Privat vs Grupp på ridskola

Araminta

Trådstartare
Jag har en känsla av att svaret är ganska uppenbart men måste bolla lite funderingar.

Jag rider för tillfället 6ggr i månaden i grupp på ridskola men har börjat fundera på att börja rida själv istället. Alltså på ridskolehäst men med ridläraren för mig själv. Kruxet är att jag då antagligen kommer behöva skära ner på antalet ridtimmar så att jag rider 4ggr i månaden istället, av ekonomiska skäl. Börjar jag rida privat blir det på en helt nya hästar med en tränare jag ridit för en gång tidigare (väldigt givande lektion).

Vad tror ni ger bäst resultat?
1. 6ggr/mån i grupp
2. 2ggr/mån i grupp + 2ggr/mån ensam

Sv: Privat vs Grupp på ridskola

Hur många är ni när du rider i grupp?

Jag tror att alternativ nummer två ger mest, även om det är färre ridpass, för det är en otrolig skillnad att ha en tränare som bara fokuserar på en själv. Jobbigt men nyttigt för man kommer inte undan med något:D.

Det beror helt på läraren, jag har alltid ridit i ridskolegrupp med minst tio elever. Och nu i sommar så började jag ta privatlektioner, då är vi två stycken som rider. Jag trodde att det skulle vara jättestor skillnad för jag trodde jag skulle få mycket mer uppmärksamhet riktad bara på mig och min häst (för jag har också hört att man får ut sååå mycket mer av en privatlektion) men om jag ska vara ärlig så har jag inte märkt någon skillnad alls.

Jag tror inte att jag behöver säg att jag letar efter en annan tränare. Eftersom jag förväntar mig att läraren ska hinna med mig mer när vi är två än när vi är tolv. Jag borde ju liksom få 6 ggr så mycket uppmärksamhet, men nej, jag tycker inte att jag får ut mer av just den privattränaren än i en grupp på 12 med en annan lärare.

Jag skulle valt alt. 2. Min erfarenhet av att rida privatlektioner är att jag lärt mig mer på en privatlektion än minst tio lektioner på ridskolan, om ens tio lektioner räcker.

Men som sagt det beror mycket på ridläraren också.

Håller med övriga om att mycket hänger på läraren. Men det spelar också roll vad du känner att du vill förbättra. För vissa delar är kvantiteten nästan viktigare än kvaliteten (inom en rimlig gräns förstås). Några moment måste man ju nöta, nöta, nöta. Fast jag tycker ändå alternativ 2 verkar mest balanserat.

Jag hade helt klart valt privat. Vissa månader om du har mer pengar över kanske du kan rida fler ggr!

Det andra alternativet låter ju jättebra så att du både rider i grupp och privat!

Om du rider på Aramintas ridskola har även jag ridit där i många år, men kännde att jag inte kom någon vart så jag bytte ridskola. Har på senaste 2-3 terminerna utvecklats enormt som ryttare på den nya ridskolan. Tror mest det beror på hästarna faktiskt, de är av betydligt högre kvalitet nu.
Kanske du ska kika lite på alternativ?
Kanske varva ridskolan med en medryttarhäst?

det beror ju på hur ridläraraen är och på vilken nivå du själv är på. Men skulle nog säga att du borde lära dej mer om du rider privat lektioner, du kan ju iaf prova byter man ridlärae kan den ju visa sej inte alls vara så bra :grin: Beror ju mest på ridläraen/tränaren har tidigare ridit på en ridskola då vi var ca 8 i gruppen och det funkade bra, för man örde uppvärmning och sån själv och hon var med mer i övningarna och kollade vid öppnor, slutor mm. Och fick hjälp där, för rider man en övning där du ska göra öppna på medelinjen och sen kanske vända åt höger vid A och sen jobba med tempoväxlingar eler göra en volt elle nånting är det ju inte tempoväxlingarna eller volten man vill ha hjälp med (inte jag iaf), har ridit för en annan ridlärare (på en annan ridskola) oh då red vi bara 2 och 2 och fick då inte spec mkt mer hjälp för det och den ridningen låg på en HELT annan nivå, fick knappt göra framdelsvändningar eller skänkelviking :eek: men jag tyckte inte om hennes utlärningssätt så det funkade absolut inte för mej, tyckte mer hon störde mej :p för var som halvfodervärd på en ridskolehäst och det var då elktion varanan vecka, men han gick ju hur mkt bättre som helst när jag fick rida själv på banan utan hennes tjat :p så alla ridlärare är ju inte bättre , eller det blir inte bättre för att man är mindre grupp...
Men skulle provat privat lektionerna om jag var du :)

Men det spelar också roll vad du känner att du vill förbättra. För vissa delar är kvantiteten nästan viktigare än kvaliteten (inom en rimlig gräns förstås).

Jo det är det jag funderar på. Det jag känner mest akut just nu är min sits och där behöver jag någon som är på mig jämnt, vilket inte fungerar helt i gruppundervisningen. Samtidigt är sitsen något jag måste nöta över flera lektioner. Fast det borde ju gå att få någon form av kvantitet med en lektion i veckan...

Senast ändrad:

Om du rider på Aramintas ridskola har även jag ridit där i många år, men kännde att jag inte kom någon vart så jag bytte ridskola.

Hmm.. hur vet du vart jag rider? *nyfiken*
Jo jag har väl också till och från haft planer på att byta men har stroa delar av mitt kontaktnät i och runt omkring det stallet så det känns så motigt att överge det helt.

Medryttarhäst är inget alternativ för tillfället. Har inte tid eller pengar.

Senast ändrad:

Det beror helt på läraren.

Jo jag vet. Jag har en bestämd person i tankarna som jag ser upp till i mycket gällande ridning och hästhantering i stort. Hon rider själv på hög nivå och har ett trevligt sätt att undervisa på. Ridit för henne privat en gång och det kändes väldigt bra. Fokus på rätt saker så att säga. Tyvärr vet jag inte om hon öht har tid för ytterligare en elev (tävlar/tränar aktivt själv och har ett heltidsjobb förutom ridskolan). Har inte hon tid så tror jag inte det blir av.

Senast ändrad:

Tja... finns det så många ridskolor i Stockholm med en svart Araminta? ;)

Jag förstår att man har lixom sitt säte på en ridskola, med alla man känner osv. Jag tyckte det kändes lite trisst i början, men ska jag vara helt ärlig så upplevde jag att kvaliteten på ridskolan dalade dramatiskt sista terminen. Från en bra och trevlig ridskola till riktigt skit.
Läraren var inte utbildad, stog mest o snackade med gruppen som skulle rida efter oss, hästarna var magra och trötta, gick inte framåt, eller så skenade dem för minsta lilla ljud. Jag började bli spänd och nästan lite rädd.
Men har inte de bytt ägare på sistone? I så fall kanske saker o ting har blivit bättre, vilket jag hoppas!
Min favorit var Luciano iallafall. Är han kvar?

Aha, I get it :idea: Nä det finns nog inte så många. Fast det är inte hon på avatarn men det kanske du redan listat ut...

Jo jag håller med dig i mycket. Kvalitén på lärararna är väldigt upp och ner. Samma sak med hästarna. De bytte ägare nu i sommar faktiskt så nu får vi se vad som händer. Det jag hoppats länge och även försökt få fram är ett hästskifte. Vi har lite för många, lite för gamla läromästare som det är nu. Samtidigt är stämmningen i stallet suverän vad jag tycker. Lusen är kvar! En stor favorit här med :D

Senast ändrad:

Ja, man får hoppas att det blir bättre, man får nog ha lite tålamod eftersom det tar tid att göra förändringar.

Jättekul att stämningen är bra! Det betyder jättemycket.

Hoppas du hittar en bra lösning med din ridning.:)

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 221
Senast: QueenLilith
·
Ridning Jag har provat en ny ridskola. Är lite osäker på om den rent allmänt skulle betraktas som bra och vill gärna bolla det med er. Hästarna...
2
Svar
29
· Visningar
2 880
Hästmänniskan Hej! Jag har ridit på min ridskola i ca 11 år och under den tiden har dom allting tjatat om hur dålig ekonomi ridskolan har. Det är en...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 301
Träning Hej alla! Jag är en så kallad återvändare, som har börjat rida igen efter 12 (!) års uppehåll. Som barn red jag från att jag var 7-15...
Svar
9
· Visningar
2 242

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden
  • Dressyrsnack 17
  • Banta/slimma ner shettis?

Omröstningar