata zon"?

Lättast att tala om för hästen att stanna utanför din zon är att gå och sen tvärnita och stannar inte hästen då, som dom oftast gör men gör dom det inte vänder du dig om mot hästen nästa gång och stannar dom inte då går du emot hästen med raska steg.
Det gör iaf hästen uppmärksam på att du vill nått. Backar ändå inte hästen så bakar du hästen på ett lämpligt sätt. Din zon är så långt dina armar räcker ungefär:)

Lättast är att ta kontakt med en NH tränare som kan förklara hur du ska göra allting korrekt och vad du ska kolla efter. Det är svårt att förklara på ett forum.
Hoppas du förstod nått:)

Så hästen ska aldrig få komma till mej om det inte är så att jag kallat den till mej?

Nej hästen får inte gå in i din zon om inte du visat att h*n får komma till dig.

Så om hästen kommer fram till en när man går ut i hagen så ska den inte få komma fram?

Förhoppningsvis bjuder du in hästen då;) men säger du att hästen skall stanna utanför så ska den det;)
Det handlar om vilken energi man har när man går ut i hagen. Antagligen ger man ifrån sig en energi som säger "kom" eller "du får komma" och då har man ju bjudit in hästen. Ofta är det så att man bjuder in hästen utan att själv veta det, så det är vår egna kropp vi ska kontrollera:idea:

Liknande trådar

Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 433
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Hej, har en häst som är lite dålig i magen från och till. Har gett henne proferm men nu när det börjar ta slut hade jag tänkt köpa in...
Svar
5
· Visningar
932
Senast: lillan222
·
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 836
Senast: LiviaFilippa
·
Hundträning Hej. Jag har en mittelspitz hane på 2år. Har ett problem att han är så misstänksam emot mig och nu har han börjat totalvägra att klippa...
Svar
15
· Visningar
1 066
Senast: Josefineeee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama